Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ελλάδα. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ελλάδα. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

26 Ιουνίου 2026

ΟΠΕΚΕΠΕ: Ένοχοι κρίθηκαν 57 από τους 58 αγροτες από την Κρήτη-Αθωώθηκε αυτή που επέστρερψε τα χρήματα


Ένοχοι κρίθηκαν από το Τριμελές Πλημμελειοδικείο της Αθήνας 57 από τους 58 αγρότες από την Κρήτη, οι οποίοι κατηγορούνται για παρανομες επιδοτήσεις που φέρονται να έλαβαν από τον ΟΠΕΚΕΠΕ το 2020.

Το δικαστήριο αθώωσε κατά πλειοψηφία μια παραγωγό η οποία επέστρεψε το ποσό των 30.000 ευρώ που είχε λάβει. 

Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, οι κατηγορούμενοι φέρονται να δήλωναν ψευδώς ότι ήταν ιδιοκτήτες βοσκοτόπων και καλλιεργούσαν ελιές και αμύγδαλα στην Καστοριά, με αποτέλεσμα να εισπράττουν πολλές χιλιάδες ευρώ από το εθνικό απόθεμα. 

Οι καταδικασθέντες δεν ήταν παρόντες στο δικαστήριο, εκπροσωπήθηκαν από τους συνηγόρους τους. 
 
Η δίκη διεκόπη για την 1η Ιουλίου οπότε και το δικαστήριο θα αποφανθεί επί των ελαφρυντικών και των ποινών που θα επιβληθούν στους καταδικασθέντες. 

Της Έλενας Γαλάρη
skai.gr

ΜΕΓΑΛΟ ΛΙΜΟ🤡🤡Δεν παρανόμησα, δεν αποχώρησα κατόπιν υπουργικής απαίτησης, γιατί μετακίνησα την Τυχεροπούλου: Τι κατέθεσε ο πρώην πρόεδρος του ΟΠΕΚΕΠΕ Δ. Μελάς


Ο πρώην πρόεδρος του ΟΠΕΚΕΠΕ Δημήτρης Μελάς, που κατηγορείται για υπεξαγωγή εγγράφου, υπόθαλψη εγκληματία και παράβαση καθήκοντος από κοινού, υποστήριξε ότι πάντα ενήργησε σύννομα και περιέγραψε την πορεία του στον εν λόγω Οργανισμό.

Ο κ. Μελάς, επικαλέστηκε έγγραφα και αναφέρθηκε σε «υπερεντατικοποίηση των ελέγχων» με υπέρβαση του διαθέσιμου προσωπικού, υπογραμμίζοντας ότι είχαν ληφθεί όλα τα αναγκαία μέτρα.

Ωστόσο, απέρριψε την κριτική περί δημιουργίας «φραξιών» και στάθηκε στη μετακίνηση της κυρίας Τυχεροπούλου σε ομοβάθμια θέση, την οποία χαρακτήρισε υπηρεσιακά αναγκαία και χωρίς μισθολογικές επιπτώσεις, λόγω λειτουργικών υστερήσεων που, όπως είπε, προκάλεσαν παράπονα συναδέλφων.

Ιδιαίτερη βαρύτητα έδωσε στο αδίκημα της παράβασης καθήκοντος που του αποδίδεται για τη μη κοινοποίηση του πορίσματος Τυχεροπούλου σχετικά με πιθανές παράνομες επιχορηγήσεις.

Πάντα κατά τον κ. Μελά, προτεραιότητα έχει η «δέση» της παρατυπίας πριν τη διαβίβαση στην Εισαγγελία, σημειώνοντας ότι ο ίδιος έχει καταθέσει πέντε μηνυτήριες αναφορές σε «εξόφθαλμες» περιπτώσεις απάτης.

Ως προς την υπεξαγωγή εγγράφου, αρνήθηκε ότι απέκρυψε οτιδήποτε, εξηγώντας ότι οι φάκελοι χωρίς υπηρεσιακή συνέχεια αρχειοθετούνται και ότι το σχετικό υλικό υπήρχε και στο πληροφοριακό σύστημα, άρα ήταν αναζητήσιμο.

Όπως περιέγραψε ο κ. Μελάς, η έκθεση Τυχεροπούλου του είχε αποσταλεί χωρίς σαφή πρωτοκόλληση, με σοβαρές ενδείξεις παρατυπιών που διαβίβασε στην υπηρεσία ελέγχου και η μεταγενέστερη εντολή ελέγχου κατέστησε, κατά την άποψή του, περιττή κάθε περαιτέρω ενασχόληση με τη διαδρομή του φυσικού φακέλου.

Σε ερωτήσεις της έδρας, ο κατηγορούμενος εμφάνισε την έκθεση ως κείμενο με ισχυρές ενδείξεις αλλά όχι ως επίσημο πόρισμα κατόπιν εντολής, ενώ για την απώλεια του φακέλου ανέφερε ότι είχε ήδη αποχωρήσει από τον οργανισμό όταν αναζητήθηκε.

Αναφορικά με την αποχώρησή του, υποστήριξε ότι δεν υπήρξε υπουργική απαίτηση και μίλησε για «οραματικότητα» που δεν ικανοποιήθηκε και για έναν οργανισμό που χρησιμοποιήθηκε πολιτικά, με άστοχο ανταγωνισμό ως προς την ταχύτητα πληρωμών.

Επισήμανε ότι επέλεξε να παραιτηθεί στο τέλος της περιόδου υποβολής αιτήσεων, το μόνο, όπως είπε, «ασφαλές» χρονικό παράθυρο για αλλαγή ηγεσίας, αφού η θητεία του είχε ήδη λήξει από τον Απρίλιο του 2022.

Αναφορά έγινε και στις τηλεφωνικές συνομιλίες που δημοσιοποιήθηκαν έως τον Ιούλιο του 2022, με τον κ. Μελά να κάνει λόγο για «δίνη αρνητικής δημοσιογραφίας» και «δολοφονία χαρακτήρα» με αφορμή ανώνυμη καταγγελία περί δωροδοκιών.

Ακόμη, επανέλαβε ότι ουδέποτε άσκησε πίεση σε υπαλλήλους για παράνομες ενέργειες και ζήτησε να κριθεί αποκλειστικά με βάση τα στοιχεία. Με ένταση σχολίασε την κατάθεση του προκατόχου του Γρηγόρη Βάρρα περί αδιαφάνειας και συγκάλυψης ελέγχων, λέγοντας ότι, αν υπήρχε τέτοια πεποίθηση για τόσο στενό συνεργάτη, θα έπρεπε να είχε τεθεί ευθέως σε πολιτικό επίπεδο.

Η τότε επικεφαλής της Διεύθυνσης Άμεσων Ενισχύσεων και Τεχνικών Έργων, Αθανασία Ρέππα, κατά την απολογία της περιέγραψε έναν οργανισμό με αυξανόμενες απαιτήσεις και ανεπαρκές ανθρώπινο δυναμικό, ιδιαίτερα στη Διεύθυνση Τεχνικών Ελέγχων που, όπως είπε, λειτουργούσε με μόλις τρεις υπαλλήλους παρότι είχε νευραλγικό ρόλο.

Από το 2018, σύμφωνα με την ίδια, στοιχεία ανέδειξαν ασυνήθιστη αύξηση μεγάλων εκτάσεων και εισηγήθηκε ελέγχους για το εθνικό απόθεμα του 2017.

Σε σχέση με την έκθεση Τυχεροπούλου, η κυρία Ρέππα ανέφερε ότι τη χρέωσε στο αρμόδιο τμήμα σχεδιασμού και αξιολόγησης ελέγχου και τη μελέτησε, διαπιστώνοντας ασάφειες.

Εντόπισε αναφορές σε εντολές ελέγχου χωρίς να προσδιορίζεται ο πληθυσμός στόχος, ελλείψεις ως προς τα συνημμένα και απουσία τεκμηριωμένου risk analysis ανά παραγωγό.

Κατά την άποψή της, η μη σαφής εντολή ελέγχου και η αποκλειστική υπογραφή της συντάκτριας αφήνουν περιθώρια διακριτικής μεταχείρισης και αδιαφάνειας στη σειρά και τον τρόπο ελέγχων.

Ακόμα, ανέφερε ότι ενημέρωσε τον προϊστάμενό της Δημήτρη Μελά για τις παρατηρήσεις και, ενόσω ανέμενε πρόσθετο υλικό από την κα Τυχεροπούλου, είχε ήδη διαβιβάσει την έκθεση για περαιτέρω μελέτη στη Διεύθυνση της κυρίας Αδαμοπούλου.

Νομοθετική παρέμβαση για τα ηλεκτρικά πατίνια: Καθολική απαγόρευση χρήσης σε άτομα κάτω των 17 ετών και νέα «τσουχτερά» πρόστιμα


Νέες ρυθμίσεις για την ασφαλή χρήση των ηλεκτρικών πατινιών, όπως η απαγόρευση οδήγησης από άτομα κάτω των 17 ετών και η υποχρεωτική ασφαλιστική κάλυψη, εισάγονται με σχέδιο νόμου του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.

Νέες ρυθμίσεις για την ασφαλή χρήση των ηλεκτρικών πατινιών -όπως απαγόρευση οδήγησης από άτομα κάτω των 17 ετών, αυστηροποίηση των κυρώσεων για την κυκλοφορία σε οδούς αυξημένης επικινδυνότητας, καθώς και υποχρεωτική ασφαλιστική κάλυψη- εισάγονται με διατάξεις που περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας με τίτλο «Προσωπικός Βοηθός, Πρώιμη Παρέμβαση και λοιπές ενεργητικές πολιτικές για άτομα με αναπηρία και παιδιά με αναπηρία, ρυθμίσεις στεγαστικής πολιτικής και άλλες διατάξεις», το οποίο τέθηκε σήμερα, Παρασκευή 26 Ιουνίου, σε δημόσια διαβούλευση.

Η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία αποσκοπεί στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας κατά τη χρήση ηλεκτρικών πατινιών, στην πρόληψη ατυχημάτων και, ιδίως, στην αυξημένη προστασία των ανηλίκων από τους κινδύνους που συνδέονται με τη χρήση και τη διάθεση των οχημάτων αυτών.

Οι συγκεκριμένες διατάξεις προβλέπουν:
  • Απαγόρευση οδήγησης ηλεκτρικών πατινιών από άτομα κάτω των 17 ετών,
  • αυστηροποίηση των κυρώσεων για την κυκλοφορία ηλεκτρικών πατινιών σε οδούς αυξημένης επικινδυνότητας,
  • θέσπιση υποχρέωσης των οδηγών ηλεκτρικών πατινιών να φέρουν έγγραφο ταυτοποίησης και αποδεικτικό ασφάλισης,
  • καθιέρωση υποχρεωτικής ασφαλιστικής κάλυψης για την κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών,
  • απαγόρευση της πώλησης, της εκμίσθωσης και της διάθεσης ηλεκτρικών πατινιών σε άτομα κάτω των 17 ετών και κυρώσεις για τους πωλητές, παρόχους και εκμισθωτές που παραβαίνουν τις σχετικές υποχρεώσεις.
Γιώργος Κώτσηρας: Θεσπίζουμε ένα ασφαλέστερο πλαίσιο χρήσης των ηλεκτρικών πατινιών

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών Γιώργος Κώτσηρας δήλωσε: «Η οδική ασφάλεια και η προστασία της ανθρώπινης ζωής αποτελούν αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα. Το τελευταίο διάστημα έχουν καταγραφεί σοβαρά τροχαία ατυχήματα με ηλεκτρικά πατίνια, με θύματα, σε αρκετές περιπτώσεις, παιδιά.

Για τον λόγο αυτό, αναγνωρίζοντας τον επείγοντα χαρακτήρα του ζητήματος, αποφασίσαμε να προτάξουμε τη νομοθετική αυτή πρωτοβουλία για τη θέσπιση ενός αυστηρότερου και πιο αποτελεσματικού πλαισίου κανόνων για τη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών, εντάσσοντας τις σχετικές διατάξεις στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, ώστε να τεθούν σε εφαρμογή το συντομότερο δυνατό.

Ο στόχος μας είναι ξεκάθαρος: να ενισχύσουμε την ασφάλεια στους δρόμους, να περιορίσουμε τα ατυχήματα και να προστατεύσουμε την ανθρώπινη ζωή, με ιδιαίτερη μέριμνα για τα παιδιά».

Τι προβλέπουν οι νέες ρυθμίσεις

Αναλυτικότερα, η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία προβλέπει τα εξής:

1. Απαγορεύεται η χρήση των ηλεκτρικών πατινιών στον δρόμο σε άτομα κάτω των 17 ετών, εξαιρουμένων των ηλεκτρικών πατινιών που αφορούν άτομα με αναπηρία. Σε περίπτωση παράβασης προβλέπεται πρόστιμο ύψους 150 ευρώ.

2. Αυστηροποιούνται οι κυρώσεις για οδηγούς που κυκλοφορούν με ηλεκτρικά πατίνια σε οδούς με επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ. την ώρα. Το πρόστιμο αυξάνεται από τα 30 ευρώ στα 350 ευρώ.

3. Οι οδηγοί ηλεκτρικών πατινιών υποχρεούνται να φέρουν, όταν οδηγούν, νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου και αποδεικτικό ασφάλισης.

4. Οι κάτοχοι ηλεκτρικών πατινιών υποχρεούνται σε ασφάλιση γενικής αστικής ευθύνης έναντι τρίτου για την κυκλοφορία των οχημάτων αυτών. Σε περίπτωση παράβασης επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους 250 ευρώ.

5. Απαγορεύεται η πώληση, εκμίσθωση και διάθεση ηλεκτρικών πατινιών σε άτομα κάτω των 17 ετών. Επιπλέον, όποιος πωλεί, εκμισθώνει ή διαθέτει ηλεκτρικό πατίνι, υποχρεούται να εξακριβώνει την ηλικία του προσώπου στο οποίο προσφέρεται, ζητώντας την επίδειξη ταυτοποιητικού εγγράφου.

6. Εταιρείες που πωλούν, διαθέτουν ή εκμισθώνουν ηλεκτρικό πατίνι σε άτομα κάτω των 17 ετών τιμωρούνται με πρόστιμο ύψους 1.000 ευρώ.

Μπορείτε να δείτε τη δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας με τίτλο «Προσωπικός Βοηθός, Πρώιμη Παρέμβαση και λοιπές ενεργητικές πολιτικές για άτομα με αναπηρία, ρυθμίσεις στεγαστικής πολιτικής και άλλες διατάξεις» ΕΔΩ

Βουλαρίνος: Σε ποιον ανήκει η πρωτεύουσα;


Όταν οι κάτοικοι, οι εργαζόμενοι και οι επιχειρηματίες γίνονται θεατές στην ίδια τους την πόλη

Καλώς ήρθατε στην Αθήνα. Μια πρωτεύουσα που κλείνει για όλους, εκτός από εκείνους που τη χρησιμοποιούν ως σκηνικό

Ηαπάντηση στην ερώτηση του τίτλου είναι μακροσκελής και γι’ αυτό θα την αποφύγω. Είναι πολύ καλύτερο (και πιο σύντομο) να σας γράψω σε ποιους δεν ανήκει: η πρωτεύουσα λοιπόν σίγουρα δεν ανήκει στους κατοίκους της και στους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται επαγγελματικά και επιχειρηματικά σε αυτήν. Κι αν τους ανήκει τόσο δα, δεν είναι αυτοί που έχουν τον πρώτο λόγο. Γιατί ο πρώτος λόγος ανήκει στους πραγματικούς ιδιοκτήτες της πρωτεύουσας: σ’ αυτούς που την αντιλαμβάνονται ως μια μεγάλη σκηνή στην οποία μπορούν να ανεβάζουν τις παραστάσεις τους χρησιμοποιώντας κατοίκους, εργαζόμενους και επιχειρηματίες ως κομπάρσους.

Την Τρίτη το απόγευμα (κι ενώ τα καταστήματα ήταν ακόμα ανοιχτά) η πρωτεύουσα έκλεισε για να τρέξουν μερικές εκατοντάδες συνάνθρωποί μας «για καλό σκοπό». Δεν καταλαβαίνω γιατί οι «καλοί σκοποί» πρέπει πάντα να συνοδεύονται με τον βασανισμό εκατοντάδων χιλιάδων αλλά ίσως φταίει που δεν είμαι αρκετά φιλάνθρωπος ώστε να καταλαβαίνω ότι η προσφορά πρέπει απαραίτητα να συνοδεύεται από σαδισμό, συσχέτιση την οποία κατανοούν και αποδέχονται στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων*.

Την επόμενη το πρωί μερικές εκατοντάδες «εργαζόμενοι» έκλεισαν πάλι το κέντρο για να κάνουν τη συνδικαλιστική τους γυμναστική. Το κέντρο που κλείνει δυο-τρεις φορές την ημέρα για κάθε πικραμένο που θέλει να συμπληρώσει τα κομματικά του ένσημα ή απλώς να εκτονώσει την ψυχολογική του πίεση. Το κέντρο που κλείνει και για τις επισκέψεις διαφόρων ηγετών. Το κέντρο που κλείνει και πολλά Σαββατοκύριακα για μαραθωνίους, ημιμαραθωνίους, ενατεταρτομαραθωνίους, μικρομαραθώνιους και τοσοδουλικομαρθώνιους ή για ποδηλατάδες και άλλες ωραίες ευκαιρίες για σπόνσορινγκ. Μόλις πριν από λίγες μέρες το Ζάππειο γλίτωσε στο τσακ τη μετατροπή του σε προκάτ αναψυκτήριο.

Και όλα αυτά γίνονται σε βάρος μιας πρωτεύουσας η οποία κυρίως χρησιμοποιείται παρά κατοικείται. Οι κάτοικοι και η ζωή τους, οι πραγματικοί εργαζόμενοι και οι επιχειρηματίες που επιμένουν να δραστηριοποιούνται στο Φαρ Ουέστ της Αθήνας δεν ενδιαφέρουν κανέναν. Σίγουρα δεν ενδιαφέρουν την κυβέρνηση και την τοπική αυτοδιοίκηση.

Μπορώ να καταλάβω μια πρωτεύουσα να κλείνει για ένα γεγονός τόσο μεγάλο όσο ας πούμε ο κλασσικός Μαραθώνιος. Αλλά αρνούμαι να δεχτώ ότι πρέπει να κλείνει κάθε τρεις και λίγο για την παραμικρή εκδήλωση που κάποιος έχει τη φαεινή ιδέα να διοργανώσει για να διαφημίσει και να διαφημιστεί. Αρνούμαι να δεχτώ ότι είναι φυσικό η κυβέρνηση και ο Δήμος να έχουν γραμμένους τους ανθρώπους που ζουν και δραστηριοποιούνται στην Αθήνα. Αλλά μάλλον πρέπει να σταματήσω να το αρνούμαι. Γιατί η καθημερινότητα δείχνει ότι δεν ζω σε πόλη αλλά σε παιδική χαρά προνομιούχων και «αγωνιστών». Και ότι είμαι κι εγώ, όπως και εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες, απλώς ένας κομπάρσος στις παραστάσεις τους. Και μπράβο μου.

*Η νομοθετική ρύθμιση (που είχε προκληθεί από την αντίστοιχη εκδήλωση το 2022) καθιστά τον δήμο Αθηναίων τον μοναδικό αρμόδιο να δίνει άδεια για τον βασανισμό των Αθηναίων προς τέρψιν φιλάνθρωπων και χορηγών και η πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου ψήφισε υπέρ της παραχώρησης της πόλης σε εργάσιμη μέρα και ώρα (η αντιπολίτευση του Μπακογιάννη καταψήφισε).

Μάνος Βουλαρίνος
https://www.athensvoice.gr/epikairotita/ellada/971617/se-poion-anikei-i-proteuousa/

📺Πώς θα πάει η Ελλάδα στο διάστημα: Από τους μικροδορυφόρους στο σχέδιο των 350 εκατ. ευρώ


Η κυβέρνηση ανοίγει τη δεύτερη φάση της ελληνικής διαστημικής πολιτικής, παρουσιάζοντας το νέο Εθνικό Διαστημικό Πρόγραμμα «HELLAS-SPACE 2.0», προϋπολογισμού περίπου 350 εκατ. ευρώ. Το τετραετές πρόγραμμα, το οποίο θα υλοποιηθεί την περίοδο 2026-2030 με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αποτελεί τον άμεσο διάδοχο του πρώτου Εθνικού Προγράμματος Μικροδορυφόρων, ύψους 200 εκατ. ευρώ, και διευρύνει τη φιλοδοξία της χώρας: από τη δημιουργία των πρώτων διαστημικών υποδομών περνά στην ανάπτυξη ελληνικής αεροδιαστημικής βιομηχανίας, στην προσέλκυση επενδύσεων και στην παραγωγή τεχνολογίας υψηλής προστιθέμενης αξίας. Παράλληλα παρουσιάστηκε η πρώτη ολοκληρωμένη Εθνική Στρατηγική για το Διάστημα έως το 2030, ενώ οι ανακοινώσεις έγιναν στην εκδήλωση «Greece in Orbit», παρουσία του πρωθυπουργού.

«Χτίσαμε υποδομές. Με το πρόγραμμα μικροδορυφόρων μπήκαμε στην αγορά. Τώρα περνάμε σε βιώσιμες διεθνείς δυνατότητες. Από το τοπικό πρωτάθλημα πάμε στο Champions League», ανέφερε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης Δημήτρης Παπαστεργίου, περιγράφοντας τη φιλοσοφία του νέου προγράμματος.


Έμφαση στην ελληνική βιομηχανία

Σε αντίθεση με την πρώτη φάση, το νέο πρόγραμμα δίνει ιδιαίτερο βάρος στην ανάπτυξη της εγχώριας παραγωγικής βάσης. Όπως ανακοίνωσε ο υπουργός, προβλέπεται η δημιουργία εθνικών γραμμών παραγωγής ώστε μεγαλύτερο μέρος της προστιθέμενης αξίας να παραμένει στην Ελλάδα, ενώ στους διεθνείς διαγωνισμούς θα επιδιωχθεί τουλάχιστον 50% ελληνική συμμετοχή.

«Θέλουμε να σας δούμε πρωταθλητές στην Ευρώπη, αλλά και με εξαγωγή τεχνολογίας και προϊόντων σε παγκόσμιο επίπεδο», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Δημήτρης Παπαστεργίου, περιγράφοντας τον στόχο για την ελληνική αεροδιαστημική βιομηχανία. Η υλοποίηση του προγράμματος θα γίνει μέσω ανοικτών διεθνών διαγωνισμών.

Η κυβέρνηση προσδοκά ότι το πρόγραμμα θα λειτουργήσει ως μοχλός προσέλκυσης νέων επενδύσεων. Ο κ. Παπαστεργίου αναφέρθηκε στην πρόσφατη απόφαση της ICEYE να δημιουργήσει εργοστάσιο μικροδορυφόρων στην Ελλάδα έως το 2027, με περίπου 250 νέες θέσεις εργασίας, εκφράζοντας την προσδοκία να ακολουθήσουν αντίστοιχες κινήσεις και από άλλες επιχειρήσεις του κλάδου.

Νέες εφαρμογές

Το νέο πρόγραμμα προβλέπει την ανάπτυξη νέας γενιάς δορυφόρων παρατήρησης Γης, συστημάτων εντοπισμού, ασφαλών δορυφορικών επικοινωνιών με μετακβαντική κρυπτογραφία, εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης για την αξιοποίηση των δεδομένων και αυτόνομων λειτουργιών.

Οι τεχνολογίες αυτές θα αξιοποιηθούν στην πολιτική προστασία, τη θαλάσσια επιτήρηση, τη γεωργία ακριβείας, τη συνοριακή ασφάλεια, την άμυνα, καθώς και στις ασφαλείς επικοινωνίες για τα νησιά και τις απομακρυσμένες περιοχές. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου, το πρόγραμμα διαμορφώθηκε με βάση τις ανάγκες των τελικών χρηστών του Δημοσίου και της κοινωνίας, ώστε οι νέες διαστημικές υποδομές να αξιοποιηθούν άμεσα σε κρίσιμες δημόσιες λειτουργίες.

Παράλληλα, ανακοινώθηκε η έναρξη του πρώτου Πανελλήνιου Μαθητικού Διαστημικού Προγράμματος, μέσω του οποίου μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα σχεδιάσουν, θα κατασκευάσουν και θα στείλουν σε τροχιά έως οκτώ πραγματικούς νανοδορυφόρους τύπου PocketQube, ενώ σχολεία από όλη τη χώρα θα λειτουργήσουν ως σταθμοί εδάφους για τη διαχείρισή τους.

Η εθνική στρατηγική έως το 2030

Την πρώτη ολοκληρωμένη Εθνική Στρατηγική για το Διάστημα, με ορίζοντα το 2030, παρουσίασε ο πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Διαστήματος, Μανώλης Ράμμος, τονίζοντας ότι αποτελεί προϊόν εκτεταμένης διαβούλευσης με το ελληνικό διαστημικό οικοσύστημα και δίνει για πρώτη φορά στη χώρα μια κοινή κατεύθυνση για την ανάπτυξη του κλάδου. Η στρατηγική θέτει σαφείς βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους, προβλέπει σύστημα διακυβέρνησης και ετήσια αξιολόγηση της προόδου, ενώ επιδιώκει τον καλύτερο συντονισμό των δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων σε ολόκληρο το οικοσύστημα.

Η στρατηγική βασίζεται σε πέντε εθνικούς άξονες: την αξιοποίηση των διαστημικών τεχνολογιών από το Δημόσιο, την ανάπτυξη της διαστημικής οικονομίας, την ενίσχυση της επιστημονικής αριστείας και του brain regain, την ισχυρότερη διεθνή παρουσία της Ελλάδας και την ανάπτυξη αυτόνομων δυνατοτήτων λήψης αποφάσεων. Όπως σημείωσε ο κ. Ράμμος, η στρατηγική χαράσσει την πορεία της χώρας έως το 2030, σε μια περίοδο κατά την οποία η παγκόσμια διαστημική οικονομία εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 1,8 τρισ. ευρώ έως το 2035.

Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης χαρακτήρισε την επένδυση στο Διάστημα στρατηγική επιλογή, σημειώνοντας ότι το πρόγραμμα λειτουργεί ως εφαλτήριο για την ανάπτυξη ενός ισχυρού οικοσυστήματος ελληνικών επιχειρήσεων στον τομέα της αεροδιαστημικής, ενισχύει τη σύνδεση της έρευνας με την παραγωγή, δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας υψηλής εξειδίκευσης και δίνει στη χώρα τη δυνατότητα να αναπτύξει εγχώρια τεχνογνωσία.

Το στίγμα της νέας φάσης έδωσε και ο γενικός γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων Κωνσταντίνος Καράντζαλος, ο οποίος επισήμανε ότι η Ελλάδα περνά πλέον από τον ρόλο του απλού χρήστη διαστημικών υπηρεσιών σε εκείνον του σχεδιαστή, κατασκευαστή και διαχειριστή των δικών της δορυφόρων, οι οποίοι ελέγχονται από ελληνικό έδαφος. Όπως ανέφερε, σε μια περίοδο αυξημένων γεωπολιτικών προκλήσεων, η δυνατότητα να βλέπει, να επικοινωνεί και να λαμβάνει αποφάσεις με δικά της μέσα αποτελεί ζήτημα εθνικής αυτονομίας.

📺Ορκίστηκαν στη Λαμία οι πρώτες γυναίκες εθελόντριες στον Στρατό (βίντεο)


Παρουσία του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας Θανάση Δαβάκη και του Αρχηγού ΓΕΣ Αντιστράτηγου Γεώργιου Κωστίδη, πραγματοποιήθηκε το πρωί της Παρασκευής  στο Στρατόπεδο «Σχη (ΠΖ) Τσακάλου Κων/νου», ΚΕΝ-ΚΕΥΠ Λαμίας, η ορκωμοσία των πρώτων γυναικών - εθελοντριών του Ελληνικού Στρατού με τη 2026 Β ́ Εκπαιδευτική Σειρά Στρατευσίμων Οπλιτών (ΕΣΣΟ).

Μετά τις αλλαγές στις Ένοπλες δυνάμεις, η πολιτική ηγεσία, άνοιξε το δρόμο για την εθελοντική κατάταξη γυναικών - οπλιτών. Η πρώτη σειρά γυναικών θα δείξει και το μέλλον της συγκεκριμένης κίνησης που ακολουθείται από κίνητρα για διεκδίκηση θέσεων εργασίας στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.

Δείτε το βίντεο:

@lamiareport.gr Ορκίστηκαν οι πρώτες φανταρίνες του Ελληνικού Στρατού στη Λαμία #army #news #fantarines #stratos #lamia ♬ πρωτότυπος ήχος - LamiaReport.gr

Aλλάζουν τα δημοτικά τέλη: Αποσυνδέονται από τους λογαριασμούς ρεύματος, τι προανήγγειλε ο Λιβάνιος


Την αποσύνδεση των δημοτικών τελών από τους λογαριασμούς ρεύματος προανήγγειλε στη Βουλή ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Όπως ανέφερε, στο νομοσχέδιο θα προστεθεί ρύθμιση που θα προβλέπει την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, προκειμένου με σύμφωνη γνώμη της ΚΕΔΕ και των υπουργείων Εσωτερικών, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Οικονομικών «να υπάρξει ένα σύστημα καταβολής δημοτικών τελών όχι μέσω της ΔΕΗ αλλά μέσω και άλλων τρόπων».

Σύμφωνα με τον κ. Λιβάνιο, στόχος της ρύθμισης είναι «να αποχωριστούν τα τέλη από τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος», κάτι που αποτελεί αίτημα και των εταιρειών ενέργειας και των δήμων.

Στόχος η εφαρμογή του νέου συστήματος από 1η Ιανουαρίου 2028
Μιλώντας αργότερα σε κοινοβουλευτικούς συντάκτες, ο υπουργός Εσωτερικών εξήγησε ότι σε πρώτη φάση δεν θα αλλάξει κάτι στον τρόπο καταβολής των δημοτικών τελών. Στόχος είναι η εφαρμογή του νέου συστήματος από την 1η Ιανουαρίου 2028.

«Δεν αλλάζει κάτι στην είσπραξη, απλά δεν θα εισπράττουν οι εταιρείες ενέργειας τα δημοτικά τέλη», εξήγησε. Το νέο σύστημα, με βάση τον νυν σχεδιασμό, θα θυμίζει αυτό του ΕΝΦΙΑ: θα εκδίδεται μία φορά τον χρόνο και θα μπορεί να αποπληρώνεται σε 12 δόσεις. Η εφαρμογή, διευκρίνισε, δεν θα γίνει άμεσα, καθώς απαιτείται πληροφοριακό σύστημα και ο κατάλληλος μηχανισμός.

📺Η στιγμή που πάνοπλοι αστυνομικοί μπαίνουν σε σπίτια του κυκλώματος με τα ναρκωτικά στη Μύκονο: «Πέσε κάτω τώρα»



Η στιγμή που πάνοπλοι αστυνομικοί μπαίνουν σε σπίτια του κυκλώματος με τα ναρκωτικά στη Μύκονο: «Πέσε κάτω τώρα»

Βρήκαν 4,5 κιλά κοκαΐνης και κάνναβης, €700.000 το παράνομο κέρδος- Από τον Απρίλιο η δράση του κυκλώματος με αρχηγό έναν 37χρονο Αλβανό - Χρησιμοποιούσαν ως «βιτρίνα» εταιρεία μεταφοράς τουριστών με βαν

Ανακοίνωση για το κύκλωμα διακίνησης ναρκωτικών στη Μύκονο με αρχηγό έναν Αλβανό που χρησιμοποιούσε ως «βιτρίνα» μια εταιρεία μεταφοράς τουριστών με βαν, εξέδωσε η ΕΛΑΣ. Τα οχήματα φέρονται να αξιοποιούνταν τόσο για τις μετακινήσεις των μελών όσο και για τη διανομή των ουσιών, κυρίως στη Χώρα του νησιού των ανέμων και σε περιοχές με αυξημένη τουριστική κίνηση.

Στην ανακοίνωση για τη σύλληψη των πέντε μελών του κυκλώματος αναφέρεται ότι η σπείρα είχε ξεκινήσει τη δράση της από τα μέσα Απριλίου με τα παράνομα κέρδη από τα ναρκωτικά να υπολογίζονται σε 700.000 ευρώ.

Αστυνομικοί πραγματοποίησαν επιχειρήσεις σε σπίτια και χώρους που χρησιμοποιούνταν ως «καβάτζες σε Μύκονο, Πειραιά και Πέραμα στους οποίους βρήκαν και κατέσχεσαν 4,5 κιλά κοκαΐνης, ροζ κοκαΐνης, κάνναβης καθώς και δισκία φαρμακευτικών ουσιών, κεταμίνη και παραισθησιογόνα μανιτάρια.


Ο ρόλος των 5 συλληφθέντων

Σύμφωνα με την ΕΛΑΣ ο 37χρονος Αλβανός που ήταν αρχηγός, διηύθυνε και συντόνιζε την εγκληματική οργάνωση, έχοντας την ευθύνη για την ανεύρεση προμηθευτών, την ανεύρεση και τη διαχείριση χώρων απόκρυψης, τη μεταφορά, διακίνηση, φύλαξη και αποθήκευση των ουσιών, τη διαχείριση μέρους των παράνομων εσόδων, καθώς και τον εφοδιασμό λοιπών διακινητών,

Ένας 39χρονος ήταν επιφορτισμένος με την αποθήκευση και φύλαξη των ναρκωτικών ουσιών που προορίζονταν για άμεση διακίνηση, την ανεύρεση πελατών, καθώς και την παραλαβή και φύλαξη μέρους των χρημάτων από τις πωλήσεις.

Υπαρχηγός και άμεσος συνεργός του Αλβανού αρχηγού ήταν ένας 38χρονος ο οποίος είχε ενεργό ρόλο στην αποθήκευση και φύλαξη των ναρκωτικών, την ανεύρεση πελατών και την περαιτέρω διακίνηση, καθώς και τη διαχείριση μέρους των παράνομων εσόδων.

Ένας 25χρονος είχε αναλάβει την ανεύρεση πελατών, την αποθήκευση, τη φύλαξη και τη διακίνηση των ναρκωτικών ουσιών και μια 38χρονη είχε ρόλο στην αποθήκευση, φύλαξη και περιστασιακή διακίνηση των ναρκωτικών και στην επιτήρηση των χώρων απόκρυψής τους.

Ο τιμοκατάλογος των ναρκωτικών

Στην ίδια ανακοίνωση η ΕΛΑΣ καταγράφει και τις τιμές διάθεσης των ναρκωτικών ανάλογα με το είδος τους ως εξής:

η κοκαΐνη προς -120- έως -200- € το γραμμάριο,
η ροζ κοκαΐνη (TUCI) προς -170- έως -200- ευρώ το γραμμάριο,
η MDMA προς -60- με -80- ευρώ το γραμμάριο,
τα ecstasy προς -20- ευρώ το δισκίο,
η ακατέργαστη κάνναβη προς -20- ευρώ το γραμμάριο,
η κατεργασμένη κάνναβη προς -30- ευρώ το γραμμάριο,
η κεταμίνη προς -150- έως -180- ευρώ το γραμμάριο,
τα εμποτισμένα με ναρκωτικά χαρτιά προς -20- ευρώ το τεμάχιο,
τα παραισθησιογόνα μανιτάρια προς -40- ευρώ το γραμμάριο και
τα ηρεμιστικά δισκία προς -5- ευρώ το δισκίο.



Η ανακοίνωση της Ελληνικής Αστυνομίας

Από αστυνομικούς της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Ναρκωτικών της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος εξαρθρώθηκε εγκληματική οργάνωση, τα μέλη της οποίας δραστηριοποιούνταν στη διακίνηση μεγάλων ποσοτήτων ναρκωτικών ουσιών στη Μύκονο και την ευρύτερη περιοχή της Αττικής.

Για την υπόθεση, συνελήφθησαν πρωινές και απογευματινές ώρες της Τετάρτης, 24 Ιουνίου 2026, με τη συνδρομή αστυνομικών των Ειδικών Επιχειρησιακών Ομάδων της Υποδιεύθυνσης Πληροφοριών και Ειδικών Δράσεων, -5- μέλη της οργάνωσης και μία 31χρονη, η οποία κατηγορείται για κατοχή ναρκωτικών ουσιών.

Προηγήθηκε κατάλληλη αξιοποίηση πληροφοριακών στοιχείων, ενώ ύστερα από αστυνομικές ενέργειες, εξακριβώσεις, διασταυρώσεις στοιχείων, ειδικές ανακριτικές τεχνικές και δημιουργία προφίλ των εμπλεκομένων (profiling), πιστοποιήθηκε η εγκληματική τους δράση.

Όπως προέκυψε από την έρευνα, τα μέλη της οργάνωσης, τουλάχιστον από τα μέσα Απριλίου του τρέχοντος έτους, είχαν συστήσει και ενταχθεί σε εγκληματική οργάνωση, με διαρκή δράση και ιεραρχική δομή, με σκοπό τη διακίνηση διαφόρων ναρκωτικών ουσιών σε Μύκονο και Αττική και την αποκόμιση παράνομου οικονομικού οφέλους.

Τα μέλη της οργάνωσης είχαν διακριτούς ρόλους ως εξής:
  • 37χρονος, ο οποίος διηύθυνε και συντόνιζε την εγκληματική οργάνωση, έχοντας την ευθύνη για την ανεύρεση προμηθευτών, την ανεύρεση και τη διαχείριση χώρων απόκρυψης, τη μεταφορά, διακίνηση, φύλαξη και αποθήκευση των ουσιών, τη διαχείριση μέρους των παράνομων εσόδων, καθώς και τον εφοδιασμό λοιπών διακινητών,
  • 39χρονος, επιφορτισμένος με την αποθήκευση και φύλαξη των ναρκωτικών ουσιών που προορίζονταν για άμεση διακίνηση, την ανεύρεση πελατών, καθώς και την παραλαβή και φύλαξη μέρους των χρημάτων από τις πωλήσεις,
  • 38χρονος, ο οποίος λειτουργούσε ως «υπαρχηγός» της οργάνωσης και άμεσος συνεργός του 37χρονου, έχοντας ενεργό ρόλο στην αποθήκευση και φύλαξη των ναρκωτικών, την ανεύρεση πελατών και την περαιτέρω διακίνηση, καθώς και τη διαχείριση μέρους των παράνομων εσόδων,
  • 25χρονος, που είχε αναλάβει την ανεύρεση πελατών, την αποθήκευση, τη φύλαξη και τη διακίνηση των ναρκωτικών ουσιών και
  • 38χρονη, στην οποία είχε ανατεθεί ο ρόλος της αποθήκευσης, φύλαξης και περιστασιακής διακίνησης των ναρκωτικών και της επιτήρησης των χώρων απόκρυψής τους.
Σε έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε οικίες, καθώς και χώρους που χρησιμοποιούνταν για την απόκρυψη των ναρκωτικών ουσιών (καβάτζες) σε Μύκονο, Πειραιά και Πέραμα, μεταξύ άλλων, βρέθηκαν και κατασχέθηκαν:

κοκαΐνη, βάρους -2- κιλών και -690,3- γραμμαρίων,
ροζ κοκαΐνη, βάρους -705,65- γραμμαρίων,
MDMA βάρους -754,4- γραμμαρίων,
ακατέργαστη κάνναβη, βάρους -1- κιλού και -418- γραμμαρίων,
κατεργασμένη κάνναβη (σοκολάτα), βάρους -8- γραμμαρίων,
-846- δισκία ναρκωτικών και φαρμακευτικών ουσιών,
κεταμίνη, βάρους -205,7- γραμμαρίων,
παραισθησιογόνα μανιτάρια, ενός γραμμαρίου,
-30- χάρτινες κάρτες εμποτισμένες με άγνωστη ναρκωτική ουσία,
-5- ηλεκτρονικές ζυγαριές ακριβείας,
-4- φορτηγά οχήματα (van),
-2- μοτοσικλέτες και -2- Ι.Χ.Ε. αυτοκίνητα,
-14- συσκευές κινητής τηλεφωνίας,
ηλεκτρονικός μετρητής χρημάτων,
χρηματοκιβώτιο,
πλήθος νάιλον συσκευασιώνκαι
τα χρηματικά ποσά των -94.575- ευρώ και -11.500- δολαρίων.

Οι τιμές διάθεσης των ναρκωτικών κυμαίνονταν ανάλογα το είδος τους και συγκεκριμένα:

η κοκαΐνη προς -120- έως -200- € το γραμμάριο,
η ροζ κοκαΐνη (TUCI) προς -170- έως -200- ευρώ το γραμμάριο,
η MDMA προς -60- με -80- ευρώ το γραμμάριο,
τα ecstasy προς -20- ευρώ το δισκίο,
η ακατέργαστη κάνναβη προς -20- ευρώ το γραμμάριο,
η κατεργασμένη κάνναβη προς -30- ευρώ το γραμμάριο,
η κεταμίνη προς -150- έως -180- ευρώ το γραμμάριο,
τα εμποτισμένα με ναρκωτικά χαρτιά προς -20- ευρώ το τεμάχιο,
τα παραισθησιογόνα μανιτάρια προς -40- ευρώ το γραμμάριο και
τα ηρεμιστικά δισκία προς -5- ευρώ το δισκίο.

Μέχρι στιγμής, από τις πωλήσεις των κατασχεθεισών ποσοτήτων ναρκωτικών ουσιών και τα κατασχεθέντα χρηματικά ποσά, υπολογίζεται ότι τα παράνομα έσοδα που θα αποκόμιζε η οργάνωση υπερβαίνουν τις -700.000- ευρώ.

Οι συλληφθέντες, δυο εκ των οποίων έχουν απασχολήσει στο παρελθόν για έτερα αδικήματα, οδηγήθηκαν στην αρμόδια εισαγγελική Αρχή.

Επιτροπή Παιγνίων: Μήνυση σε 18 influencers για διαφήμιση παράνομου τζόγου - Είχαν πάνω από 3 εκατ. followers, μεταξύ τους και ανήλικοι


Στις ενέργειες της ΕΕΕΠ για την καταπολέμηση του παράνομου τζόγου αναφέρθηκε ο πρόεδρός της, Αντώνης Βαρθολομαίος, αποκαλύπτοντας ότι έχουν ήδη κατατεθεί μηνύσεις σε βάρος 18 influencers

Στις ενέργειες της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ) για την καταπολέμηση του παράνομου τζόγου αναφέρθηκε ο πρόεδρός της, Αντώνης Βαρθολομαίος, αποκαλύπτοντας ότι έχουν ήδη κατατεθεί μηνύσεις σε βάρος 18 influencers. Μιλώντας στο πλαίσιο της 4ης Greek Online Gaming Day, ο κ. Βαρθολομαίος επισήμανε ότι η διαφήμιση μη αδειοδοτημένων παρόχων από influencers και streamers αποτελεί μία από τις βασικές προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η ΕΕΕΠ.

Στο πλαίσιο αυτό ανακοίνωσε ότι «η αρχή τεκμηρίωσε 18 περιπτώσεις και πριν από λίγες ημέρες κατατέθηκε μηνυτήρια αναφορά για να οδηγηθούν στη δικαιοσύνη». Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Βαρθολομαίος οι πρώτοι 5 από τους 18 στους οποίους υποβλήθηκαν οι μηνύσεις είχαν «623.000 followers, 456.000 followers 435.000 followers, 422.000 followers και 337.000 followers, αθροιστικά δηλαδή πάνω από 3 εκατομμύρια». Όπως είπε, μάλιστα, «πολλοί από αυτούς που παρακολουθούσαν αυτούς τους κυρίους και τις κυρίες να διαφημίζουν παράνομο τζόγο, είναι ανήλικοι».

Ειδικά για το 2025 σημείωσε ότι 900.000 Έλληνες ή το 10,5% του πληθυσμού συμμετείχε σε παράνομα παιχνίδια με τον εκτιμώμενο κύκλο να υπολογίζεται στα 2 δισ. και τα χαμένα έσοδα για το κράτος στα 400 εκατ. ευρώ»

Νέο πλαίσιο κανόνων και αυξημένες υποχρεώσεις ταυτοποίησης

Στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών που ψηφίστηκε την Τετάρτη προβλέπεται ένα νέο πλαίσιο κανόνων και αυξημένες υποχρεώσεις ταυτοποίησης, για να διασφαλίζονται τα χρήματα των παικτών που μετέχουν νόμιμα σε στοιχηματισμό.

Για τον νόμιμο τζόγο, οι αλλαγές περιλαμβάνουν και αλλαγές στη φορολόγηση των κερδών από «λοιπά διαδικτυακά παίγνια»: διαδικτυακό πόκερ και live casino δεν θα φορολογούνται πλέον όπως τα παιγνιομηχανήματα (VLTs). Τα κέρδη που θα πιστώνονται στον ηλεκτρονικό λογαριασμό παίκτη, θα φορολογούνται αυτοτελώς ανά παικτική συνεδρία, μετά την αφαίρεση αφορολόγητου ποσού 100 ευρώ, με συντελεστή 20% (αντί 15%) για κέρδη έως 500 ευρώ και 30% (αντί 20%) για κέρδη από 500,01 ευρώ και πάνω.

Ωστόσο η πιο δραστική αλλαγή πλαισίου, αφορά στους ελέγχους στο διαδίκτυο για παράνομα στοιχήματα. Εκτός από απαγορευμένα domain, διευθύνσεις IP και συγκεκριμένα ονόματα ιστοτόπων, στη «μαύρη βίβλο» των μη αδειοδοτημένων παρόχων θα εγγράφονται ακόμα και εφαρμογές κινητών συσκευών που παρέχουν είσοδο σε υπηρεσίες τυχερών παιγνίων χωρίς άδεια. Το χτύπημα, δηλαδή, επεκτείνεται και στις mobile εφαρμογές, εκεί όπου μετακινείται πλέον μεγάλο μέρος της παράνομης δραστηριότητας.

Με τον τρόπο αυτό, η κυβέρνηση «χτίζει» ένα πυκνό πλαίσιο ελέγχου γύρω από όλη την αλυσίδα του παράνομου τζόγου: από μη αδειοδοτημένους παρόχους παιγνίων και sites που αλλάζουν συνεχώς όνομα για να ξεφύγουν από τη απαγορευμένη λίστα, μέχρι όσους τους διαφημίζουν (influencers) ή παρέχουν πρόσβαση (internet café) -ακόμα όμως και σε παρόχους internet που δεν «ρίχνουν» τις συνδέσεις σε αυτούς ή και όποιον άλλο διευκολύνει την παράνομη δραστηριότητα ‘η παρεμποδίζει τον έλεγχο των Αρχών. Συνολικά δηλαδή, δεν μένει κανένα σημείο του κυκλώματος εκτός ευθύνης.

Τι προβλέπεται για τους παίκτες

Και για τους ίδιους τους παίκτες, όμως, προβλέπεται:

- «πάγωμα» πληρωμών από και προς παράνομες στοιχηματικές: από τη δημοσίευση του νόμου (τέλη Ιουνίου ή αρχές Ιουλίου ενδεχομένως), θα απαγορεύεται στα πιστωτικά ιδρύματα και στα ιδρύματα πληρωμών που λειτουργούν στην Ελλάδα, να πραγματοποιούν πληρωμές των ποσών συμμετοχής και απόδοσης κέρδους, τα οποία απορρέουν από τη συμμετοχή σε τυχερά παίγνια, στους λογαριασμούς που τηρούν σε αυτά πάροχοι τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου, εάν δεν έχουν λάβει νόμιμη άδεια. Το ίδιο θα ισχύει και για τα ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος που είναι εγκατεστημένα ή λειτουργούν νόμιμα στην Ελλάδα μέσω διασυνοριακής ελεύθερης παροχής υπηρεσιών.

- «παρένθετοι» παίκτες: όποιος μετέχει σε παίγνια μέσω παρενθέτου φυσικού ή νομικού προσώπου, τιμωρείται με φυλάκιση έως 2 ετών και χρηματική ποινή τουλάχιστον 5.000 ευρώ. Με τις ίδιες ποινές τιμωρείται και το παρένθετο πρόσωπο, τιμωρείται δηλαδή η παραχώρηση κάρτας παίκτη σε πρόσωπα που δεν δικαιούνται να παίξουν. Ενώ, σε περίπτωση υποτροπής, η χρηματική ποινή διπλασιάζεται (τουλάχιστον 10.000 ευρώ).

"Γκρίζα διαφήμιση"

Το δεύτερο μεγάλο χτύπημα αφορά την «γκρίζα διαφήμιση» και όσους προωθούν παράνομες πλατφόρμες. Με το άρθρο 66, προβλέπεται πρόστιμο από 5.000 έως 50.000 ευρώ ανά διαπιστωμένη παράβαση για όσους, με οποιοδήποτε μέσο και τρόπο, προβαίνουν σε εμπορική επικοινωνία ή προώθηση της δυνατότητας διοργάνωσης και διεξαγωγής τυχερών παιγνίων από πρόσωπα που δεν περιλαμβάνονται στο νόμιμο κατάλογο ή στο Μητρώο Συνεργατών.

Η διάταξη ανοίγει τον δρόμο για ελέγχους σε influencers, social media λογαριασμούς, ιστοσελίδες, blogs, affiliate links, mobile εφαρμογές και κάθε άλλο «κανάλι» προβολής που στέλνει παίκτες σε μη αδειοδοτημένα στοιχηματικά ή καζίνο sites. Με άλλα λόγια, όποιος μέχρι σήμερα διαφήμιζε παράνομο τζόγο πίσω από ένα story, ένα link, ένα «promo code» ή ένα δήθεν ενημερωτικό άρθρο, δεν θα μπορεί να εμφανίζεται ως απλός μεσάζων. Το νομοσχέδιο βάζει ευθύνη και στην διαφήμιση αυτών των εταιριών στοιχηματισμού, όχι μόνο στη διεξαγωγή του παιγνίου. Κι αυτό αλλάζει τη φύση των ελέγχων, γιατί χτυπά ολόκληρο το κύκλωμα που κάνει «στρατολόγηση» παικτών: στα social media, στις μηχανές προβολής, στα μικρά sites και στα δίκτυα που λειτουργούν ως βιτρίνες.

Στο ίδιο άρθρο προβλέπονται διοικητικές κυρώσεις και για τους παρόχους υπηρεσιών διαδικτύου που δεν συμμορφώνονται άμεσα. Αν ο πάροχος δεν κόψει την πρόσβαση, θα αντιμετωπίζει πρόστιμο, το οποίο θα ορίζεται με τον Κανονισμό Παιγνίων.

«Έκανε λάθος, έχει ήδη ζητήσει συγγνώμη, δε θα το ξανακάνει, ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΦΡΟΝΙΜΟ ΠΑΙΔΙ ΑΠΟ ΔΩ ΚΑΙ ΠΕΡΑ🤪🤣», λέει ο Μπαλάσκας μέσω του δικηγόρου του μετά τη μήνυση των αξιωματικών της ΕΛΑΣ


Ανακοίνωση εξέδωσε ο πληρεξούσιος δικηγόρος του Σταύρου Μπαλάσκα, Μιχάλης Δημητρακόπουλος, στον απόηχο της κόντρας που έχει ξεσπάσει με αξιωματικούς της Ελληνικής Αστυνομίας, οι οποίοι τον κατηγορούν ότι «διέδιδε ανυπόστατους ισχυρισμούς» σχετικά με την υπόθεση της δολοφονίας της Σταυρούλας Λεβεντάκη στα Χανιά.

Μέσω του δικηγόρου του, ο πρώην αστυνομικός δηλώνει πως δεν είχε σκοπό να απαξιώσει την εξαιρετική δουλειά τους, ενώ στο δελτίο Τύπου υπογραμμίζεται ότι ο Σταύρος Μπαλάσκας έχει ήδη ζητήσει συγγνώμη από τηλεοπτικό αέρα, καθώς χρησιμοποίησε εσφαλμένα τη φράση «γκάφα».
«Έκανε λάθος, δεν θα επαναληφθεί», καταλήγει η ανακοίνωση που υπογράφει ο Μιχάλης Δημητρακόπουλος.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του πληρεξουσίου δικηγόρου του Σταύρου Μπαλάσκα:

«Θεσμικό προβληματισμό προκαλεί η πρωτοφανής ιστορικά μήνυση - έγκληση εν ενεργεία Αστυνομικών κατά ΠΟΛΙΤΗ, ο οποίος σε τηλεοπτική ενημερωτική εκπομπή εξέφρασε και άσκησε το συνταγματικό του δικαίωμα της κριτικής στη δράση της υποδιεύθυνσης δίωξης και εξιχνίασης εγκλημάτων Χανίων. Με αποκορύφωμα... να ζητούν την αυτόφωρη σύλληψη του, επειδή δήθεν διέπραξε το αδίκημα της συκοφαντικής δυσφήμησης διά του Τύπου!!

Εκτός του γεγονότος ότι τέτοια αιτήματα για αυτόφωρη σύλληψη πολιτών για δημόσιες δηλώσεις τους δεν συνάδουν στα δημοκρατικά καθεστώτα, όφειλαν να γνωρίζουν οι μηνυτές αστυνομικοί ότι η πάγια νομολογία του Αρείου Πάγου δεν θεωρεί τυπογραφία την τηλεόραση, το ραδιόφωνο, το διαδίκτυο, συνεπώς δεν υπάρχει η αυτόφωρη διαδικασία δια του Τύπου στα άνω μέσα ενημέρωσης (Άρειος Πάγος 509/23).

Επίσης θα όφειλαν να γνωρίζουν οι αστυνομικοί μηνυτές ότι δυσμενείς αξιολογικές κρίσεις δεν συνιστούν γεγονότα ώστε να στοιχειοθετείται η συκοφαντική δυσφήμιση. Για δε την διασπορά ψευδών ειδήσεων απαιτείται αντικειμενικά η πρόκληση φόβου σε αόριστο αριθμό ατόμων με αιτιώδη απόρροια τον κίνδυνο πρόκλησης ζημίας στην οικονομία, στην αμυντική ικανότητα της χώρας και στη δημόσια υγεία. Τέλος το αδίκημα της εξύβρισης δεν συντρέχει όταν ο φερόμενος εξυβριστικός λόγος πλήττει «το κύρος και την αξιοπιστία της υπηρεσίας».

Ο Σταύρος Μπαλάσκας προέρχεται από την Ελληνική Αστυνομία, την οποία θεωρεί ισοβίως οικογένειά του. Δημόσια από μεγάλο τηλεοπτικό κανάλι ζήτησε ΣΥΓΓΝΩΜΗ από τους πρώην συναδέλφους του, που χρησιμοποίησε εσφαλμένα τη φράση «γκάφα», όσο αφορά τον επιχειρησιακό σχεδιασμό στην ειδεχθή δολοφονία μίας ακόμα γυναίκας στα Χανιά.

Δεν είχε σκοπό να απαξιώσει την εξαιρετική δουλειά τους, που είχε ως αποτέλεσμα την εξιχνίαση του εγκλήματος και τη σύλληψη του καθομολογία δράστη. Έκανε ΛΑΘΟΣ, δεν θα επαναληφθεί».

📺Σοκ στη Λάρισα: Ο 50χρονος που κρατούσε όμηρο τη σύζυγό του με τσεκούρι έκανε live στο Facebook [βίντεο]


Ανατριχιαστικές είναι οι εικόνες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας με τον 50χρονο που κρατούσε όμηρο τη σύζυγό του στη Λάρισα.

Όπως μεταδίδει το τοπικό μέσο onlarissa.gr, ο δράστης εισέβαλε στο σπίτι και την ίδια στιγμή μετέδιδε ζωντανά στον λογαριασμό του στο Facebook το σκηνικό. Αποτέλεσμα ήταν οι ακόλουθοί του να βλέπουν σε πραγματικό χρόνο τα όσα δραματικά διαδραματίζονταν στην οικία της γυναίκας.

Ο δράστης εμφανίζεται να κρατά τσεκούρι και δοχείο με εύφλεκτο υγρό, ενώ επαναλαμβάνει ότι είναι αποφασισμένος να βάλει φωτιά στο σπίτι. Παράλληλα, δίνει συνεχώς εντολές στη γυναίκα να μετακινείται μέσα στην κατοικία και στη βεράντα, ενώ εκείνη προσπαθεί να διατηρήσει την ψυχραιμία της.


Παραδόθηκε μετά από πολύωρες διαπραγματεύσεις

Στο σημείο έφτασαν αμέσως αστυνομικές δυνάμεις αλλά και διαπραγματευτές, οι οποίοι επιχείρησαν να διατηρήσουν την ψυχραιμία του 50χρονου. Στο πλαίσιο αυτό, δεν δίστασαν ακόμη και να του προτείνουν να καθίσουν μαζί για έναν καφέ, διαβεβαιώνοντάς τον ότι δεν θα επιχειρούσε κανείς να τον αιφνιδιάσει.

Από την πλευρά του, ο άνδρας επέμενε να παρουσιαστούν μπροστά του συγκεκριμένοι δικαστικοί λειτουργοί, τους οποίους θεωρούσε υπεύθυνους για αποφάσεις που αφορούσαν την επαφή του με τα παιδιά του. Με δική του πρωτοβουλία πραγματοποιήθηκε τηλεφωνική επικοινωνία με εισαγγελική λειτουργό, χωρίς όμως αυτό να οδηγήσει σε άμεση αλλαγή της στάσης του.

Το χρονικό της υπόθεσης

Το περιστατικό ξεκίνησε όταν ο 50χρονος βρέθηκε στο σπίτι της πρώην συζύγου του, παρά τους περιοριστικούς όρους που ίσχυαν σε βάρος του. Κατά την αστυνομία, απειλούσε να βάλει φωτιά στην κατοικία, με αποτέλεσμα να σημάνει συναγερμός και να αναπτυχθούν στο σημείο αστυνομικές δυνάμεις, διαπραγματευτής, πυροσβεστικά οχήματα και πλήρωμα του ΕΚΑΒ.

Μετά από ώρες διαβουλεύσεων, ο άνδρας παραδόθηκε τελικά χωρίς να προκληθεί κάποιος τραυματισμός.

Πληροφορίες του onlarissa.gr αναφέρουν ότι καθοριστική ήταν η παρουσία του γραμματέα της Ένωσης Αστυνομικών Λάρισας, ο οποίος τον γνώριζε προσωπικά εδώ και χρόνια. Η γνωριμία αυτή φέρεται να συνέβαλε σημαντικά ώστε να καμφθούν οι αντιστάσεις του και να παραδοθεί ειρηνικά.

Ακολούθησε η προσαγωγή του στο Αυτόφωρο Μονομελές Πλημμελειοδικείο, όπου η συνήγορος της πρώην συζύγου του ζήτησε να ληφθούν μέτρα προστασίας υπέρ της εντολέως της.

Ο κατηγορούμενος, απευθυνόμενος στο δικαστήριο, υποστήριξε ότι δεν αποτελεί απειλή για την πρώην σύζυγό του, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Θα έδινα και την καρδιά μου για να ζήσει εκείνη και εγώ να πεθάνω».

Η υπόθεση πήρε αναβολή για αύριο το μεσημέρι, ενώ στον 50χρονο ορίστηκε συνήγορος υπεράσπισης. Μέχρι την επόμενη δικάσιμο παραμένει υπό κράτηση και αντιμετωπίζει κατηγορίες για ενδοοικογενειακή βία, παραβίαση δικαστικής απόφασης, καθώς και παραβάσεις της νομοθεσίας περί όπλων.

📺Ράλι Ακρόπολις: Ο Οζιέ ταχύτερος στην υπερειδική-Εντυπωσιακό βίντεο με τα αυτοκίνητα να ταξιδεύουν εν πλω από την Κόρινθο στην Ιτέα


Ο Σεμπαστιάν Οζιέ «αναπαύεται» στην κορυφή της γενικής κατάταξης μετά την ολοκλήρωση της υπερειδικής διαδρομής, με την οποία άνοιξε απόψε (26/6) στο The Ellinikon Sports Park η «αυλαία» του εφετινού Ράλι Ακρόπολις, το οποίο είναι ο όγδοος αγώνας στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) για το 2026.

Ο εννέα φορές παγκόσμιος πρωταθλητής της Toyota ολοκλήρωσε την προσπάθειά του σε 1 λεπτό και 38.2 δευτερόλεπτα, αφήνοντας στη δεύτερη θέση τον Ιάπωνα «ομόσταυλό» του, Τακαμότο Κατσούτα, ο οποίος ήταν ένα δευτερόλεπτο πιο αργός. Την πρώτη τριάδα της γενικής συμπλήρωσε ο κάτοχος του τίτλου των οδηγών για το 2024, Τιερί Νεβίλ, ο οποίος έμεινε 1.1 δευτερόλεπτα πίσω από την επίδοση του Οζιέ. Ο Ιορδάνης Σερδερίδης με το εργοστασιακό Ford Puma Rally 1 σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο από ελληνικής πλευράς, ολοκληρώνοντας την προσπάθειά του σε 1:46.3.

Το… πραγματικό Ράλι Ακρόπολις αρχίζει αύριο (26/6) με το πρώτο -και πλέον απαιτητικό σκέλος, το οποίο περιλαμβάνει έξι ειδικές (Βωξίτες, Παρνασσός, Ελικώνας, Θήβα και δύο περάσματα της διαδρομής Στείρι), συνολικού μήκους 129,22 αγωνιστικών χιλιομέτρων. Οι οδηγοί καλούνται να μείνουν… μακριά από μηχανικά προβλήματα, καθώς θα έχουν στη διάθεσή τους μόνο ένα απομακρυσμένο σέρβις διάρκειας 20 λεπτών στη Λιβαδειά μετά το τέλος του πρωινού προγράμματος, πριν το βραδινό σέρβις στο Λουτράκι. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο απομακρυσμένο σέρβις οι ομάδες επιτρέπεται να χρησιμοποιήσουν μόνο τα εργαλεία και τον εξοπλισμό που βρίσκεται μέσα στα αγωνιστικά αυτοκίνητα.

Οι πρώτοι δέκα οδηγοί της υπερειδικής διαδρομής του Ράλι Ακρόπολις έχουν ως εξής:
1. Σεμπαστιάν Οζιέ (Γαλλία/Toyota) 1:38.2
2. Τακαμότο Κατσούτα (Ιαπωνία/Toyota) 1:39.2
3. Τιερί Νεβίλ (Βέλγιο/Hyundai) 1:39.3
4. Σάμι Παγιάρι (Φινλανδία/Toyota) 1:39.4
5. Όλιβερ Σόλμπεργκ (Σουηδία/Toyota) 1:39.4
6. Έλφιν Έβανς (Μ. Βρετανία/Toyota) 1:39.6
7. Αντριάν Φουρμό (Γαλλία/Hyundai) 1:40.1
8. Ντάνι Σόρντο (Ισπανία/Hyundai) 1:40.7
9. Τζον Άρμστρονγκ (Ιρλανδία/Ford) 1:41.0
10. Γιοάν Ροσέλ (Γαλλία/Lancia) 1:41.1 –Κατηγορία WRC2–





Ράλι Ακρόπολις: Τα αυτοκίνητα ταξιδεύουν εν πλω από την Κόρινθο στην Ιτέα – Εντυπωσιακό βίντεο


Το θαλάσσιο στοιχείο επιστρέφει στη δομή του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις για πρώτη φορά μετά το 1991, καθώς τα αυτοκίνητα μεταφέρονται εν πλω από το λιμάνι της Κορίνθου στο λιμάνι της Ιτέας.

Μετά την ασφάλτινη υπερ-ειδική διαδρομή στο The Ellinikon Sports Park, τα αυτοκίνητα κατευθύνθηκαν νωρίς το βράδυ στο λιμάνι της Κορίνθου. Εκεί επιβιβάστηκαν σταδιακά στο Superfast IV, με προορισμό την Ιτέα.

Η μεταφορά θα γίνει δια θαλάσσης κατά τη διάρκεια της νύχτας. Το parc ferme θα πραγματοποιηθεί εν πλω, ενώ στο πλοίο θα διανυκτερεύσουν τα πληρώματα και οι μηχανικοί.


Η δεύτερη ημέρα του αγώνα

Μετά την άφιξη στην Ιτέα, τα 57 πληρώματα θα μπουν στη δεύτερη ημέρα του αγώνα και στην πρώτη ημέρα των χωμάτινων ειδικών διαδρομών.

Στις 08:48, το πρώτο αυτοκίνητο, το Toyota Yaris GR Rally1 του Έλφιν Έβανς, ο οποίος βρίσκεται στην κορυφή του πρωταθλήματος, θα εκκινήσει στην ειδική διαδρομή Βωξίτες. Στη συνέχεια θα ακολουθήσουν τα υπόλοιπα αυτοκίνητα.

Το πρόγραμμα της ημέρας περιλαμβάνει τις εξής ειδικές διαδρομές:

08:48 – Βωξίτες
09:51 – Παρνασσός
11:14 – Στείρι
13:55 – Ελικώνας
14:46 – Στείρι
16:56 – Θήβα

Μετά το μεσημεριανό σέρβις στη Λιβαδειά, τα πληρώματα θα συνεχίσουν με τις απογευματινές ειδικές. Η ημέρα θα ολοκληρωθεί με την ειδική διαδρομή στη Θήβα.

Στη συνέχεια, τα αυτοκίνητα θα κατευθυνθούν στο Λουτράκι, όπου θα στηθεί το parc ferme για τη διανυκτέρευση. Ο αγώνας θα συνεχιστεί το Σάββατο με ειδικές διαδρομές στην Πελοπόννησο.

Οδηγίες για τους θεατές

Οι θεατές που θα παρακολουθήσουν τις ειδικές διαδρομές πρέπει να φτάσουν στα σημεία εγκαίρως, τουλάχιστον μία ώρα πριν από την έναρξη. Οι διοργανωτές συστήνουν στους φιλάθλους να επιλέξουν ασφαλείς θέσεις σε υψώματα και να αποφεύγουν τις εξόδους των στροφών.

Οι θεατές πρέπει επίσης να έχουν μαζί τους καπέλο, πετσέτα και αρκετό νερό, καθώς οι συνθήκες στις ειδικές διαδρομές απαιτούν αυξημένη προσοχή και σωστή προετοιμασία.

ΕΕ σε Τουρκία για COP31: «Δεν υπάρχει χώρος για εθνική διπλωματία – Είμαστε 27, τελεία και παύλα» – Σκληρό μήνυμα για τον αποκλεισμό της Κύπρου


Σαφείς προειδοποιήσεις προς την Τουρκία, η οποία έχει αναλάβει τη διοργάνωση της Παγκόσμιας Διάσκεψης για το Κλίμα COP31, έδωσαν ο Ευρωπαίος Επίτροπος για το Κλίμα, Βόπκε Χούκστρα, και η Κύπρια υπουργός Περιβάλλοντος, Μαρία Παναγιώτου.

Οι δηλώσεις έγιναν στο πλαίσιο κοινής συνέντευξης Τύπου, αμέσως μετά την ολοκλήρωση των εργασιών του Συμβουλίου Περιβάλλοντος στο Λουξεμβούργο.

Παναγιώτου και Χούκστρα στηλίτευσαν τη μη πρόσκληση της Κύπρου σε προπαρασκευαστικές συνόδους της Διάσκεψης σε Νέα Υόρκη και Τόκιο. Από την πλευρά της, η υπουργός ζήτησε έγκαιρη αντίδραση από την ΕΕ αν η Κύπρος δεν προσκληθεί στη Διάσκεψη.

«Δεν υπάρχει χώρος για εθνική διπλωματία»
Όσον αφορά την COP, «οποιαδήποτε διαφοροποίηση ανάμεσα στα κράτη μέλη ως προς τον τρόπο μεταχείρισής τους είναι μη αποδεκτή για την Ένωση. Πρόκειται για μια διάσκεψη που διοργανώνεται από τον ΟΗΕ. Και αν αποφασίσεις να υποβάλεις αίτηση και να γίνεις διοργανωτής, δεν υπάρχει χώρος για εθνική διπλωματία. Είτε αποφασίζεις να μη διοργανώσεις, είτε αποφασίζεις να διοργανώσεις, και αν αποφασίσεις να διοργανώσεις, αυτό συνεπάγεται ορισμένες δεσμεύσεις», τόνισε σε υψηλούς τόνους ο Επίτροπος Χούκστρα.

Πρόσθεσε ότι η Ένωση θα είναι «απολύτως ξεκάθαρη προς την τουρκική προεδρία, προς τους Αυστραλούς, αλλά και προς τον ΟΗΕ» ως προς τη θέση της επί του θέματος.

«Είμαστε μια Ένωση των 27, τελεία και παύλα»
Ερωτηθείς για το τι σημαίνει στην πράξη η «πλήρης αλληλεγγύη» που εξέφρασαν τα κράτη μέλη, και κατά πόσο αυτή θα μπορούσε να μεταφραστεί σε μποϊκοτάζ προπαρασκευαστικών συνόδων, ο Χούκστρα ξεκαθάρισε: «Είμαστε μια Ένωση των 27, τελεία και παύλα».

Ο Επίτροπος αρνήθηκε να εισέλθει σε υποθετικά σενάρια, προσθέτοντας: «Δεν πρόκειται να δεχθούμε, είτε πρόκειται για μικρά είτε για μεγαλύτερα ζητήματα. Είναι θέμα αρχής, αλλά υπάρχουν 27 κράτη μέλη που πρέπει να αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο».

Ο Επίτροπος υπενθύμισε ότι το ζήτημα έχει τεθεί ήδη απευθείας στην τουρκική πλευρά τους τελευταίους μήνες, όταν ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών βρισκόταν στις Βρυξέλλες, ενώ «ήμασταν ξεκάθαροι προς τον Τούρκο Πρέσβη στον ΟΗΕ», σημειώνοντας ότι έχουν παρατηρηθεί «παραλείψεις» στον τύπο των προσκλήσεων που έπρεπε να έχουν δοθεί όσον αφορά προηγειθείσες συναντήσεις.

Απαίτηση για κινητοποίηση των θεσμικών οργάνων

Από την πλευρά της η κ. Παναγιώτου κάλεσε σε άμεση κινητοποίηση των θεσμικών οργάνων της ΕΕ.

«Αν η Κυπριακή Δημοκρατία δεν προσκληθεί εγκαίρως, τότε τα θεσμικά όργανα της ΕΕ και τα κράτη μέλη πρέπει να εμπλακούν χωρίς καθυστέρηση με τις τουρκικές αρχές και να μεταφέρουν ένα πολύ ξεκάθαρο μήνυμα ότι η μη πρόσκληση ενός κράτους μέλους της ΕΕ και του ΟΗΕ σε μια Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών είναι μη αποδεκτή», τόνισε, εκφράζοντας ικανοποίηση για τη στήριξη που έχει ήδη λάβει από τα θεσμικά όργανα και τα κράτη μέλη.


25 Ιουνίου 2026

Γκότσε Ντέλτσεφ: ο αρχικομιτατζής που τον τιμούν Βούλγαροι και Σκοπιανοί εθνικιστές, αλλά και «Έλληνες» διεθνιστές (κομμουνιστές).


🔴Σε μια άκρως προκλητική ενέργεια, προχώρησαν προχθές Βούλγαροι εθνικιστές, δήθεν τουρίστες. Πιο συγκεκριμένα, πήγαν στο εγκαταλελειμμένο χωριό Καρυές, του νομού Σερρών και τοποθέτησαν μαρμάρινη αναθηματική πλάκα στη μνήμη του αρχικομιτατζή Γκότσε Ντέλτσεφ.

🔴Η πλάκα, στην οποία απεικονίζεται η μορφή του αρχικομιτατζή, αναγράφει:
«Γκότσε Ντέλτσεφ. Σε αυτό το μέρος έπεσε στις 4 Μαΐου 1903».
Κάτω από τη φωτογραφία του, αναγράφονται τα εξής:
«Βούλγαρος επαναστάτης. Έζησε και αγωνίστηκε για την ελευθερία των Βουλγάρων στη Μακεδονία. Αιώνια η μνήμη του!».

🔴Ο αρχικομιτατζής Γκότσε Ντέλτσεφ, εκτός από τους Βούλγαρους εθνικιστές, τιμάται ως εθνικός ήρωας και από τους Σκοπιανούς εθνικιστές. Οι μεν τον θεωρούν Βούλγαρο, οι δε «Σλαβομακεδόνα». Τιμάται όμως και από τους «Έλληνες» διεθνιστές (κομμουνιστές).

🔴Η διασταύρωση των οδών που βλέπετε, Παπαρήγα (Μήτσου) και Ντέλτσεφ (Γκότσε) βρίσκεται στο χωριό «Μπελογιάννης» της Ουγγαρίας. Το χωριό φτιάχτηκε το 1950 από την τότε κομμουνιστική κυβέρνηση, για να στεγάσει 1.200 αριστερούς «πολιτικούς πρόσφυγες» από την Ελλάδα, που είχαν καταφύγει στην Ουγγαρία, μετά την ήττα τους το 1949.

🔴Ας δούμε, εν συντομία, ποιο είναι το τιμώμενο πρόσωπο... Ο Ντέλτσεφ (1872-1903), γεννήθηκε στο -υπό Οθωμανική κατοχή- Κιλκίς και ήταν γόνος βουλγαρικής οικογένειας. Αφού τελείωσε το Βουλγαρικό Γυμνάσιο Αρρένων Θεσσαλονίκης, εισήλθε στην Στρατιωτική Ακαδημία της Σόφιας, αλλά μόλις ένα μήνα πριν την αποφοίτησή του, αποβλήθηκε λόγω της πολιτικής δραστηριότητας που είχε, σε μια παράνομη μαρξιστική οργάνωση.

🔴Εργάστηκε ως δάσκαλος σε διάφορα βουλγαρικά σχολεία της οθωμανοκρατούμενης Μακεδονίας. Το  1896, εντάχθηκε στην Εσωτερική Μακεδονική Επαναστατική Οργάνωση (ΕΜΕΟ), σταμάτησε να διδάσκει κι έγινε «επαγγελματίας επαναστάτης». Η αποστολή του ήταν να περιοδεύει στις περιοχές της Μακεδονίας και να ιδρύει παραρτήματα της οργάνωσης. Το 1898, ως ηγετικό πλέον στέλεχος της οργάνωσης, ασχολήθηκε με την δημιουργία ένοπλων ομάδων, καθώς επίσης και με την προμήθεια και την αποθήκευση των όπλων και των πυρομαχικών.

🔴Η ΕΜΕΟ, ιδρύθηκε από Βούλγαρους αξιωματικούς (Κομιτατζήδες), που εξυπηρετούσαν τα βουλγαρικά συμφέροντα. Ο σκοπός ήταν να προκληθεί εξέγερση στην Μακεδονία. Επειδή όμως υπήρχαν εκεί διάφορες εθνότητες (Έλληνες, Σέρβοι, Εβραίοι κ.λπ.), δεν ήταν εύκολη υπόθεση η άμεση ενσωμάτωση της περιοχής στην Βουλγαρία. Οπότε, ως πρώτος στόχος τέθηκε η ανεξαρτησία της Μακεδονίας, κι όταν στο μέλλον θα δινόταν η κατάλληλη ευκαιρία, θα γινόταν η ενσωμάτωση στην Βουλγαρία.

🔴Εξηγεί σχετικά ο Ντέλτσεφ, σε επιστολή που έστειλε σε φίλο του: «Εμείς, οι Βούλγαροι από τη Μακεδονία και τη Θράκη, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι υπάρχουν και άλλοι λαοί και χώρες που ενδιαφέρονται πολύ για τη λύση αυτού του θέματος. Ενδεχόμενη ανάμειξη της Βουλγαρίας θα προκαλούσε παρέμβαση και των γειτονικών χωρών και θα μπορούσε να οδηγήσει σε κατακερματισμό της Μακεδονίας. Γι’ αυτό πρέπει να αγωνιστούμε για αυτονομία της Μακεδονίας και της Θράκης για να τις διαφυλάξουμε ακέραιες ως πρώτο βήμα, για τη μελλοντική ένταξή τους στην κοινή βουλγαρική πατρίδα».

🔴Μέσα στην ΕΜΕΟ, δημιουργήθηκε και μια άλλη τάση, που υποστήριζε ότι οι κάτοικοι της Μακεδονίας δεν είναι ούτε Έλληνες, ούτε Σέρβοι, ούτε Βούλγαροι, παρά μόνον «Μακεδόνες». Όσοι το υποστήριζαν αυτό, 45 χρόνια αργότερα, έστησαν το κρατίδιο των Σκοπίων, εντός της Γιουγκοσλαβικής Ομοσπονδίας.

🔴Η εξέγερση του Ίλιντεν, όπως ονομάστηκε, λόγω της εορτής του Προφήτη Ηλία, ξέσπασε στις 20 Ιουλίου 1903, με το σύνθημα «Η Μακεδονία στους Μακεδόνες». Αν και στην αρχή σημείωσε επιτυχίες, στην συνέχεια κατεστάλη αμείλικτα από τις οθωμανικές αρχές. Ο Ντέλτσεφ, αν και εργάστηκε για την εξέγερση περισσότερο από τον καθένα, δεν την έζησε. Σκοτώθηκε στις 4 Μαΐου 1903, σε μια ένοπλη συμπλοκή με την οθωμανική πολιτοφυλακή, κοντά στο χωριό Καρυές των Σερρών.

🔴Κι αν απορείτε, πως γίνεται εθνικιστές (από την Βουλγαρία και τα Σκόπια) και διεθνιστές (από την Ελλάδα), να τιμούν το ίδιο πρόσωπο, τα πράγματα είναι πολύ απλά:
Οι «Έλληνες» διεθνιστές (κομμουνιστές), υπηρετούσαν τα συμφέροντα πότε των Βουλγάρων και πότε των Σκοπιανών εθνικιστών, ανάλογα με τις εντολές της μαμάς Μόσχας!~


Δολοφονία 15χρονου στην Καλλιθέα: Ο καυγάς που κατέληξε στο έγκλημα, επτά συλλήψεις


Στην πιο άγρια έκφρασή της έφτασε τη νύχτα της Τετάρτης η βία μεταξύ ομάδων ανηλίκων, αφού η συνεχής κλιμάκωση επεισοδίων που καταγράφονται τα τελευταία χρόνια, έφτασε στη δολοφονία ενός δεκαπεντάχρονου παιδιού από ένα δεκαεπτάχρονο. Οι δύο ανήλικοι, όπως όλα τα στοιχεία που υπάρχουν μέχρι τώρα δείχνουν, ήταν μέλη δύο χωριστών ομάδων και κίνητρο της μεταξύ τους συμπλοκής ήταν η «επικράτηση» στην περιοχή. Μια μάχη ενός δήθεν γοήτρου που είχε ως αποτέλεσμα το ένα παιδί -που είχε απασχολήσει τις Αρχές- να πέσει νεκρό και το δεύτερο να ομολογεί ότι διέπραξε φόνο. Η ζωή του ενός τελείωσε, η ζωή του δεύτερου δεν θα είναι ποτέ όπως πριν.  Στη συμπλοκή έχουν ταυτοποιηθεί έως τώρα ότι πήραν μέρος 17 άτομα και έχουν γίνει επτά συλλήψεις. 

Τον δεκαπεντάχρονο άρχισε να αναζητά τα ξημερώματα η μητέρα του, όταν η ώρα περνούσε και δεν επέστρεφε στο σπίτι. Άκουσε για τη συμπλοκή, αλλά αρχικά είχε γίνει γνωστό ότι το νεκρό παιδί ήταν 17 ετών. Επικοινώνησε με τους φίλους του παιδιού της και τελικά έμαθε από την Αμεση Δράση ότι ο νεκρός είχε μεταφερθεί στο Ιπποκράτειο. Εσπευσε στο νοσοκομείο και κατέρρευσε όταν αναγνώρισε νεκρό το παιδί της. 

Οι δύο παρέες

Η αστυνομία από την πλευρά της προσπαθεί να ενώσει τα κομμάτια του παζλ της δολοφονίας του 15χρονου που έγινε κατά τη διάρκεια συμπλοκής το βράδυ της Τετάρτης (24/6) στην Καλλιθέα . 
Από τα στοιχεία που έχουν συλλεχθεί μέχρι στιγμής, προκύπτει πως στο επεισόδιο συμμετείχαν δύο παρέες. Η μία αποτελούνταν από νεαρά άτομα που φέρονται να είναι οπαδοί συγκεκριμένης ομάδας. Η άλλη από νεαρούς που μένουν στην περιοχή.

Για λόγους που ακόμα διερευνώνται, οι δύο παρέες συνεπλάκησαν μεταξύ τους και ακολούθησε πανδαιμόνιο με τα γνωστά τραγικά αποτελέσματα.

Όπως φαίνεται η πρώτη παρέα έφθασε στην περιοχή με ένα αυτοκίνητο και αμέσως ξέσπασε πανικός. Ένα από τα σενάρια που εξετάζεται είναι η συμπλοκή να συνέβη για λόγους «επικράτησης» ή για παλιούς «λογαριασμούς» - χωρίς ακόμα να θεωρείται σίγουρο τίποτα.

Παράλληλα οι αστυνομικοί εξετάζουν πληροφορίες που έχουν να κάνουν με προηγούμενο περιστατικό στην Καλλιθέα, κατά το οποίο ένας 16χρονος είχε τραυματιστεί. Το περιστατικό συνέβη λίγες ημέρες πριν, χωρίς ωστόσο να υπάρξει καταγγελία ή επίσημη καταγραφή. Ο συγκεκριμένος ανήλικος δεν περιλαμβάνεται στους προσαχθέντες της τρέχουσας υπόθεσης, ωστόσο, οι Αρχές διερευνούν εάν το νέο επεισόδιο σχετίζεται με εκείνον τον τραυματισμό και εάν ενδεχομένως υπήρξαν κινήσεις αντιποίνων, οι οποίες οδήγησαν σε νέα συμπλοκή στην περιοχή.

Μέχρι στιγμής οι αστυνομικοί έχουν καταφέρει να ταυτοποιήσουν 17 άτομα, ενώ έχουν προχωρήσει σε επτά συλλήψεις – μεταξύ αυτών και ο καθ’ ομολογία δράστης.

Κοντά στο σημείο που έλαβε χώρα το επεισόδιο εντοπίστηκε ένα μαχαίρι αλλά, σύμφωνα με τον δράστη, δεν είναι το όπλο του εγκλήματος. Επιπλέον οι αστυνομικοί εντόπισαν πέτρες, γάντια, ένα κράνος και παπούτσια.

Υπενθυμίζεται ότι το θύμα δέχθηκε μαχαιριά στον θώρακα κατά τη διάρκεια συμπλοκής που έγινε μπροστά από μια πολυκατοικία στην οδό Μεγαλουπόλεως.

Στο σημείο έσπευσε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ, το οποίο τον παρέλαβε και τον μετέφερε σε σοβαρή κατάσταση στο νοσοκομείο «Ιπποκράτειο», όπου, παρά τις προσπάθειες των γιατρών, υπέκυψε στα τραύματά του.

📺«Οι σεισμοί κράτησαν 40 δευτερόλεπτα, έχουν καταρρεύσει πολλά κτήρια»: Η μαρτυρία του προέδρου της ελληνικής κοινότητας στη Βενεζουέλα


Τη δική του μαρτυρία για τους δύο σεισμούς που χτύπησαν το απόγευμα της Τετάρτης (ξημερώματα Πέμπτης ώρα Ελλάδος) τη Βενεζουέλα, μετέφερε ο πρόεδρος της ελληνικής κοινότητας στη χώρα, Θεόδωρος Μαρακέλης.

Όπως είπε στον ΣΚΑΪ «οι σεισμοί κράτησαν 40 δευτερόλεπτα. Τρομάξαμε, άρχισαν να πέφτουν διάφορα πράγματα γιατί εμείς ζούμε στον 14ο όροφο πολυκατοικίας».

«Δεν κατάλαβα πότε τελείωσε ο πρώτος και μετά ο δεύτερος, αμέσως διακόπηκε το ρεύμα και επανήλθε μετά από έξι ώρες, τα μεσάνυχτα (ώρα Βενεζουέλας)» πρόσθεσε ο κ. Μαρακέλης.


Ο πρόεδρος της ελληνικής κοινότητας στη Βενεζουέλα εξήγησε, επίσης, ότι χθες, Τετάρτη, ήταν ημέρα αργίας, εθνική γιορτή, και οι περισσότεροι ήταν είτε σπίτι είτε στον δρόμο την ώρα των σεισμών.

Όσον αφορά τις ζημιές είπε ότι «σε διάφορα σημεία του Καράκας έχουν καταρρεύσει πολλά κτήρια και στην πολιτεία Λαγκουάιρα είναι αρκετά τα σπίτια που έχουν πάθει ζημιές, εκεί είναι και το κεντρικό αεροδρόμιο που έχει κλείσει».

Σύμφωνα με τον κ. Μαρακέλη στη Βενεζουέλα «είμαστε περίπου 2.500 Έλληνες σε όλη τη χώρα και δεν έχουμε ακούσει κάτι δυσάρεστο για κάποιο συμπατριώτη».



Βουλή: Ο Ευάγγελος Μπακέλας συγκέντρωσε τις περισσότερες ψήφους για τη θέση του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου


Ολοκληρώθηκε στη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής η διαδικασία της ακρόασης των υποψήφιων ανώτατων εισαγγελικών και δικαστικών λειτουργών για την πλήρωση της θέση του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, η οποία κενώνεται στις 30 Ιουνίου.

Στη Διάσκεψη των Προέδρων κλήθηκαν προς ακρόαση συνολικά 37 αντιεισαγγελείς του Αρείου Πάγου, αντιπρόεδροι του Αρείου Πάγου και αεροπαγίτες -οι οποίοι πληρούσαν τους όρους για να συμμετάσχουν στην διαδικασία-, προσήλθαν στην ακρόαση έξι εκ των οποίων οι δύο δήλωσαν πως δεν ενδιαφέρονται.

Από τους 10 αντιεισαγγελείς του Αρείου Πάγου που ήταν στην λίστα προσήλθαν τέσσερις. Από τους 9 αντιπροέδρους του Αρείου προσήλθε ένας και από τους 18 αεροπαγίτες προσήλθε επίσης ένας στην ακρόαση.

Τις περισσότερες ψήφους συγκέντρωσαν ο αντιεισαγγελέας τους Αρείου Πάγου Ευάγγελος Μπακέλας (17 ψήφους), ο αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Βασίλης Φλωρίδης (12 ψήφους), η αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Μαρία Γκανέ (7 ψήφους) και ο αεροπαγίτης Παναγιώτης Βενιζελέας.

Τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας της ΔτΠ θα αποσταλούν στον υπουργό Δικαιοσύνης προκειμένου να εισηγηθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο το οποίο θα λάβει τη σχετική τελική απόφαση.

«Ένα χαμόγελό σου, η μεγαλύτερή μου χαρά»: Συγκινεί η μητέρα της Μυρτώς της Πάρου


Μια συγκινητική ανάρτηση έκανε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η μητέρα της Μυρτώς Παπαδομιχελάκη, Μαρία Κοτρότσου, στέλνοντας ακόμη ένα μήνυμα αγάπης προς την κόρη της.

Η Μυρτώ κακοποιήθηκε βάναυσα κατά τη διάρκεια των διακοπών της με την οικογένειά της στην Πάρο το 2012, από τον Αχμέτ Βακάς, ο οποίος την βίασε και την ξυλοκόπησε. Από τότε, δίνει καθημερινά μια μεγάλη μάχη αποκατάστασης, έχοντας στο πλευρό της τη μητέρα της, η οποία δεν έχει σταματήσει στιγμή να τη στηρίζει.

Στη νέα της ανάρτηση στο Facebook, η Μαρία Κοτρότσου δημοσίευσε μία φωτογραφία της Μυρτώς και τη συνόδευσε με λίγες λέξεις γράφοντας: «Ένα χαμόγελό σου, η μεγαλύτερή μου χαρά».

Η ανάρτηση συγκέντρωσε μηνύματα συμπαράστασης και αγάπης, με φίλους και χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να εκφράζουν τη στήριξή τους προς τη Μυρτώ και την οικογένειά της.


Το ΥΠΑΑΤ επικήρυξε τον λαγοκέφαλο με αμοιβή 5,33€/κιλό και ανακοίνωσε μέτρα στήριξης των αλιέων όπως η άρση απαγόρευσης χρηματοδότησης μηχανών


Δέσμη επτά παρεμβάσεων για τη στήριξη των επαγγελματιών αλιέων ανακοίνωσε το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με στόχο τη μείωση του λειτουργικού κόστους, την προστασία του εισοδήματος και τη διαμόρφωση ενός σταθερότερου πλαισίου λειτουργίας για τον κλάδο.

Οι πρωτοβουλίες παρουσιάστηκαν μετά τη συνάντηση του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Μαργαρίτη Σχοινά, με εκπροσώπους του αλιευτικού κλάδου και στελέχη των αρμόδιων υπηρεσιών.

Ο κ. Σχοινάς υπογράμμισε ότι η ελληνική αλιεία βρίσκεται αντιμέτωπη με σοβαρές πιέσεις, οι οποίες συνδέονται με την κλιματική αλλαγή, την αύξηση του κόστους και τις παράνομες πρακτικές.

«Η ελληνική αλιεία αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις λόγω της κλιματικής αλλαγής και των παράνομων πρακτικών», ανέφερε ο υπουργός, προσθέτοντας ότι οι επτά παρεμβάσεις διαμορφώθηκαν σε συνεργασία με εκπροσώπους του κλάδου.


Η πρώτη παρέμβαση αφορά την επιδότηση των καυσίμων που χρησιμοποιούν οι επαγγελματίες αλιείς. Για τον Απρίλιο και τον Μάιο προβλέπεται ενίσχυση ύψους 0,16 ευρώ ανά λίτρο, ενώ για τον Ιούνιο το ποσό διαμορφώνεται στα 0,12 ευρώ ανά λίτρο. Σύμφωνα με τον κ. Σχοινά, για την ενεργοποίηση του μέτρου προβλέπεται η προώθηση σχετικής νομοθετικής ρύθμισης.

Το δεύτερο μέτρο αφορά την πιλοτική αλίευση του λαγοκέφαλου στις Περιφέρειες Κρήτης και Νοτίου Αιγαίου, με αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων. Η μέγιστη καθαρή αμοιβή για τους αλιείς ορίζεται στα 5,33 ευρώ ανά κιλό, ποσό που, σύμφωνα με το υπουργείο, είναι έως και 52% υψηλότερο από εκείνο που ισχύει στην Κύπρο. Η δράση αποσκοπεί τόσο στην ενίσχυση του εισοδήματος των αλιέων, όσο και στον περιορισμό της εξάπλωσης του συγκεκριμένου ξενικού είδους. Η αλίευσή τους θα μπορεί να γίνει αποκλειστικά από επαγγελματίες ψαράδες.

Η τρίτη πρωτοβουλία αφορά τη διαμόρφωση μηχανισμού αποζημίωσης για τους επαγγελματίες που θα επηρεαστούν από περιορισμούς της αλιευτικής δραστηριότητας εντός των εθνικών θαλάσσιων πάρκων. Ο σχεδιασμός θα γίνει σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με στόχο να συνδυαστούν η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και η οικονομική στήριξη των παράκτιων και νησιωτικών κοινωνιών.

Η τέταρτη παρέμβαση επικεντρώνεται στις αλλαγές που προωθούνται στη νέα Κοινή Αλιευτική Πολιτική και στην εθνική νομοθεσία. Μεταξύ άλλων, το υπουργείο προτείνει την άρση της απαγόρευσης χρηματοδότησης κινητήρων, ώστε να περιοριστεί το λειτουργικό κόστος των σκαφών.

Παράλληλα, επιδιώκεται η ενίσχυση επενδύσεων για ασφαλέστερα, αποδοτικότερα και ανθεκτικότερα αλιευτικά σκάφη. Στην ίδια πρωτοβουλία εντάσσεται και η προσαρμογή της νομοθεσίας, προκειμένου να διευκολυνθεί η είσοδος νέων επαγγελματιών στον κλάδο.

Το πέμπτο μέτρο προβλέπει την ενίσχυση της θεσμικής παρουσίας των επαγγελματιών αλιέων στα κέντρα λήψης αποφάσεων.

Ειδικότερα, σχεδιάζεται νομοθετική παρέμβαση, ώστε οι αλιείς να εκπροσωπούνται ανά αλιευτικό εργαλείο τόσο στις Περιφέρειες όσο και στα εθνικά όργανα, μεταξύ των οποίων το Συμβούλιο Αλιείας.


Στόχος είναι οι αποφάσεις που αφορούν τον κλάδο να λαμβάνονται με τη συμμετοχή των ίδιων των επαγγελματιών.

Η έκτη πρωτοβουλία αφορά την αυστηρότερη εποπτεία της ερασιτεχνικής αλιείας.

Προβλέπεται η δημιουργία μητρώου ερασιτεχνών αλιέων, καθώς και η υποχρέωση καταγραφής της παραγωγής τους.

Η παρέμβαση αποσκοπεί στον περιορισμό της παράνομης διακίνησης αλιευμάτων και του αθέμιτου ανταγωνισμού εις βάρος των επαγγελματιών.

Η έβδομη παρέμβαση αφορά τον εξορθολογισμό του συστήματος κυρώσεων. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η αργία ενός αλιευτικού σκάφους δε θα επιβάλλεται αυτομάτως, αλλά μόνο σε περίπτωση υποτροπής.

Η εφαρμογή της ποινής θα βασίζεται σε σύστημα μορίων και θα ευθυγραμμίζεται με το ευρωπαϊκό δίκαιο. Με αυτόν τον τρόπο, το υπουργείο στοχεύει στη διαμόρφωση ενός αναλογικότερου πλαισίου, το οποίο θα αντιμετωπίζει τις σοβαρές παραβάσεις χωρίς να οδηγεί σε δυσανάλογη οικονομική επιβάρυνση των επαγγελματιών.



Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Μέσης Αλιείας, Ιωάννης Μπουντούκος, αναγνώρισε ότι ορισμένες από τις ανακοινώσεις κινούνται προς θετική κατεύθυνση, εξέφρασε, ωστόσο, επιφυλάξεις για το ύψος και την έκταση της οικονομικής στήριξης.

Όπως επισήμανε, η ενίσχυση για το κόστος των καυσίμων δεν επαρκεί για να καλύψει τις πραγματικές επιβαρύνσεις που αντιμετωπίζουν οι αλιευτικές επιχειρήσεις, ιδιαίτερα μετά τις αναταράξεις που προκάλεσε ο πόλεμος στο Ιράν και την άνοδο των λειτουργικών δαπανών.

Ο κ. Μπουντούκος υπογράμμισε ότι το πιλοτικό πρόγραμμα αλίευσης του λαγοκέφαλου κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Επισήμανε, ωστόσο, ότι η εφαρμογή του περιορίζεται σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές και δεν καλύπτει το σύνολο των επαγγελματιών που αντιμετωπίζουν αντίστοιχα προβλήματα.

Σε ό,τι αφορά την απαγόρευση της μηχανότρατας στις Κυκλάδες και τους περιορισμούς στα εθνικά θαλάσσια πάρκα, σημείωσε ότι οι σχετικές αποφάσεις δεν πρέπει να εφαρμόζονται χωρίς επαρκή επιστημονική τεκμηρίωση.

Κατά τον ίδιο, απαιτούνται ολοκληρωμένες μελέτες, τόσο για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος όσο και για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των επαγγελματιών.

Τέλος, ανέφερε ότι ο αλιευτικός κλάδος χρειάζεται ισχυρότερη χρηματοδότηση, σταθερούς κανόνες και ουσιαστική συμμετοχή των αλιέων στις αποφάσεις που επηρεάζουν τη δραστηριότητά τους.

Πηγή: skai.gr

1946: Από την αρχή του Εμφυλίου, ως τη συγκρότηση των ΜΑΥ και ΜΑΔ


Tο χτύπημα στο Λιτόχωρο σηματοδοτεί την αρχή του Εμφυλίου- Ο Ζαχαριάδης δίνει το σύνθημα- Εθνοφυλακή, Χωροφυλακή και Λόχοι Κυνηγών- Ελασίτες και Εαμίτες επιστρέφουν από την Αλβανία και τη Γιουγκοσλαβία- Μονάδες (Αυτο)ασφαλείας Υπαίθρου (ΜΑΥ) και Μονάδες Αποσπασμάτων Δίωξης (ΜΑΔ): οι λόγοι ίδρυσής τους

Ένα από τα θέματα που δεν μας έχει απασχολήσει μέχρι σήμερα, είναι η αρχή του Εμφυλίου Πολέμου, με την επίθεση των ανταρτών εναντίον του Σταθμού Χωροφυλακής στο Λιτόχωρο και οι δυνάμεις των αντιπάλων. Επίσης, θα δούμε και τους λόγους που οδήγησαν στην ίδρυση των ΜΑΥ (Μονάδες Ασφαλείας Υπαίθρου) και των ΜΑΔ (Μονάδες Αποσπασμάτων Δίωξης).

12/2/1946: το ΚΚΕ αποφασίζει «νέα ένοπλη λαϊκή πάλη»

Σύμφωνα με τον Σόλωνα Γρηγοριάδη, στις 12 Φεβρουαρίου 1946 συνήλθε «κάπου στην Αθήνα» η Δεύτερη Ολομέλεια της ΚΕ του ΚΚΕ. Η ημερομηνία δεν ήταν τυχαία. Στις 12/2/1946 συμπληρωνόταν ένας χρόνος από τη Συμφωνία της Βάρκιζας. Στην απόφαση της Ολομέλειας που ήρθε στη δημοσιότητα, υπήρχε το εξής παράδοξο: η τελευταία παράγραφος είχε παραλειφθεί και είχε αντικατασταθεί από τρεις σειρές με αποσιωπητικά. Κάποιοι δεν το πρόσεξαν καν. Κάποιοι άλλοι θεώρησαν ότι έγινε τυπογραφικό λάθος, ενώ και όσοι κατάλαβαν ότι κάτι κρυβόταν πίσω από τα αποσιωπητικά, θεώρησαν ότι ήταν κάτι ασήμαντο. Η παράγραφος όμως αυτή ήταν «η μοίρα της Ελλάδας. Είχε την απόφαση για τη δυναμική αναμέτρηση» (Σ. Γρηγοριάδης). Το ακριβές περιεχόμενο της, το παρουσιάζει ο Δ. Κούσουλας, στο βιβλίο του «Επανάστασις και Ήττα», σελ. 189) και ήταν το εξής: «(Η Δεύτερη Ολομέλεια)… αφού στάθμισε εσωτερικούς παράγοντες, βαλκανική και διεθνή κατάσταση, αποφάσισε να προχωρήσει στην οργάνωση της νέας ένοπλης λαϊκής πάλης ενάντια στον μοναρχοφασιστικό αφηνιασμό».

Ο Ζαχαριάδης δίνει εντολή για το πρώτο χτύπημα

Στις 21 Μαρτίου 1946 ο Ζαχαριάδης, που θα μετέβαινε στην Πράγα για το συνέδριο του ΚΚ Τσεχοσλοβακίας, έκανε μια στάση στη Θεσσαλονίκη (είχε ξεκινήσει στις 20/3 από την Αθήνα). Στο «Μακεδονικό Γραφείο» του ΚΚΕ, ένα απλό διώροφο οίκημα κοντά στο Τελωνείο, «το Κόκκινο Σπίτι», κατά τις Αρχές, συναντήθηκε με τους Λεωνίδα Στρίγγο (Α’ Γραμματέας), Μάρκο Βαφειάδη (Β’ Γραμματέας, Οργανωτικός) και άλλα στελέχη. Τι ειπώθηκε μεταξύ τους δεν έγινε γνωστό. Ο Ζαχαριάδης πάντως, έδωσε εντολή να διαταχθεί μια από τις ένοπλες ομάδες των βουνών της Μακεδονίας να προβεί σε ένα εντυπωσιακό χτύπημα. Έτσι, θα ξεκινούσε η ένοπλη εξέγερση, αλλά και θα δινόταν μια απάντηση στην προεκλογική βία που ασκούσαν οι παρακρατικές δυνάμεις, καθώς και μία απόπειρα τρομοκρατίας των εκλογέων, να μην προσέλθουν στις κάλπες (οι εκλογές θα διεξάγονταν στις 31 Μαρτίου 1946).


Νίκος Ζαχαριάδης


Μάρκος Βαφειάδης

Η επίθεση στο ΛιτόχωροΣτις 22/3 ο Ζαχαριάδης περνούσε τα ελληνικά σύνορα και ο Μάρκος ξεκινούσε την υλοποίηση της εντολής του. Επέλεξε τελικά το Λιτόχωρο, την πανέμορφη κωμόπολη κοντά στην Κατερίνη, στις ανατολικές απολήξεις του Ολύμπου. Στην ευρύτερη περιοχή υπήρχε μια ομάδα πρώην Ελασιτών, που παρέμενε αδρανής. Την αποτελούσαν οι Φωτεινός, Ανδρεάδης και Π. Παλάσκας ή Τζαβέλλας και είχαν ως λημέρι, μια βαθιά, απρόσιτη σπηλιά. Εκεί έφτασαν, στις 26 Μαρτίου 1946, δύο απεσταλμένοι του Βαφειάδη: ο Υψηλάντης και ο Πάνος (ψευδώνυμα). Μετέφεραν οδηγίες του Βαφειάδη για το χτύπημα στο Λιτόχωρο.


Δημοσίευμα για την επίθεση στο Λιτόχωρο

Η επίθεση (30-31 Μαρτίου 1946)

Στο Λιτόχωρο ήταν στρατωνισμένες, σε δύο ξεχωριστά κτίρια, που απείχαν 300 μέτρα, δύναμη Χωροφυλακής και μια Διμοιρία Εθνοφυλάκων. Στόχος ήταν η καταστροφή των στρατωνιζομένων. 33 αντάρτες επιτέθηκαν γύρω στις 23:30 της 30/3/1946 αιφνιδιαστικά και έκαψαν τα δύο κτίρια, με βλήματα όλμων και εμπρηστικές χειροβομβίδες. Κάποια από τα όπλα που χρησιμοποίησαν ήταν ιταλικά και τα είχαν πάρει από τη Μεραρχία Πινερόλο. Χωροφύλακες και Εθνοφύλακες αγωνίστηκαν γενναία, αλλά ηττήθηκαν. 9 άνδρες της Χωροφυλακής, που είχαν αποφοιτήσει ένα μήνα νωρίτερα από τη Σχολή Χωροφυλακής, 2 Λοχίες και ένας στρατιώτης της Εθνοφυλακής σκοτώθηκαν. Οι αντάρτες, μετά από μάχη σχεδόν έξι ωρών, έφυγαν με 4 αιχμαλώτους και όπλα ως λάφυρα. Παραδόξως, στο σοβαρό αυτό συμβάν δεν δόθηκε η δέουσα προσοχή από τις Αρχές και την κοινή γνώμη, καθώς θεωρήθηκε ως προεκλογικό επεισόδιο.


Ένα από τα κατεστραμμένα κτίρια στο Λιτόχωρο

Αν και τη Διοίκηση των ανταρτών στο Λιτόχωρο την είχε ο καπετάν Υψηλάντης (1917-2005), το πραγματικό ονοματεπώνυμο του οποίου ήταν Αλέξανδρος Ρόσιος και διετέλεσε μέλος της ΚΕ και του Εκτελεστικού Γραφείου του ΠΑΣΟΚ, ο θρύλος απέδωσε την επίθεση, στον καπετάν Μπαρούτα (Θωμάς Λώλης), έναν αρχηγό μιας μικρής ομάδας ανταρτών στην περιοχή Βερμίου-Πιερίων. Έχοντας σημειώσει μερικές μικρές επιτυχίες, του πιστώθηκε και η επίθεση του Λιτόχωρου, με αποτέλεσμα το όνομά του να γίνει θρύλος πανελλαδικά. Μάλιστα, στην επίθεση στο Λιτόχωρο δεν είχε ούτε απλή συμμετοχή! Οικειοποιήθηκε άθελά του τη δόξα και αποτέλεσε ίνδαλμα για τους κομμουνιστές. Τη δόξα δεν την χάρηκε πολύ, γιατί στις 18 Ιουλίου 1946 έπεσε νεκρός από πυρά Χωροφυλάκων, μετά από συμπλοκή στην περιφέρεια Κάτω Βερμίου. Φαίνεται ότι και οι Αρχές είχαν πιστέψει ότι ο καπετάν Μπαρούτας ηγήθηκε της επίθεσης στο Λιτόχωρο, καθώς τον είχαν επικηρύξει για 10 εκατομμύρια δραχμές! Πάντως το όνομά του έγινε σύμβολο, ως του ανθρώπου που άναψε τη θρυαλλίδα του εμφυλίου.


Αναμνηστική πλάκα με τα ονόματα των θυμάτων στο Λιτόχωρο


Καπετάν Υψηλάντης

Οι εκλογές της 31/3/1946: η νίκη του Λαϊκού Κόμματος, η αποχή και η κυβέρνηση ΤσαλδάρηΣτις εκλογές της 31ης Μαρτίου 1946 ψήφισαν 1.117.379. Το Λαϊκό Κόμμα θριάμβευσε (54,5%). Ακολούθησαν τα κόμματα του Κέντρου (ΕΠΕ), με 19,3%, οι Φιλελεύθεροι του Σοφοκλή Βενιζέλου με 14,4%, το Εθνικό Κόμμα με 5,8% κ.ά. Να σημειώσουμε ότι ο συνολικός αριθμός των βουλευτών το 1946 ήταν 354! Μεγάλο θέμα δημιουργήθηκε με την αποχή. Στις 14/4/1946, η Επιτροπή των Παρατηρητών του Ο.Η.Ε. δημοσίευσε την έκθεσή της για τις εκλογές. Σύμφωνα με αυτή, στους εκλογικούς καταλόγους ήταν εγγεγραμμένοι 1.850.000 και όχι 2.195.950. Έτσι, η αποχή κατέβηκε στο 35% (από το 45%). Επίσης, με διάφορες αλχημείες, η ίδια Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η αποχή της καθ’ αυτό Αριστεράς έφτανε στο 9,3% (280.000 ψήφοι), έναντι 500.000 που υπολόγιζε το ΚΚΕ.


Αφίσα του ΚΚΕ για αποχή από τις εκλογές της 31-3-1946

Καθώς το Λαϊκό Κόμμα είχε 4 τμήματα, με 4 ηγέτες (Κ. Τσαλδάρης, Π. Μαυρομιχάλης, Ι. Θεοτόκης και Σ. Στεφανόπουλος), ο Αντιβασιλέας Δαμασκηνός έδωσε την εντολή σχηματισμού κυβέρνησης και στους 4 (Διοικούσα Επιτροπή του Κόμματος). Προσωρινά, στις 4/4/1946 ορκίστηκε πρωθυπουργός κυβέρνησης «ευρέως εθνικού συνασπισμού», ο Πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας Π. Πουλίτσας. Στις 5 Απριλίου ο Δαμασκηνός υπέβαλε την παραίτησή του. Οι Βρετανοί του ζήτησαν να ανακαλέσει, κάτι που έγινε. Στις 15/4 το Λαϊκό Κόμμα εξέλεξε με τεράστια πλειοψηφία ως αρχηγό του τον Κ. Τσαλδάρη, ο οποίος στις 18 Απριλίου 1946 ορκίστηκε πρωθυπουργός της νέας Κυβέρνησης, Δεξιάς και συνεργαζομένων.


Κωνσταντίνος Τσαλδάρης

Στις 14 Μαΐου η Βουλή εξέλεξε νέο Πρόεδρο τον Ι. Θεοτόκη, ενώ στις 24/5, η Κυβέρνηση έλαβε μετά από θυελλώδεις συζητήσεις, ψήφο εμπιστοσύνης (209, έναντι 113). Επρόκειτο για καθαρά Δεξιά κυβέρνηση που μοναδικό της στόχο είχε την επάνοδο του Γεώργιου Β', ο οποίος... εξ αποστάσεως ήταν ο αληθινός κυβερνήτης της χώρας.

Ο Ζαχαριάδης δίνει το σύνθημα για τον "Τρίτο γύρο"...

Στις 12 Απριλίου ο Ζαχαριάδης, ο οποίος είχε εξασφαλίσει την αμέριστη συμπαράσταση των Γιουγκοσλάβων του Τίτο έφτασε στη Θεσσαλονίκη. Είχε μάθει για την επίθεση στο Λιτόχωρο και ήταν ιδιαίτερα ικανοποιημένος. Στην υποδοχή του από το ΕΑΜ, στην αίθουσα του Λευκού Πύργου δήλωσε: "Αν η τρομοκρατία συνεχιστεί, τα γεγονότα του Λιτόχωρου θα επαναληφθούν σε όλη την Ελλάδα. Οι δημοκρατικοί πολίτες θα αναγκαστούν να πλημμυρίσουν τα βουνά για την αυτοάμυνα. Ο καπετάν Μπαρούτας μας έδειξε τον δρόμο". Οι δηλώσεις του Ζαχαριάδη προκάλεσαν την οργή του Τύπου της Δεξιάς και τη σιωπηλή επιφύλαξη του Τύπου του Κέντρου.

Ο Ν.Παπακωνσταντίνου που τραυματίστηκε στο Λιτόχωρο, αλλά επέζησε, φωτογραφία από το φβ του κυρίου Ιωάννη Μπουγά

Δεν τους δόθηκε όμως η δέουσα σημασία. Λίγοι κατάλαβαν ότι η αναφορά στον καπετάν Μπαρούτα ήταν το σύνθημα για την έναρξη της ένοπλης δράσης σε πανελλήνια κλίμακα. Το ΚΚΕ αναλάμβανε ιστορικές ευθύνες, αλλά, γράφει ο Σόλων Γρηγοριάδης και "η ευθύνη της άλλης παράταξης υπήρξε τεράστια. Η διατήρηση της αναμφισβήτητης τρομοκρατίας αφόπλιζε τα συντηρητικά στοιχεία του ΚΚΕ. Μετά τις εκλογές της 31ης Μαρτίου μάλιστα, η Δεξιά που ανέλαβε την εξουσία απομακρύνθηκε αποφασιστικά από τον συμβιβαστικό δρόμο του Δημοκρατικού Κέντρου". Οι εμπνευστές αυτής της τακτικής πίστευαν ότι μόνο η δυναμική αντιμετώπιση και όχι η διαλλακτικότητα και η συμβιβαστική τακτική, θα απέτρεπαν οποιαδήποτε προσπάθεια της Αριστεράς να καταλάβει την εξουσία.

Βασικοί υποστηρικτές αυτής της άποψης ήταν τα ανώτερα στρατιωτικά στελέχη, τα οποία πίστευαν ότι ήταν χρήσιμες και οι "ανεύθυνες παρακρατικές ομάδες". Υπήρχαν όμως και κάποιοι που αντιδρούσαν, όπως ο Υποστράτηγος Δ. Ζαφειρόπουλος, ο οποίος στο βιβλίο του "Ο Αντισυμμοριακός Αγών" γράφει στη σελ. 170: «Αι παρακρατικαί οργανώσεις είναι επιζήμιαι εις τα ευνομούμενα κράτη και πρέπει να αποτελέσει αρχήν η εν τη γενέσει διάλυσή των, διότι πλέον καταντούν πυοροούσαι πληγαί (πληγές απ' τις οποίες βγαίνει πύον) εις βάρος του φιλήσυχου πληθυσμού και της εννοίας του κράτους».

Ο Ζαφειρόπουλος όμως ήταν ιδιαίτερα επικριτικός και για την κυβέρνηση Τσαλδάρη. Στο ίδιο βιβλίο γράφει (σελ. 190).

"Η Δεξιά (τοιαύτη) με επικεφαλής το Λαϊκόν Κόμμα, επαρουσιάζετο ως θέσις, και επηγγέλετο την δυναμικήν μόνον λύσιν ως πανάκειαν ("φανταστικό" φάρμακο που θεραπεύει όλες τις παθήσεις) δια την βαθείαν νόσον, ήτις (η οποία) κατέτρυχε τον τόπον. Αλλά η αντεπανάστασις αύτη, καθυστερημένη χρονολογικώς, υπήρξεν ου μόνον κοινωνικώς αδικαιολόγητος και ιστορικώς ασυγχώρητος, αλλά και εθνικώς ασύμφορος".

Το σκεπτικό του Ζαχαριάδη - Ο ανταρτοπόλεμος

Το 1950, μετά την ήττα του ΔΣΕ ο Ν. Ζαχαριάδης, στα "Δέκα Χρόνια Πάλης", σελ. 40, έγραφε ότι οι Λαϊκές Δημοκρατίες ήταν στο πλευρό του ΚΚΕ και ακόμα: "Η προσπάθειά μας ήταν να απομονώσουμε τους Εγγλέζους, να προλάβουμε την άμεση ένοπλη παρέμβασή τους, ενώ παράλληλα θα στηριζόμαστε στις Λαϊκές Δημοκρατίες για να αρχίσουμε την επίθεση ενάντια στην εσωτερική αντίδραση".

Αλλά, το 1961, στο 8ο Συνέδριο του ΚΚΕ, ο εισηγητής Κ. Κολιγιάννης (Α' Γραμματέας του Κόμματος) παραδέχτηκε: "... Η Κεντρική Επιτροπή (το 1946) ξεκινώντας λαθεμένα από την ιδέα πως υπήρχε στη χώρα επαναστατική κατάσταση, αποφάσισε να μη πάρει μέρος στις εκλογές και στράφηκε προς την κατεύθυνση της ένοπλης πάλης".

Ο Σόλων Γρηγοριάδης θεωρεί ότι μόνο "η πρωτοπορία", δηλαδή οι κομμουνιστές, "ήταν έτοιμη να αγωνιστεί ως το τέλος", ενώ οι "εφεδρείες", δηλαδή οι πλατιές μάζες, δεν ήταν έτοιμες "να υποστηρίξουν την πρωτοπορία". Τα Δεκεμβριανά είχαν αποδείξει ότι η κλασική αντίληψη της προλεταριακής επανάστασης δεν ίσχυε πλέον. Έτσι, το ΚΚΕ αποφάσισε να στηριχτεί στον ανταρτοπόλεμο. Θα υπήρχε όμως και δράση στις πόλεις, με μαζικές κινητοποιήσεις και πλήγματα με τα όπλα ("Στενή Αυτοάμυνα"). Τέλος υπήρχε και η ιδιόρρυθμη ελευθερία κινήσεων και λειτουργίας που είχε η Αριστερά, σύμφωνα με τις διατάξεις της Συμφωνίας της Βάρκιζας.

Στην Αθήνα, η ελευθερία ήταν σχεδόν απεριόριστη. Στις άλλες πόλεις λιγότερη και στην ύπαιθρο ανύπαρκτη. Ο Θρασύβουλος Τσακαλώτος γράφει έξαλλος: «... Παρουσιάζετο το εκπληκτικόν και εγκληματικόν, το αποκαρδιωτικόν φαινόμενον δια την νοοτροπίαν των εθνικοφρόνων να παραμένει ο Ζαχαριάδης τελείως ελεύθερος μέσα στην Αθήνα και να διευθύνει τον αγώνα εκ του ασφαλούς, υπό τας ευλογίας και την καταραμένην αφέλειαν Κυβερνήσεως και Εκκλησίας, αλλά και την εκρηκτικήν αγανάκτησιν του Επιτελείου».

Οι αντάρτες επιστρέφουν - ΟΚΔΑ και ΟΔΕΚΑ: τι ήταν;

Μετά τη Βάρκιζα χιλιάδες Ελασίτες και Ελαμίτες κατέφυγαν στη Γιουγκοσλαβία και την Αλβανία. Στη χώρα του Τίτο λειτούργησε το στρατόπεδο Μπούλκες, για την παραγωγή στελεχών και εκπαίδευση οπλιτών. Το Μπούλκες ήταν ένα χωριό στο οποίο κατοικούσαν Γερμανοί που εκδιώχθηκαν μετά τον Β' ΠΠ. Εκεί λειτούργησε "Σχολή Στελεχών" και από το καλοκαίρι του 1946 άρχισαν να εισέρχονται στην Ελλάδα μικρές ένοπλες ομάδες. Στην Αλβανία του Χότζα λειτούργησε ανάλογο στρατόπεδο στο Ρούμπικ. Μετά τη διάλυση του ΕΛΑΣ που, όπως γνωρίζουμε πολύ καλά έγινε τον Φεβρουάριο του 1945 πολλοί Αριστεροί που φοβούνταν τη δράση του κράτους και του παρακράτους βγήκαν στα βουνά.


Μπούλκες

Αυτοί συγκρότησαν μικρές ομάδες που επονομάστηκαν ΟΚΔΑ (Ομάδες Καταδιωκόμενων Δημοκρατικών Ένοπλων Καταδιωκόμενων Αγωνιστών). Καθεμία είχε δύναμη 8-10 ανδρών που εξέλεγαν τον διοικητή τους. Ο οπλισμός τους περιλάμβανε τυφέκια με λίγες σφαίρες. Το ΚΚΕ δεν άνοιγε τα κρυφά οπλοστάσια του στα βουνά, όπου υπήρχαν όπλα του ΕΛΑΣ που δεν είχαν "παραδοθεί" με τη Συμφωνία της Βάρκιζας. Οι επίσημες Αρχές υπολόγιζαν ότι οι ομάδες των ΟΚΔΑ και ΟΔΕΚΑ ήταν σε ολόκληρη τη χώρα 200, με συνολικά 2.500-3.000 μέλη. Είχαν αυστηρές εντολές να παραμείνουν κρυμμένοι σε στρούγκες και σπηλιές. Ο Υποστράτηγος Ζαφειρόπουλος αναγνωρίζει στο βιβλίο του (σελ. 43), ότι «η δράσις των περιορίζετο εις μικράς ληστείας και δολοφονίας». Μόνο όταν οι ένοπλοι παρακρατικοί γίνονταν επικίνδυνοι δρούσαν οι ΟΚΔΑ και οι ΟΔΕΚΑ, καθώς το ΚΚΕ δεν ήθελε να αποκαλύψει πρόωρα την ύπαρξή τους.

Σταδιακά όμως άρχισαν (καλοκαίρι - φθινόπωρο 1946) να καταφθάνουν στην Ελλάδα εκπαιδευθέντες στο Μπούλκες. Η ανάπτυξη του αντάρτικου γινόταν με γρήγορους ρυθμούς. Τον Ιούνιο του 1946, οι Αρχές υπολόγιζαν τον αριθμό των ανταρτών σε 4.500, τον Ιούλιο σε 5.000 και τον Αύγουστο σε 5.400. Ο Υποστράτηγος Ζαφειρόπουλος μάλλον υπερβάλλει όταν γράφει στο βιβλίο του "Ο Αντισυμμοριακός Αγών" (σελ. 61): «Κατά το τέλος του 1946: Υπήρχαν εις ολόκληρον την Ελλάδα 13.400 συμμορίται διεσκορπισμένοι εις 20 διαφόρους περιοχάς. Εις την Γιουγκοσλαβίαν και λοιπά δορυφόρα κράτη 12.000 συμμορίται εν εφεδρεία, εκπαιδευόμενος και εξοπλισμένοι». Ο Σ. Γρηγοριάδης αμφισβητεί τα νούμερα αυτά και γράφει ότι οι αντάρτες δεν ήταν ούτε οι μισοί. Ωστόσο, το ΚΚΕ άρχισε να ανοίγει τα μυστικά οπλοστάσια και ο εξοπλισμός των ανταρτών βελτιωνόταν συνεχώς...

Οι κρατικές δυνάμεις: Χωροφυλακή, Εθνοφυλακή, Λόχοι Κυνηγών και ο υπό ανασύσταση Ελληνικός Στρατός

Από την άλλη πλευρά, το κράτος, με τη βοήθεια και την παραστρατιωτικών ομάδων άρχισε να προετοιμάζεται για την ένοπλη αναμέτρηση. Υπήρχε βέβαια ο Βρετανικός Στρατός (3 Μεραρχίες). Δεν θα επενέβαινε όμως, παρά μόνο αν εξαντλούνταν οι δυνατότητες του ελληνικού ανθρώπινου δυναμικού και κινδύνευε το κράτος με κατάρρευση. Αλλά και οι αντάρτες είχαν αυστηρή εντολή να μην θίγουν σε καμία περίπτωση τους Βρετανούς.

Το βάρος των επερχόμενων συγκρούσεων θα σήκωναν η Χωροφυλακή, η Εθνοφυλακή και ο Ελληνικός Στρατός, που βρισκόταν σε διαδικασία ανασυγκρότησης. Η Χωροφυλακή αποτελούσε την πρώτη γραμμή άμυνας. Την άνοιξη του 1946 διέθετε 27.000 άνδρες, από τους οποίους, οι 14.000 βρίσκονταν στη Βόρεια Ελλάδα. Ο Αθανάσιος Δ. Γκανούλης στη Διπλωματική του Εργασία με τίτλο "Ακροδεξιές οργανώσεις και παρακράτος στη μεταπολεμική Ελλάδα, 1949-1967"(Θεσσαλονίκη 2016) γράφει ότι από τον Δεκέμβριο του 1944 ως τον Μάρτιο του 1945 συγκροτήθηκαν τρεις Στρατιωτικές Διοικήσεως Εθνοφυλακής, τρεις Διοικήσεις Μεραρχιών Εθνοφυλακής, δεκατρείς Ταξιαρχίες Εθνοφυλακής και 65 Τάγματα.

Η στελέχωσή της συνεχίστηκε ως τον Μάρτιο του 1946. Η Εθνοφυλακή θα επενέβαινε όπου προλάβαινε και όταν δημιουργούνταν προφανής κίνδυνος. Συχνά δεχόταν και η ίδια επιθέσεις. Όμως, ο εξοπλισμός της ήταν πενιχρός και καθώς επανδρωνόταν χωρίς συστηματικό έλεγχο φρονημάτων είχε διαβρωθεί από αριστερούς σε μεγάλη έκταση. Πολλοί απ' όσους κατατάσσονταν σ' αυτή, δεν ήταν απλώς κομμουνιστές ή Εαμίτες, αλλά έσπευδαν αμέσως να συγκροτήσουν μυστική οργάνωση, κομματική ή Εαμική στη μονάδα τους (Σόλων Γρηγοριάδης, "ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ 1941-1974: ΤΟΜΟΣ Β', σελ. 143).

Ο Θρασύβουλος Τσακαλώτος γράφει σχετικά: "Μέχρι του Μαΐου 1946, τόσον οι έφεδροι των κλάσεων 1937,1938,1939,1940, όσον και οι νεοσύλλεκτοι της κλάσεως 1945, κατετάσσοντο χωρίς να γίνεται έλεγχος των φρονημάτων και λόγω τούτου εις τας μονάδας και κέντρα εκπαιδεύσεως η κατάστασις ήτο ύποπτος και λίαν επικίνδυνος". Υπήρχαν επίσης, οι Λόχοι Κυνηγών, που συγκροτήθηκαν το 1946 κατά την έναρξη του Εμφυλίου Πολέμου. Ήταν ειδικές μονάδες κρούσεως της Χωροφυλακής και του Ελληνικού Στρατού, με αποστολή την εκκαθάριση της υπαίθρου από τις ανταρτικές ομάδες. Συστάθηκαν κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα από άνδρες που αποσύρθηκαν από ευάλωτους σταθμούς Χωροφυλακής, για να λειτουργήσουν ως ευέλικτες μονάδες καταδίωξης των ανταρτών. Αντί να επιχειρούν στην ύπαιθρο, οι Λόχοι συχνά οχυρώθηκαν εντός των χωριών. Αυτή η παθητική στάση είχε ως αποτέλεσμα να περιοριστεί η δράση τους, αφήνοντας την ύπαιθρο εκτεθειμένη

ΜΑΥ και ΜΑΔ: οι παρακρατικοί "στρατιωτικοί"

Για ενίσχυση των κυβερνητικών δυνάμεων αποφασίστηκε να ιδρυθούν οι ΜΑΥ (Μονάδες Ασφαλείας ή Αυτοασφαλείας Υπαίθρου) και οι ΜΑΔ (Μονάδες Αποσπασμάτων Δίωξης). Η ίδρυση των ΜΑΥ έγινε στις 7/10/1946, με το παρακάτω σχέδιο του ΓΕΣ:

14. ΓΕΣ Α3 (Α/ΓΕΣ, Π. Σπηλιωτόπουλος), «Σχέδιον οργανώσεως ειδικών Μονάδων Αύτοασφαλείας Υπαίθρου, 7 Όκτωβρίου 1946», στό ΓΕΣ/ΔΙΣ, Ἀρχεῖα, ό.π. τόμος 3, σ. 71.

15. Στό ἴδιο, σ. 71. Πιό ἀναλυτικά ἡ ἀποστολή τῶν μονάδων ὁριζόταν ὡς ἑξῆς:

«α) Ἀσφάλεια τῶν κατωκημένων τόπων ὑπό ἐπιδρομάς συμμοριῶν καί προστασία τῶν κατοίκων διά τήν ἐλευθέραν ἐκτέλεσιν τῶν ἐργασιῶν των. Λῆψις μέτρων πρός ἀπαγόρευσιν τροφοδοσίας καί γενικῶς συντηρήσεως συμμοριῶν.

β) Συλλογή καί παροχή πληροφοριῶν ἐπί τῆς δράσεως τῶν συμμοριῶν εἰς τήν περιοχήν ὡς καί ἐπί παντός προσώπου συνεργαζομένου μέ τάς συμμορίας.

γ) Παροχή ἐνόπλου συνδρομῆς εἰς τά κινητά Ἀποσπάσματα τοῦ Στρατοῦ τῆς Χωροφυλακῆς.

δ) Προσβολή καί ἐξόντωσις δι’ ἐνέδρων ἤ συνδεδυασμένων ἐπιθετικῶν ἐνεργειῶν κατατμηθεισῶν ὁμάδων συμμοριῶν.

ε) Ἐξεύρεσις τῶν ἀναγκαιούντων εἰς τόν ἐνεργοῦντα εἰς τήν περιοχήν ταύτην Στρατόν Συνδέσμων, ὁδηγῶν ἤ ὑποζυγίων.

στ) Ἔλεγχος παντός ξένου πρός τήν περιοχήν ἀτόμου καί κινουμένου δι’ αὐτῆς ἄνευ εἰδικῆς ἀδείας τῆς ἀρμοδίως ἐξουσιοδοτημένης Ἀρχῆς ἤ ἑτέρου γειτονικοῦ Στρατ. Τμήματος […]»

Οι ΜΑΥ και οι ΜΑΔ ήταν παρακρατικοί, αλλά υπό άμεσο στρατιωτικό έλεγχο, σχηματισμοί. Η απόδοση, ειδικά των ΜΑΥ ήταν ανεπαρκής. Με την ανασυγκρότηση του Στρατού και τη δράση των ΜΑΥ και ΜΑΔ θα ασχοληθούμε σε άρθρο μας την ερχόμενη εβδομάδα.

Πηγές: ΣΟΛΩΝ ΝΕΟΚ. ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗΣ, "Ιστορίας της σύγχρονης Ελλάδας", ΤΟΜΟΣ Β', POLARIS ΕΚΔΟΣΕΙΣ, 2010

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ, "ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΜΦΥΛΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ 1946-1949", ΤΟΜΟΣ 1, Βιβλιόραμα εκδόσεις

Αθανάσιος Δ. Γκανούλης, "Ακροδεξιές οργανώσεις και παρακράτος στη μεταπολεμική Ελλάδα, 1949-1967", ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, Θεσσαλονίκη, 2016.

Μιχάλης Στούκας
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ