28 Ιουνίου 2026

📺Στίβος: Διπλό πανελλήνιο ρεκόρ στα 400μ από την Ελένη Ιακωβάκη, βίντεο


Η Ελένη Ιακωβάκη έκανε πανελλήνιο ρεκόρ Κ-18 και Κ-20 στην Πάτρα

Συνεχίζει τις εντυπωσιακές εμφανίσεις της η Ελένη Ιακωβάκη.

Η νεαρό πρωταθλήτρια, κόρη του Περικλή Ιακωβάκη, έκανε διπλό πανελλήνιο ρεκόρ στο Πανελλήνιο πρωτάθλημα Κ-18 στίβου που διεξάγεται στο Παμπελοποννησιακό της Πάτρας.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από @segas.gr


Έκανε σπουδαία κούρσα στον τελικό των 400 μ. και τερμάτισε σε 53.39. Έτσι βελτίωσε το δικό της πανελλήνιο ρεκόρ Κ18 (ήταν 53.95 από τον περασμένο Φεβρουάριο στην Παιανία) και πήρε στην κατοχή της και το ρεκόρ Κ20, που είχε η Μαρίνα Βασαρμίδου με 53.58 από το 1990.



Άφωνους τους άφησε όλους ο Δημήτρης Μουμούρης με το εκπληκτικό άλμα του στο τριπλούν, 15.74 (0.2) με το οποίο ανέβηκε στο Νο 3 του κόσμου για το 2026 και στο Νο 2 της Ευρώπης.

Δύο πολύ μεγάλες επιδόσεις κατά τη διάρκεια του απογευματινού προγράμματος της πρώτης μέρας του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Κ18 στην Πάτρα.

Μετά την πρωινή… χαλαρή κούρσα, στην απογευματινή γρήγορη σειρά, η Ιακωβάκη έφυγε από τα πρώτα μέτρα δυνατά και φάνηκε ότι κυνηγούσε το ρεκόρ. Μπήκε στην ευθεία με μεγάλη διαφορά από τα υπόλοιπα κορίτσια και πέρασε τη γραμμή του τερμάατισμού σε 53.39, την καλύτερη επίδοση φέτος στην Ευρώπη στο αγώνισμα που έχει επιλέξει να αγωνιστεί στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Κ18 στο Ριέτι.

Μεγάλο ατομικό ρεκόρ πέτυχε και η Αγγελική Ρόμπινσον (ΓΣ Νίκη Βύρωνα) με 55.97, ενώ τρίτη ήταν η Αρτέμιδα Σπυρίδη (ΑΟ Φιλοθέης) με 56.70.

Ο Μουμούρης (ΓΣ Κέρκυρας 2018), στον πρώτο του φετινό αγώνα με μεγάλη φόρα και αφού ξεπέρασε τα προβλήματα τραυματισμών του χειμώνα, ξεκίνησε πολύ καλά τον τελικό του τριπλούν με 14.97 (-0.5) και στο δεύτερο άλμα του πέταξε στα 15.74 (0.2), μια επίδοση που τον φέρνει μεταξύ των κορυφαίων του κόσμου. Στη συνέχεια επέλεξε να μην κάνει άλλο άλμα.

Εξαιρετικός ήταν και ο Μιχάλης Δελιντζόγλου με άλμα στα 15.23, αλλά ο άνεμος έπνεε θετικός 3.4 μ./δευτ.. Το χάλκινο μετάλλιο με 14.59 (-1.3) νέο ατομικό ρεκόρ, κατέκτησε ο Βασίλης Γεωργίου του ΑΓΣΙ.

Στη σφαίρα ο Ιωάννης Ουσαντζόπουλος (ΑΣ Κένταυρος) διέλυσε το ρεκόρ του και πέτυχε νίκη-έκπληξη με 16.79. Κατέβηκε στον τελικό με φετινή επίδοση 15.48 και έριξε διαδοχικά 16.50, 16.31 και 16.79 από την τρίτη βολή μέχρι και την πέμπτη. Δεύτερος έμεινε ο πιο σταθερός, φέτος, σφαιροβόλος Γιώργος Μανόπουλος (ΑΓΣ Αίολος Κορυδαλλού) με 16.18 και τρίτος ο Δημήτρης Τέλιος (ΑΣ Αναγέννηση Σάμου) επίσης με ατομικό ρεκόρ, 15.84.

Μπορούν τα κτίρια στην Ελλάδα να αντέξουν έναν σεισμό αντίστοιχο με της Βενεζουέλας; -Τι απαντούν ειδικοί


Οι ισχυροί σεισμοί στη Βενεζουέλα άνοιξαν ξανά τη συζήτηση για το πόσο ασφαλή είναι τα κτίρια σε άλλες σεισμογενείς χώρες, όπως η Ελλάδα.

Παρότι η χώρα μας διαθέτει έναν από τους πιο σύγχρονους αντισεισμικούς κανονισμούς στην Ευρώπη και σημαντική εμπειρία στην αντισεισμική κατασκευή, εξακολουθούν να υπάρχουν παράγοντες που προκαλούν ανησυχία, όπως η παλαιότητα πολλών κτιρίων, οι αυθαίρετες επεμβάσεις, οι μετατροπές για τουριστική χρήση και οι κατασκευές με πιλοτή που έχουν ανεγερθεί με παλαιότερους κανονισμούς.

Θα μπορούσαν, λοιπόν, τα κτίρια στην Ελλάδα να αντέξουν έναν σεισμό αντίστοιχο με εκείνον της Βενεζουέλας; Τι απαντούν οι ειδικοί και ποια είναι τα σημεία που προκαλούν ανησυχία;

Ο καθηγητής Αντισεισμικών Κατασκευών, κ. Παναγιώτης Καρύδης, μέσω του Iefimerida εξηγεί τι συμβαίνει με τα κτίρια στην Ελλάδα, σε τι κατάσταση είναι και τι θα πρέπει να μας ανησυχεί.

Σύμφωνα με τον ίδιο, σε γενικές γραμμές τα κτίριά μας βρίσκονται σε καλή κατάσταση. Ωστόσο υπάρχουν διάφορα προβλήματα, τα οποία μπορεί να υπερκαλύπτουν αυτή την καλή εικόνα.

Ένα από αυτά είναι τα Airbnb που φτιάχνονται σε παλαιά κτίρια.

«Βάζουν τσιμπεντοσανίδες και γυψοσανίδες, καλύπτουν τα πάντα, κάνουν νέα χωρίσματα, κατεδαφίζουν τείχους, τούβλα και λοιπά που προσφέρουν αντισεισμικότητα. Έπειτα, δεν εξετάζεται γενικώς η οποιαδήποτε σεισμική αντοχή του κτιρίου, όταν κάνουν αυτά τις νέες διαρυθμίσεις για τα Airbnb», σημειώνει και συνεχίζει με το επόμενο ζήτημα για τις προσόψεις των κτιρίων:

«Βάζοντας την πρόσοψη, η οποία είναι αρκετά ελαστική, δεν μπορεί να σου δώσει τι κρύβει από μέσα ο σκελετός του κτιρίου, αν είναι σκουριασμένα τα σίδερα, αν έχει πάθει ρωγμές από καθιζήσεις, από προηγούμενους σεισμούς, από διάβρωση του χάλυβα».

Τα σχολεία

Όσον αφορά τα σχολεία, όπως υποστηρίζει ο κ. Καρύδης, είναι σαφής ο σκελετός.

«Έχουμε κάνει ελέγχους, είναι μια χαρά. Και όσα τυχόν προβλήματα υπήρχαν, άμεσα τότε υπήρχε Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων και ειδική πρόβλεψη στον προϋπολογισμό και αποκαθιστούσαμε τα προβλήματα. Τώρα η ευθύνη έχει μετατεθεί στους δήμους».

Οι πιλοτές, απασφαλισμένες χειροβομβίδες

Οι πιλοτές καθιερώθηκαν στις αρχές του 1973 ως ένα δώρο αρχικά για καλύτερο εξαερισμό και έπειτα για πάρκινγκ των αυτοκινήτων, στηριζόμενες όμως, χωρίς καμία πρόβλεψη, στον τότε υπάρχοντα αντισεισμικό κανονισμό του 1959, με την πρώτη αλλαγή να γίνεται μετά το σεισμό του 1984.

«Είχαμε 1981 και κάναμε τρία χρόνια για να φτιάξουμε τον καινούργιο κανονισμό. Το 1970 που καθιερώθηκε το σύστημα της πιλοτής στηρίχθηκε στο παλιό αντισεισμικό κανονισμό του 1959. Πήγαμε και επιβάλλαμε ένα πρόσθετο έργο πάνω από της πυλωτες όπου εκεί δεν «κατεβαίνουν» τα τούβλα, η δισκαμψία δηλαδή, η αντοχή που προσφέρουν τα τούβλα στην ανοδομή από τον πρώτο όροφο, σταματάνε στο ισόγειο. Και ό,τι φορτίο παρελάμβαναν οι κολώνες και τα τούβλα μαζί, επιβάρυναν το ισόγειο που είναι και ο πιο σημαντικός όροφος. Αν πάθει βλάβη το ισόγειο καταρρέει όλο το κτίριο. Βέβαια με τους σύγχρονους κανονισμούς αυτό το θέμα καλύφθηκε. Μιλάμε για τα κτίρια της εποχής εκείνης μέχρι το 1984, που αφορούν πάνω από το 40% του δομημένου πλούτου της χώρας», υπογραμμίζει ο καθηγητής στο Iefimerida.

Τα κτίρια στη Βενεζουέλα

Ο κ. Καρύδης πρόκειται να ταξιδέψει, μαζί με τον κ. Λέκκα, στη Βενεζουέλα προκειμένου να εκτιμήσουν όλα τα δεδομένα για τον φονικό σεισμό.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το 1967 όπου έγινε ένας πολύ ισχυρός σεισμός στο Καράκας, ο ίδιος είχε βοηθήσει να συνταχθεί ο νέος αντισεισμικός κανονισμός.

«Είναι ένας αναβαθμισμένος κανονισμός, όμως δεν φτάνει από μόνος του, χρειάζεται και να εφαρμόζεται. Το κτίριο που φτιάχνεται, πράγματι αντιπροσωπεύει τον καλό αντισεισμικό κανονισμό. Εάν πράγματι οι ιδιοκτήτες έχουν κάνει μια καλή συντήρηση ή έχουν επέμβει όπως συνήθως και τις περισσότερες φορές γίνεται και σε εμάς εδώ στην Ελλάδα. Στη χώρα μας, δυστυχώς, όταν βλέπουμε ότι κάποιες περιοχές έχουν μεγάλη τουριστική ανάπτυξη, με παλιά κτίρια και κέντρα παλιών οικισμών επεμβαίνουμε. Κόβουμε τοίχους, κολώνες για να κάνουμε μεγαλύτερες αίθουσες, εισόδους, βιτρίνες και λοιπά. Αυτά είναι κάποια θέματα τα οποία πιστεύω ότι υπάρχουν παντού σε όλο τον κόσμο. Ακόμα περισσότερο σε υποανάπτυκτες περιοχές, αυτός ο σεισμός της Βενεζουέλας είναι ένα τυπικό αντιπροσωπευτικό δείγμα τού τι μπορεί να συμβεί υπό την επίδραση ενός ισχυρού σεισμού, όπως έγινε και στην Τουρκία», καταλήγει.

ΕΙΡΗΝΗ ΜΙΛΗ
iefimerida.gr

Συνεχίζονται οι επιθέσεις μεταξύ Ρωσίας – Ουκρανίας: Πυρκαγιά σε διυλιστήριο με έναν νεκρό στο Κρασνοντάρ, τραυματίες στο Κίεβο


Ένας άνθρωπος σκοτώθηκε και ακόμη ένας τραυματίστηκε σήμερα σε μαζική επίθεση ουκρανικών drones στην περιοχή Κρασνοντάρ, στη νότια Ρωσία, όπου ξέσπασε πυρκαγιά σε διυλιστήριο, όπως ανακοίνωσε ο περιφερειακός κυβερνήτης Βενιαμίν Κοντράτιεφ.

«Η περιοχή Κρασνοντάρ ήταν ο στόχος μαζικής επίθεσης εχθρικών drones. Στο Σλαβιάνσκ στο Κουμπάν, πολλές κατοικίες υπέστησαν ζημιές από την πτώση θραυσμάτων αυτών των drones. Δυστυχώς, ένας άνθρωπος σκοτώθηκε», έγραψε στο Telegram ο Κοντράτιεφ, ο οποίος έκανε επίσης λόγο για έναν τραυματία σε άλλο σημείο.

«Πυρκαγιά ξέσπασε επίσης σε διυλιστήριο πετρελαίου της πόλης και μία γραμμή μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος καθώς και ένας αγωγός αερίου υπέστησαν ζημιές. Οι ειδικές και επιχειρησιακές υπηρεσίες επεμβαίνουν αυτήν τη στιγμή στο σημείο», πρόσθεσε.

Το διυλιστήριο στο Σλαβιάνσκ στο Κουμπάν είναι ένα από τα μεγαλύτερα στη νότια Ρωσία και ανήκει στον όμιλο "Slaviansk EKO". Βρίσκεται κοντά στηνχερσόνησο της υπό ρωσική κατοχή Κριμαίας και έχει ήδη τεθεί κατ΄επανάληψη στο στόχαστρο επιθέσεων από την Ουκρανία.

Η Ουκρανία έχει εντείνει τους τελευταίους μήνες τα πλήγματά της στο ρωσικό έδαφος, μερικές φορές πολύ μακριά από τα σύνορα, στοχοθετώντας ιδίως υποδομές μεταφορών και αποθήκευσης υδρογονανθράκων στην προσπάθεια να αδυνατίσει την ικανότητα της Μόσχας να χρηματοδοτεί την πολεμική προσπάθειά της.

Ρωσική επίθεση στο Κίεβο

Παράλληλα, τουλάχιστον δύο άνθρωποι τραυματίστηκαν σε ρωσική επίθεση εναντίον του Κιέβου που σημειώθηκε τη νύχτα του Σαββάτου προς Κυριακή, όπως ανακοίνωσε ο επικεφαλής της στρατιωτικής διοίκησης της πρωτεύουσας Τιμούρ Τκατσένκο.

Οι ουκρανικές ένοπλες δυνάμεις ανακοίνωσαν τις πρώτες πρωινές ώρες σήμερα επίθεση με βαλλιστικούς πυραύλους εναντίον του Κιέβου. Δημοσιογράφοι του Γαλλικού Πρακτορείου Ειδήσεων (AFP) ανέφεραν εκρήξεις και λάμψεις στον ουρανό της ουκρανικής πρωτεύουσας, όπου ενεργοποιήθηκαν συστήματα αντιαεροπορικής άμυνας.

Νέα κλιμάκωση με αμερικανικά πλήγματα στο Ιράν και αντίποινα από την Τεχεράνη


Νέος κύκλος έντασης καταγράφεται στη Μέση Ανατολή, καθώς οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις πραγματοποίησαν τα ξημερώματα της Κυριακής, για δεύτερη συνεχόμενη ημέρα, νέα πλήγματα εναντίον ιρανικών στρατιωτικών στόχων στην περιοχή των Στενών του Ορμούζ. Λίγες ώρες αργότερα, η Τεχεράνη απάντησε με επιθέσεις πυραύλων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών εναντίον αμερικανικών στρατιωτικών εγκαταστάσεων στο Κουβέιτ και το Μπαχρέιν.

Σύμφωνα με την αμερικανική Κεντρική Διοίκηση (CENTCOM), οι επιθέσεις πραγματοποιήθηκαν ως απάντηση στη συνεχιζόμενη ιρανική επιθετικότητα κατά της εμπορικής ναυτιλίας και ειδικότερα στην επίθεση που σημειώθηκε το πρωί του Σαββάτου κατά του δεξαμενόπλοιου M/V Ever Lovely, αλλά και στη νέα επίθεση με drone αυτοκτονίας κατά του δεξαμενόπλοιου M/T Kiku, το οποίο έπλεε υπό σημαία Παναμά μέσω των Στενών του Ορμούζ μεταφέροντας περισσότερα από δύο εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου.

Αμερικανικά μαχητικά αεροσκάφη έπληξαν στρατιωτικές υποδομές επιτήρησης, συστήματα επικοινωνιών, θέσεις αντιαεροπορικής άμυνας, καθώς και εγκαταστάσεις αποθήκευσης μη επανδρωμένων αεροσκαφών και τοποθέτησης ναρκών.

Παράλληλα, σύμφωνα με ιρανικά μέσα ενημέρωσης, εκρήξεις σημειώθηκαν στην περιοχή Σιρίκ, στο νότιο Ιράν, όπου επλήγη πύργος τηλεπικοινωνιών. Η κρατική τηλεόραση IRIB μετέδωσε επίσης ότι βλήματα έπληξαν χωριό στο νησί Κεσμ, χωρίς να υπάρχουν αναφορές για θύματα, ενώ πληροφορίες για εκρήξεις υπήρξαν και στην περιοχή του Μπαντάρ Αμπάς.

Άμεσα αντίποινα της Τεχεράνης

Δύο έως τρεις ώρες μετά τα αμερικανικά πλήγματα, ήχησαν σειρήνες στο Κουβέιτ και το Μπαχρέιν, καθώς οι ένοπλες δυνάμεις των δύο χωρών ανακοίνωσαν ότι αντιμετώπισαν επίθεση με ιρανικούς πυραύλους και drones.

Οι Φρουροί της Επανάστασης (IRGC) ανέλαβαν την ευθύνη, ανακοινώνοντας ότι στόχευσαν αμερικανικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις ως αντίποινα για τις νέες αμερικανικές επιθέσεις.

Όπως υποστήριξαν, «κατέστρεψαν οκτώ σημαντικές εγκαταστάσεις των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων στη βάση Αλί αλ Σάλεμ του Κουβέιτ και στη βάση του 5ου Στόλου στο λιμάνι Σαλμάν του Μπαχρέιν».

Μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν ανεξάρτητες πληροφορίες που να επιβεβαιώνουν τους ισχυρισμούς αυτούς, ενώ δεν έχει γίνει γνωστό εάν υπάρχουν ζημιές ή θύματα.

Στην ανακοίνωσή τους, που δημοσίευσε το Press TV, οι Φρουροί της Επανάστασης υποστηρίζουν ότι «η παραβίαση της κατάπαυσης του πυρός αντίκειται στο άρθρο 1 του Μνημονίου Συνεννόησης (MoU) του Ισλαμαμπάντ και θα οδηγήσει στην πλήρη διακοπή όλων των διπλωματικών διαδικασιών».

Παράλληλα προειδοποιούν ότι «κάθε εχθρική επίθεση, ανεξαρτήτως προσχήματος, ακόμη και εναντίον ασήμαντων στόχων, θα λάβει αμείλικτη απάντηση».

CENTCOM: Απαντάμε στην ιρανική επιθετικότητα

Σε ανακοίνωσή της, η αμερικανική Κεντρική Διοίκηση επιβεβαίωσε τα νέα πλήγματα, επισημαίνοντας ότι πραγματοποιήθηκαν κατόπιν εντολής του Ανώτατου Διοικητή των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων.

«Μετά τις χθεσινές επιθέσεις των ΗΠΑ ως απάντηση στην ιρανική επίθεση κατά του πλοίου M/V Ever Lovely, δόθηκε στο Ιράν η ευκαιρία να τηρήσει τη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός, αλλά επέλεξε να μην το πράξει», αναφέρει η ανακοίνωση.

Η CENTCOM υπογραμμίζει ότι οι επιχειρήσεις αποτελούν άμεση απάντηση στη συνεχιζόμενη ιρανική επιθετικότητα κατά της εμπορικής ναυτιλίας και διαμηνύει ότι η διέλευση εμπορικών πλοίων από τα Στενά του Ορμούζ συνεχίζεται κανονικά, ενώ οι αμερικανικές δυνάμεις παραμένουν σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα.

Νέες απειλές Τραμπ

Στον απόηχο των εξελίξεων, ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, εξαπέλυσε νέες απειλές κατά της Τεχεράνης μέσω ανάρτησής του στην πλατφόρμα Truth Social.

«Αμερικανικά αεροσκάφη έπληξαν μόλις αποθήκες ιρανικών πυραύλων και drones, καθώς και θέσεις παράκτιων ραντάρ, για την εκ νέου παραβίαση της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός», ανέφερε.

Παράλληλα προειδοποίησε ότι «μπορεί να έρθει κάποια στιγμή (…) που θα αναγκαστούμε να ολοκληρώσουμε στρατιωτικά το έργο που ξεκινήσαμε με μεγάλη επιτυχία», ενώ κατέληξε με την απειλή πως «εάν συμβεί αυτό, η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν δεν θα υπάρχει πλέον».

📺Τροχαίο στη Βαρυμπόμπη: Απανθρακωμένος ο οδηγός του ΙΧ που τυλίχθηκε στις φλόγες μετά από σφοδρή πρόσκρουση - Βίντεο ντοκουμέντο


Σοκαριστικό τροχαίο δυστύχημα στη Βαρυμπόμπη. Το αυτοκίνητο προσέκρουσε σε τοιχίο, τυλίχθηκε στις φλόγες και ο οδηγός απανθρακώθηκε

Άγνωστα παραμένουν μέχρι στιγμής η ταυτότητα και η ηλικία του οδηγού που έχασε τη ζωή του στο σοκαριστικό τροχαίο δυστύχημα, το οποίο σημειώθηκε τα ξημερώματα της Κυριακής (28/6), στο ύψος της Βαρυμπόμπης. Το όχημα, μετά την πρόσκρουσή του σε τοιχίο, τυλίχθηκε στις φλόγες, με αποτέλεσμα ο οδηγός να απανθρακωθεί.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο οδηγός κινούνταν στο ρεύμα προς Λαμία, στον παράδρομο της Εθνικής Οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης, όταν, υπό συνθήκες που διερευνώνται, έχασε τον έλεγχο του οχήματός του και προσέκρουσε σε τοιχίο. Από τη σφοδρή πρόσκρουση, το αυτοκίνητο εξετράπη της πορείας του και τυλίχθηκε στις φλόγες, με αποτέλεσμα ο οδηγός να εγκλωβιστεί στο εσωτερικό.

Για την κατάσβεση της πυρκαγιάς και την επιχείρηση ανάσυρσης της απανθρακωμένης σορού από το όχημα κινητοποιήθηκαν 10 πυροσβέστες με 5 οχήματα, καθώς και εθελοντές, ενώ τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος διερευνώνται από τις αρμόδιες αρχές.




Χρυσιτα Νικητακη
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

📺Νέα επίθεση της Μπαντόσα στον Τσιτσιπά: «Υπέφερα ένα χρόνο, δεν πρόκειται να τον αναφέρω ξανά», τι είπε για το viral βίντεο με τον πατέρα του


Στέφανος Τσιτσιπάς και Πάουλα Μπαντόσα έχουν χωρίσει εδώ και ένα χρόνο αλλά η... σκόνη από το... διαζύγιο δεν έχει ακόμα «καθίσει». 

Ο Έλληνας τενίστας και η Ισπανίδα συνάδελφός του έδειχναν πως είναι τρελά ερωτευμένοι αλλά όπως φαίνεται εκ των υστέρων υπήρχαν πολλά προβλήματα στη σχέση τους και είχαν ευθύνες και οι γονείς του. 

Η Πάουλα Μπαντόσα πριν από κάποιες εβδομάδες μίλησε για τοξική σχέση ενώ η φίλη της και Νο1 της παγκόσμιας κατάταξης, Αρίνα Σαμπαλένκα, δήλωσε ότι ούρλιαξε από χαρά όταν έμαθε ότι η Μπαντόσα βγήκε από την σχέση με τον Τσιτσιπά. 

Η Ισπανίδα τενίστρια είχε μιλήσει στο Βερολίνο για την τοξική της σχέση με τον Στέφανο Τσιτσιπά αλλά το συνέχισε στο Λονδίνο όπου είναι για το Wimbledon. 

Στη συνέντευξή της πριν από το Wimbledon ρωτήθηκε για τις «τοξικές στιγμές» με τον Έλληνα σύντροφό της και απάντησε:

« Υπήρχαν τόσες πολλές. Το είπα ήδη και το επιβεβαίωσαν και άλλοι παίκτες, γιατί τελικά, όταν κάποιος βρίσκεται στο τουρνουά, όλοι γνωρίζονται μεταξύ τους. Δεν θέλω να μιλήσω άλλο γι' αυτό ή να δώσω περισσότερες εξηγήσεις. Όλα θα βγουν στο φως. Ήθελα απλώς να εξηγήσω, ως άτομο, ως γυναίκα...

Δεν ήταν μόνο τραυματισμοί. Υπήρχαν και άλλα πράγματα στο παρασκήνιο που εγώ και οι γύρω μου υποφέραμε για ένα χρόνο. Ήταν πολύ δύσκολο. Και το να νιώθω ξανά καλά μου έδωσε τη δύναμη να μιλήσω για όσα πέρασα και ελπίζω πολλοί άνθρωποι να κατανοήσουν την ιστορία μου. Είναι κάποιος που δεν θα αναφέρω ξανά. Έχω τη δική μου προσωπικότητα. Το έχω αφήσει να περάσει, έχω κλείσει αυτό το κεφάλαιο και νιώθω πιο ελεύθερη. Αυτό που θέλω είναι να γυρίσω σελίδα και να μην αναφέρω ξανά αυτούς τους ανθρώπους».

Στη συνέχεια μίλησε και για το viral βίντεο με τον Απόστολο Τσιτσιπά ο οποίος την κοιτάζει με... δολοφονικό βλέμμα στην διάρκεια ενός αγώνα του Στέφανου. 

«Μου το έστειλαν φίλοι μου. Το πρόσωπό μου τα λέει όλα. Αυτό το βίντεο είναι η σύνοψη των πάντων. Όποιος ήταν εκεί κοντά και έζησε την κατάσταση, ξέρει σε τι αναφέρομαι», είπε για το βίντεο που κυκλοφόρησε πριν από τρία χρόνια.


27 Ιουνίου 2026

Πρωτοσέλιδα Κυριακής 28-06-2026


Διαβάστε τα πρωτοσέλιδα από τις πολιτικές, αθλητικές και οικονομικές εφημερίδες.




















Γεώργιος Κονδύλης: «Θα κυνηγήσω μέχρι τη Βαβυλώνα τους Τούρκους» - Οι σφαγές στο Αϊδίνιο (1919) και η ελληνική εκδίκηση


Ποιος ήταν ο Γεώργιος Κονδύλης; - Οι σφαγές των Ελλήνων προσκόπων και εκατοντάδων ακόμα στο Αϊδίνιο - Η άφιξή του με τους άνδρες του στη Μικρά Ασία, η ανάληψη δράσης και η εξόντωση χιλιάδων Τούρκων - Μια άδικη κριτική του Ιωάννη Μεταξά για τη Μικρά Ασία

Μερικά από τα πλέον φρικιαστικά εγκλήματα των Τούρκων σε βάρος των Ελλήνων στη Μικρά Ασία έγιναν στο Αϊδίνιο το 1919. Ανάμεσα στα θύματα των Τούρκων ήταν και νεαροί πρόσκοποι της πόλης, Ελληνόπουλα που είχαν τραγικό τέλος.

Όλα αυτά, οφείλονται σε ένα σοβαρότατο λάθος του Διοικητή της Φρουράς Αϊδινίου, αντισυνταγματάρχη Σχινά, ο οποίος φοβούμενος πως οι τσέτες που μπήκαν στο Αϊδίνιο στις 16 Ιουνίου 1919, δεν θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν από τα τρία Τάγματα που διέθετε, προτίμησε να εγκαταλείψει την πόλη, αφήνοντας τους χιλιάδες Έλληνες που ζούσαν εκεί απροστάτευτους.

Οι τσέτες, με επικεφαλής τον Αντνάν Μεντερές, υπεύθυνο και για τα "Σεπτεμβριανά" της Κωνσταντινούπολης, 36 χρόνια αργότερα (1955) προέβησαν σε σφαγές και άλλες φρικαλέες πράξεις εναντίον των Ελλήνων του Αϊδινίου, τις οποίες θα δούμε στη συνέχεια αναλυτικά.


Ο Μεντερές σε νεανική ηλικία

Η εκδίκηση όμως που πήραν οι Έλληνες ήταν πολύ σκληρή. Ο Γεώργιος Κονδύλης, ο Ευρυτάνας στρατιωτικός και μετέπειτα πολιτικός, με τους 3.000 άνδρες του κύκλωσαν τους Τούρκους και εξόντωσαν με τη σειρά τους χιλιάδες από αυτούς. Ορισμένες ενέργειες που έγιναν με την έγκρισή του ξεπερνούν τις κλασικές αρχές του πολέμου και είναι αξιόμεμπτες.

Ωστόσο, υπάρχει μια παράμετρος που δεν μπορεί να αγνοηθεί: οι Τούρκοι, χωρίς καμία πρόκληση είχαν προβεί σε ακατονόμαστες πράξεις σε βάρος νεαρών Ελληνίδων, των προσκόπων του Αϊδινίου και χιλιάδων αμάχων, που ήταν μοιραίο να οδηγήσουν σε αντίποινα...
Το Αϊδίνιο

Ποιος ήταν ο Γεώργιος Κονδύλης;

Ο Γεώργιος Κονδύλης γεννήθηκε στις 14 Αυγούστου 1879 στον Προυσό Ευρυτανίας. Σε ηλικία 17 ετών, αφού τελείωσε το εξατάξιο Γυμνάσιο, κατατάχθηκε ως εθελοντής στο Πυροβολικό και πήρε μέρος στην Κρητική Επανάσταση. Το 1897 συμμετείχε στον Ελληνοτουρκικό πόλεμο. Το 1900 ήταν υποψήφιος για τη Σχολή Υπαξιωματικών, ωστόσο απορρίφθηκε λόγω του ατίθασου χαρακτήρα του, που φάνηκε ξεκάθαρα στη συνέχεια. Με τον βαθμό του Λοχία πήρε μέρος στο Κίνημα του Γουδή. Το 1909, ως Επιλοχίας, πήρε μέρος στο Κίνημα του Γουδή.

Το 1910 συμμετείχε σε ειδική αποστολή, αφού στάλθηκε σαν δάσκαλος στο χωριό Οργάς της Ανατολικής Θράκης. Τότε πήρε προαγωγή στον βαθμό του Ανθυπολοχαγού. Το 1912-13 πήρε μέρος στους Βαλκανικούς Πολέμους και διακρίθηκε για μία ακόμη φορά. Προήχθη σε Λοχαγό και έσπευσε να πάρει μέρος και στον Βορειοηπειρωτικό Αγώνα, ιδιαίτερα στην περιοχή της Κορυτσάς. Αν και δεν προερχόταν από τη Σχολή Ευελπίδων, λόγω και της φιλοβενιζελικής στάσης τοποθετήθηκε αξιωματικός του Επιτελείου της 6ης Μεραρχίας.


Γεώργιος Κονδύλης

Κατά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο συμμετείχε στις επιχειρήσεις του Μακεδονικού Μετώπου (1916-1918). Ειδικότερα, το καλοκαίρι του 1916 με την έκρηξη του Κινήματος της Θεσσαλονίκης, συμμετέχοντας σ΄ αυτό προήχθη σε Ταγματάρχη και τέθηκε επικεφαλής των ταγμάτων του λεγόμενου Στρατού Εθνικής Αμύνης. Αρχικά τον Σεπτέμβριο του 1916 οργάνωσε με βαναυσότητα την καταστολή της εξέγερσης των αντιβενιζελικών Επίστρατων της Χαλκιδικής ενάντια στην επιστράτευση της Κυβέρνησης Εθνικής Αμύνης υπέρ της Αντάντ, όπως φαίνεται και από τον δημόσιο απαγχονισμό του αρχηγού των Επιστράτων στον Πολύγυρο, Γ. Συνάπελου. Αναλαμβάνοντας στη συνέχεια Διοικητής του συντάγματος Σερρών, συμμετείχε στη μάχη του Σκρα όπου διακριθείς προήχθη κατ΄ εκλογή σε Αντισυνταγματάρχη, αναλαμβάνοντας τη διοίκηση του συντάγματος Καλαμών (Καλαμάτας).

Στη συνέχεια συμμετείχε και στην Εκστρατεία της Ουκρανίας (1919), ως Διοικητής Συντάγματος της 13ης Μεραρχίας και έλαβε τον βαθμό του Συνταγματάρχη. Από την Ουκρανία βρέθηκε με τους άνδρες του στη Μικρά Ασία, όπου με τη δράση του ,για μικρό χρονικό διάστημα όμως, έγινε φόβος και τρόμος των Τούρκων. Μετά την αναφορά στα γεγονότα του Αϊδινίου στα οποία θα αναφερθούμε εκτενώς, θα επανέλθουμε στον Γεώργιο Κονδύλη και τη δράση του από το 1922, ως την εμπλοκή του με την πολιτική και τον θάνατό του το 1936, σε ηλικία 57 ετών.

Για τον Κονδύλη, ο Βασίλης Ραφαηλίδης έγραψε ότι ήταν ένας τυπικός "καραβανάς" που περνά όλη τη ζωή του σε στρατόπεδο... Μια λέξη μόνο: "Έλεος".

Βαρβαρότητες από τους Τούρκους στη Μικρά Ασία

Το Αϊδίνιο είναι μία πανέμορφη πόλη, 70 χλμ. ΝΑ της Σμύρνης εύφορη, με πλούσια βλάστηση, που διαρρέεται από τον Εύδωνα, παραπόταμο του Μαίανδρου. Πριν τη μικρασιατική καταστροφή είχε 35.000 κατοίκους, από τους οποίους 8.000 ήταν Έλληνες. Η ελληνική κοινότητα γνώριζε μεγάλη ακμή.

Στις 2 Μαΐου 1919 ο Ελληνικός Στρατός αποβιβάστηκε στη Σμύρνη. Ακολούθησαν τα γνωστά έκτροπα στην πρωτεύουσα της Ιωνίας. Οι Ιταλοί, που δεν έβλεπαν με καθόλου καλό μάτι την ελληνική παρουσία στη Μικρά Ασία αποβίβασαν στις 3 Μαΐου 1919 στρατιωτικές δυνάμεις στην κοιλάδα του Μαιάνδρου αμφισβητώντας έτσι την ελληνική κυριαρχία.


Ο ποταμός Μαίανδρος

Στις 7/5/1919, ο Ελευθέριος Βενιζέλος διέταξε τη Ι Μεραρχία να καταλάβει την ύπαιθρο, να εξοπλίσει τους κατοίκους των ελληνικών χωριών και να προελάσει προς το Αϊδίνιο, να μην κινηθεί όμως νοτιότερα, για να μην προκαλέσει τους Ιταλούς.

Οι Τούρκοι εθνικιστές έκαναν συνεχώς επιθέσεις στα ελληνικά στρατεύματα. Ως τα τέλη Μαΐου έφτασαν σημαντικές ενισχύσεις για τον Στρατό μας. Συγκεκριμένα: το 5ο και το 6ο Σύνταγμα Πεζικού της Μεραρχίας Αρχιπελάγους, το 8ο Σύνταγμα Κρητών, το 3ο Σύνταγμα Ιππικού, 500 Χωροφύλακες το 1ο Τάγμα μετόπισθεν, ενώ ιδρύθηκε και Τάγμα Ασφαλείας Σμύρνης. Μετά από συμμαχική έγκριση επεκτάθηκε η ζώνη κατοχής και καταλήφθηκαν το Αϊδίνιο, το Βαϊνδήριο, τα Θείρα, το Πυργί, η Μαγνησία, ο Κασαμπάς, το Ναζλί, το Οδεμήσιο, η Πέργαμος και οι Κυδωνίες (Αϊβαλί).


Εύζωνες δροσίζονται σε μια βρύση στη Μικρά Ασία

Στις 2/6/1919 έφτασε στη Σμύρνη, ο Υποστράτηγος Κωνσταντίνος Νίδερ, Διοικητής του Α' Σώματος Στρατού και ανέλαβε τη διοίκηση όλων των δυνάμεων. Σχεδόν ταυτόχρονα εκατοντάδες Τούρκοι, υπό τον Λοχαγό Ομάρ Κεμάλ επικεφαλής επιτέθηκαν στην Πέργαμο, όπου βρισκόταν το Μεικτό Απόσπασμα (ΜΑ) του Ελληνικού Στρατού.

Ταυτόχρονα, άλλες τουρκικές ομάδες επιτέθηκαν στο Δεκέλι, στο κλιμάκιο μεταγωγικών του Αποσπάσματος και τη μικρή φρουρά της γέφυρας του ποταμού Καΐκου. Ο Διοικητής του ΜΑ Ταγματάρχης Συρμακέζης διέταξε αποχώρηση. Κατά την πορεία του, το ΜΑ δεχόταν συνεχώς επιθέσεις από έφιππους Τούρκους, αλλά και Τούρκους χωρικούς. Το επόμενο βράδυ, το ΜΑ έφτασε στη Μαινεμένη, όπου μαζί με τη μικρή φρουρά της πόλης απέκρουσαν επίθεση των Τούρκων κατοίκων και προέβησαν σε αντίποινα εναντίον τους. Το ΜΑ είχε 10 νεκρούς, 9 τραυματίες και 86 αγνοούμενους. Το 5ο και το 6ο ΣΠ της Μεραρχίας Αρχιπελάγους που καθάρισαν την περιοχή και ανακατέλαβαν την Πέργαμο στις 7 Ιουνίου, αντίκρισαν ένα φρικτό θέαμα. Οι αγνοούμενοι στρατιώτες είχαν βασανιστεί και κατακρεουργηθεί. Τα πέλματα των ποδιών τους ήταν πεταλωμένα, τα γεννητικά τους όργανα κομμένα και τοποθετημένα στο στόμα, ενώ είχαν υποστεί και άλλες θηριωδίες. Την ίδια μέρα, σε επιδρομή Τούρκων ατάκτων στο Ναζλί, λίγο έξω από την ελληνική ζώνη κατοχής, 87 Έλληνες κάτοικοι σφαγιάστηκαν.

Οι ακρότητες και οι αγριότητες στη Μικρά Ασία ξεκίνησαν από τους Τούρκους (στρατιώτες και αντάρτες), σε βάρος Ελλήνων αιχμαλώτων στρατιωτών και γηγενών Ελλήνων. Η επανειλημμένη ανακάλυψη ακρωτηριασμένων πτωμάτων, με φανερά τα ίχνη βασανισμού και μεταθανάτιου (ή επιθανάτιου) εξευτελισμού, μοιραία οδηγούσε τους Έλληνες στρατιώτες σε πράξεις τυφλής βίας εναντίον των αμάχων Μουσουλμάνων, που βοηθούσε τους «συμμορίτες» ή ταυτιζόταν με αυτούς.

Οι σφαγές του Αϊδινίου - Το δράμα των προσκόπων της πόλης

Από τις 12 Ιουνίου 1919 γίνονταν συμπλοκές μεταξύ περιπόλων του 4ου ΣΠ και Λόχων του 1/38 Συντάγματος Ευζώνων (ΣΕ) με ατάκτους, μεταξύ Αϊδινίου και Μαιάνδρου. Τα ξημερώματα της 16ης Ιουνίου, τμήμα Τουρκικού Στρατού και σώματα ατάκτων ζεϊμπέκων επιτέθηκαν από διάφορες κατευθύνσεις στο Αϊδίνιο, υποστηριζόμενα από δύο πυροβόλα 105 mm. Ακολούθησαν συγκρούσεις στις παρυφές της πόλης. Το 4ο ΣΠ δεχόταν πυρά από την τουρκική συνοικία, όπου είχαν παρεισφρήσει ένοπλοι. Τα ελληνικά τμήματα ανταπέδωσαν, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν αρκετοί Τούρκοι και να προκληθούν σοβαρές ζημιές στην τουρκική συνοικία.

Ο διοικητής του 4ου ΣΠ, Αντισυνταγματάρχης Σχινάς κλονίστηκε και διέταξε υποχώρηση προς το Μπαλατζίκ, τη νύχτα της 16 προς 17 Ιουνίου. Αν και ο Σχινάς απαγόρευσε στους Έλληνες του Αϊδινίου να τον ακολουθήσουν, 800 από αυτούς διέφυγαν από την πόλη. Στίφη ατάκτων μπήκαν στο Αϊδίνιο και προέβησαν σε εκτελέσεις, βιασμούς, λεηλασίες και πυρπολήσεις σπιτιών. Ο Στρατηγός Κλεάνθης Μπουλαλάς γράφει: «Εκ των 7.500 Ελλήνων κατοίκων της πόλεως μόνον 4.500 ευρέθησαν. Οι λοιποί εσφάγησαν, εκάηκαν, απήχθησαν». Ο Κ. Νίδερ γράφει: «Τούρκοι αντάρται με τακτικόν στρατόν και τον εντόπιον τουρκικόν πληθυσμόν, κατά την τριήμερον παραμονήν των εις την πόλιν (Αϊδίνιο) διέπραξαν βιαιότητας, σφαγάς, ατιμώσεις προς τας οποίας ωχριά και των θηρίων η αγριότης. Προτού σφάξουν τα θύματά των τους απέκοπταν ώτα (αυτιά), ρίνες (μύτες), εξώρυσσαν οδόντας, απέκοπταν μαστούς και τους υπέβαλαν εις μύρια άλλα βασανιστήρια.


Έλληνες πρόσκοποι στη Μικρά Ασία

Οι σφαγέντες Έλληνες υπερέβησαν τους χίλιους και περί τους 4.500 ήσαν γυμνοί και άστεγοι, διότι τα σπίτια των είχον πυρποληθεί. Από τους 2.500 κατοίκους Οθωμανούς ευρέθησαν κατά την ανακατάληψιν της πόλεως μόνο 50. Οι άλλοι είχαν ακολουθήσει τους αντάρτας εις την ιταλοκρατούμενην ζώνην, όπου τους ηύρε ο Κονδύλης και τους εξεμηδένισε». Χιλιάδες Έλληνες από το Αϊδίνιο και τις γύρω περιοχές απήχθησαν ως όμηροι από τους Τούρκους και είναι άγνωστο τι απέγιναν. Συγκλονιστικότερο όλων όσων έγιναν στο Αϊδίνιο, ήταν η σφαγή των προσκόπων της πόλης. Όταν άρχισαν οι επιθέσεις των Τούρκων και των ληστανταρτών, πρώτοι οι πρόσκοποι με εμψυχωτή τον τοπικό Έφορο Νίκο Αυγερίδη και τους άλλους αρχηγούς τους, φορώντας τη στολή τους στάθηκαν στο πλευρό τόσο των Ελλήνων στρατιωτών όσο και του αμάχου πληθυσμού.


Τιμητικό δίπλωμα για τους προσκόπους

Οι μεγαλύτεροι πήραν τα όπλα και πολέμησαν μαζί με τον Ελληνικό Στρατό, ενώ οι μικρότεροι μετέφεραν πολεμοφόδια και βοηθούσαν τους τραυματίες. Πολλοί πρόσκοποι έπεσαν στην ώρα της μάχης. Οι υπόλοιποι, 31 είχαν τραγικό τέλος. Έπεσαν στα χέρια των δήμιων του Μεντερές και οδηγήθηκαν ανατολικά στις όχθες του ποταμού Εύδωνος. Οι τσέτες κάλεσαν τον αρχηγό τους Νίκο Αυγερίδη, ν΄ απαρνηθεί την Ελλάδα και να προσκυνήσει τον Μωάμεθ. Ο Αυγερίδης αρνήθηκε. Ένας τσέτης με εντολή του Μεντερές, με ένα μαχαίρι έβγαλε το μάτι του άτυχου Αυγερίδη. Οι τσέτες ζητούν και πάλι από τον Αυγερίδη ν΄ απαρνηθεί την πατρίδα του. Όταν ο νεαρός πρόσκοπος αρνείται, τον κομματιάζουν. Άλλοι πρόσκοποι βρίσκουν φρικτό τέλος: ο Φιλοκτήτης Αργυράκης γδάρθηκε, ο Βεϊνόγλου αποκεφαλίστηκε, κανένας δεν γλίτωσε. «Ζήτω η Ελλάδα» και ο Εθνικός μας Ύμνος, ήταν τα τελευταία λόγια τους… Η μανία των βαρβάρων όμως, δεν σταμάτησε εκεί. Ακόμα και στα σώματα των νεκρών προσκόπων βιαιοπράγησαν. Παλούκωναν κι ευνούχιζαν τα νεκρά παλικάρια.


Πρωτοσέλιδο εφημερίδας για τις σφαγές των προσκόπων του Αϊδινίου

Σύντομα ο Ελληνικός Στρατός με επικεφαλής τον Αντισυνταγματάρχη Σταυριανόπουλο και τη διλοχία των Ευζώνων του Τζαβέλλα, ανακατέλαβε το Αϊδίνιο. Οι Τούρκοι έντρομοι, το έβαλαν στα πόδια. Οι Έλληνες στρατιώτες, σήκωσαν στα χέρια τους ήρωες, νεκρούς προσκόπους και τους έθαψαν.

Η εκδίκηση του Κονδύλη

Ο Κονδύλης είχε τη φήμη του σκληρού και αδίστακτου. Μόλις έφτασε με τους άνδρες του στη Σμύρνη από την Ουκρανία (στην εκστρατεία) της οποίας συμμετείχε και έμαθε τι έγινε στο Αϊδίνιο ανέλαβε δράση. Γράφει ο Ηλίας Αναγνωστάκης:

«Ίσως η μεγαλύτερη μορφή της Μικρασιατικής Εκστρατείας στο πεδίο της μάχης, και κατά πολλούς ανώτερος ακόμα και από τον Πλαστήρα. Στην στρατιωτική του καριέρα, “σκότωσε αμέτρητους Τούρκους”… Είναι αυτός, που με το Σύνταγμά του γύριζε από την Ουκρανία, αποβιβάστηκε στην Σμύρνη αρχές Ιουνίου 1919 και αφού πληροφορήθηκε την σφαγή και πετάλωμα 86 στρατιωτών από τους Τούρκους, καθώς και την κατακρεούργηση 6.500 Μικρασιατών και 31 προσκόπων από τους τσέτες του αρχιεγκληματία ( και κατοπινού πρωθυπουργού) Adnan Menteres, προέβη με τους 3.000 άνδρες του σε ευρεία κυκλωτική κίνηση πέρα από τον ποταμό Μαίανδρο, σάπισε στο ξύλο έναν Ιταλό Λοχαγό με το καμτσίκι του, εκ, και “έριξε” τους αφιονισμένους Θεσσαλούς του πάνω στους κατασκηνωμένους τσέτες και σε όσα τουρκικά χωριά βρέθηκαν στο πέρασμά του. Οι τσέτες κυκλώθηκαν την ώρα του φαγητού, και κατακρεουργήθηκαν μαζικά, ενώ ο αρχηγός τους, Ταγματάρχης Nahri-Bey, αποκεφαλίστηκε με στομωμένο μαχαίρι από έναν Λαρισαίο, παρουσία του Κονδύλη.


Κονδύλης Γεώργιος

Μετά την εξόντωση των αιμοβόρων νομάδων, ο Ελληνικός Στρατός επέπεσε με ορμή σε όλα τα τουρκικά χωριά της κοιλάδας του κάτω Μαιάνδρου, αφανίζοντας τα πάντα… μετά από ρητές εντολές του Θεσσαλού αξιωματικού, που αγνόησε κάθε εντολή του Γενικού Επιτελείου για “σύνεση” και τις διαμαρτυρίες των Ιταλών, που ήταν φανερό τι άθλιο ρόλο έπαιζαν. Τζαμιά κάηκαν μαζί με τους Χοτζάδες μέσα, ενώ στις επιχειρήσεις διακρίθηκε ένας Μικρασιάτης Ιερέας, ο Παπα-Λάμπρος από το Αϊδίνι, που έπειτα από την φρικτή σφαγή των 4 παιδιών του στο Αϊδίνι ( οι τσέτες είχαν παλουκώσει την μεγαλύτερη του κόρη, Ευλαμπία, με το…κοντάρι της Ελληνικής Σημαίας) ήταν πλέον εκτός εαυτού. Με ένα μικρό τσεκούρι και ένα χασαπομάχαιρο ακολουθούσε τον Ελληνικό Στρατό, και έμπαινε μέσα στα σπίτια των Τούρκων χωρικών... Ένας άλλος, Μυτιληνιός αποσπασμένος στο Σύνταγμα του Κονδύλη, πριόνιζε τα κεφάλια Τούρκων σε τροχό για ξύλα, ενώ ένας Τρικαλινός, έβγαλε τα μάτια 50(!) Τούρκων με τανάλιες. Τα θύματα των Τούρκων ξεπέρασαν τους 500 ενόπλους… και η περιοχή του Αϊδινίου ηρέμησε για τρία ολόκληρα χρόνια.

Ο Κονδύλης ξαναπέρασε τον ποταμό, με μια καταματωμένη στολή και κρατώντας ένα μακρύ ραβδί, ενώ οι αδάμαστοι Θεσσαλοί πίσω του κραύγαζαν από άγρια χαρά… Ο Συνταγματάρχης Κονδύλης ήταν από τους ελάχιστους Έλληνες στην Ελληνική Ιστορία που είχαν καταλάβει την ιδιοσυγκρασία των Τούρκων και έδρασε αναλόγως. Το αποτέλεσμα μετά από τις επιχειρήσεις του: Πλήρης ηρεμία…»

Ένας εύζωνος από τη Βοιωτία γράφει: «Ο διοικητής μας Γεώργιος Κονδύλης περιφέρεται διαρκώς, σ’ όλη την πόλη και μας ενθαρρύνει πώς θα φάμε τους άπιστους. Επίσης, μας δίνει το δικαίωμα να πράξουμε ό,τι βαστάει η ψυχή μας. Πράγματι, μερικοί φαντάροι άρχισαν να κάνουν πολλά έκτροπα σ’ αντίποινα… Μερικοί στρατιώτες κάνουν αυτό που κάνουν οι Τούρκοι στους δικούς μας, τους Έλληνες. Οφθαλμόν αντί οφθαλμού».

Ο Κονδύλης ήταν έξαλλος με τους Ιταλούς, γιατί πίστευε πως είχε δίκιο, ότι βοηθούσαν τους Τούρκους. Χαρακτηριστικά είναι τα παρακάτω. Για να κυνηγήσει τους Τούρκους έπρεπε να περάσει τη γέφυρα του ποταμού Μαιάνδρου, να μπει δηλαδή στην ιταλοκρατούμενη ζώνη. Μόλις έφτασε εκεί, ένας Ιταλός Ταγματάρχης με δύο ακόμα αξιωματικούς έσπευσαν να συναντήσουν τον Κονδύλη.

Με τη βοήθεια διερμηνέα, οι Ιταλοί ζήτησαν να σταματήσουν την προέλαση, γιατί εκεί ήταν ιταλική ζώνη.

- Πες του, λέει ο Κονδύλης στον διερμηνέα, ότι θα σταματήσω μόνο αν μου παραδώσουν τους Τούρκους.

- Μα αυτό είναι αδύνατο, απαντά ο Ιταλός

- Τότε εγώ θα προχωρήσω

Ο Ιταλός, μέσω τηλεφώνου συζητά με ανωτέρους του και ζητά απ΄ τον Κονδύλη να γίνουν συνεννοήσεις. Εκείνος εξοργίζεται:

- Να τους πεις, ότι εγώ δεν ξέρω από υψηλή διπλωματία. Ώσπου να συνεννοηθούν αυτοί, εγώ θα έχω πιάσει τους Τούρκους

- Αν προχωρήσετε, απειλεί ο Ιταλός, έχω διαταγή να διατάξω πυρ.

- Δεν πειράζει, απαντά ο Κονδύλης.

Και σπιρουνίζοντας το άλογο του, περνά τον Μαίανδρο. Οι άνδρες του Κονδύλη τον ακολουθούν. Οι Ιταλοί έμειναν άπραγοι και αποσβολωμένοι.

Ιστορική έχει μείνει και η φράση του «… αν χρειαστεί θα φτάσω στη Βαβυλώνα».

Ο Θ. Καλογερίδης, παραθέτει ένα ακόμα "απολαυστικό" απόσπασμα συνομιλίας του Γ. Κονδύλη με Ιταλό Ταγματάρχη. Βρισκόταν στο γραφείο του Μέραρχου Ζαφειρίου. Ο Ιταλός Ταγματάρχης διαμαρτυρόταν για την παραβίαση της ιταλικής ζώνης. Τότε μπήκε στο γραφείο ο Κονδύλης, κρατώντας κλαδί δέντρου για μπαστούνι.

«Μαύρος, μπαρουτοκαπνισμένος όπως ήταν, χωρίς διακριτικά, με χιτώνιο στρατιώτου, αν δεν τον αποκαλούσεν ο Μέραρχος με το όνομά του, θα ήταν αδύνατον να πιστέψει κανείς ότι ο αγριάνθρωπος εκείνος ήταν ο περίφημος Κονδύλης. Άκουσα τον Ζαφειρίου να του λέγει, επί λέξει τα εξής:

«Κύριε Κονδύλη, ο κύριος Ταγματάρχης απ΄ εδώ παραπονιέται ότι εκυνηγήσατε τους Τσέτες εντός της ιταλικής ζώνης κι εκάψατε 7 χωριά΄».

"Ο Κονδύλης, με ζωηρή φωνή έτοιμος για καβγά, απαντά: ΄΄Να πείτε σ΄ αυτόν τον κύριον, ότι εφόσον προστατεύουν τους Τούρκους και τους αφήνουν ελεύθερους να μας χτυπούν, θα κάψω όχι εφτά αλλά, δεκαεφτά χωριά, έστω κι αν χρειαστεί να φτάσω στη Βαβυλώνα…".

Γιατί έφυγε ο Κονδύλης από τη Μ. Ασία; 

Η εμπλοκή του με την πολιτικήΟ Κονδύλης έφυγε από τη Μ. Ασία μετά τις εκλογές της 1ης Νοεμβρίου 1920, γιατί φοβόταν ότι οι φιλοβασιλικοί θα τον σκοτώσουν. Πήγε στην Κωνσταντινούπολη απ’ όπου άσκησε δριμεία κριτική στον βασιλιά και τις κυβερνήσεις της περιόδου. Επέστρεψε στο στράτευμα μετά την Επανάσταση του 1922. Κατέστειλε το Κίνημα Γαργαλίδη- Λεοναρδόπουλου- Ζήρα, το 1923 και αποστρατεύτηκε. Εκλέχθηκε τρεις φορές (1923, 1928, 1932) βουλευτής και άλλη μία, για λίγες μέρες το 1936, αλλά πέθανε 5 μέρες αργότερα.

Το 1924 διετέλεσε Υπουργός Στρατιωτικών και το 1925 Εσωτερικών. Το 1926 ανέτρεψε τη δικτατορία Πάγκαλου και διενέργησε εκλογές, μετά τις οποίες παρέδωσε την εξουσία σε οικουμενική κυβέρνηση. Το 1932 διετέλεσε Υπουργός Στρατιωτικών και πάλι. Αφού συνέτριψε το κίνημα της 1ης Μαρτίου 1935, πρωτοστάτησε στην κατάλυση του δημοκρατικού πολιτεύματος. Αυτό ανακηρύχθηκε Αντιβασιλέας και με δημοψήφισμα επανέφερε τον βασιλιά Γεώργιο Β’. Σύντομα όμως ήρθε σε αντιπαράθεση μαζί του, για το θέμα της αμνηστίας των κινηματιών της 1/3/1935. Το 1936 εκλέχτηκε ξανά βουλευτής, συνεργαζόμενος με τη Λαϊκή Ριζοσπαστική Ένωση. Οι εκλογές έγιναν στις 26/1. Ο Γ. Κονδύλης πέθανε στις 31 Ιανουαρίου 1936, στις 12.30 μ.μ. από ανακοπή καρδιάς.


Εύζωνες από το Μέτσοβο στη Μικρά Ασία, Μουσείο Μετσόβου

Ήταν ο φόβος και ο τρόμος των Τούρκων. Ενδεικτική είναι η παρακάτω αναφορά. Ο Συνταγματάρχης Σταυριανόπουλος, εξομολογείται σε Μικρασιάτη δημοσιογράφο: «Μπαίνοντας στον σιδηροδρομικό σταθμό του Ντεμερτζίκ, είδα μερικούς Τούρκους συγκεντρωμένους. Αυτό μου έκανε μεγάλη εντύπωση. Πίστευα, ότι από εκεί, που πέρασε ο Κονδύλης, δεν είχε μείνει Τούρκος, ούτε για δείγμα».

Τι έγραφε ο Ιωάννης Μεταξάς για τα «έκτροπα» της Σμύρνης;

Είναι γνωστή η κόντρα Βενιζέλου- Μεταξά που έλαβε μεγάλες διαστάσεις . Ο Ιωάννης Μεταξάς, σε άρθρο του κατηγορεί αποκλειστικά τους Έλληνες αξιωματικούς και στρατιώτες για τα «έκτροπα της Σμύρνης», τα οποία βέβαια ξεκίνησαν οι Τούρκοι. Ο Μεταξάς δεν μέμφεται ούτε μια φορά τους Τούρκους στο άρθρο αυτό!

«Την 2/15 Μαΐου 1919 ο ελληνικός στρατός υπό την προστασία του αγγλικού στόλου κατελάμβανεν υπό τους όρους τούτους ( προσωρινής κατοχής, αστυνομεύσεως και τηρήσεως της τάξης) την Σμύρνην. Δυστυχώς όμως η κατάληψις αυτή προκάλεσε αιματηρότατας σκηνάς εν Σμύρνη κατά των Τούρκων κατοίκων, τας οποίας ως Έλληνες προτιμώμεν να παρέλθωμεν εν σιγή, αλλ’ ένεκα τον οποίον συνεκροτήθη υπό των συμμάχων εξεταστική επιτροπή, ήτις μεταβάσα επί τόπου ηρεύνησε τα συμβάντα και τα αίτια αυτών. Η έκθεσις αυτής μας επιρρίπτει βαρύτατην ευθύνην διά τα συμβάντα ταύτα, και συνετέλεσεν όχι ολίγον εις δυσμενή κρίσιν περί της ικανότητος ημών όπως διοικήσομεν αλλοεθνείς λαούς. Οφείλομεν να γνωρίζομεν την αλήθειαν δια να διορθώσομεν τα ελαττώματα και να κατανοήσωμεν τί σημασίαν έχει δια το μέλλον μας η αποκατάστασις της σιδηράς πειθαρχίας εν τω στρατώ μας».

Πηγές: ΣΑΡΑΝΤΟΣ Ι. ΚΑΡΓΑΚΟΣ, «Η ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ (1919-1922) ΑΠΟ ΤΟ ΕΠΟΣ ΣΤΗΝ ΤΡΑΓΩΔΙΑ», ΤΟΜΟΣ Α’, ΑΘΗΝΑ 2010.

Αλέξης Τσίτσιος, «1921 ΛΗΣΜΟΝΗΜΕΝΟΙ ΜΑΧΗΤΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΛΕΣΘΕΙΣΕΣ ΝΙΚΕΣ», ΓΟΡΔΙΟΣ, 2024.

ΤΑΣΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ, «ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΕΘΝΟΚΑΘΑΡΣΗ», Βιβλιόραμα Εκδόσεις, 2007

Για τα γεγονότα του Αϊδινίου, σχετική βιβλιογραφία:

Πηγές: ΝΙΚΟΛΑΟΣ Κ. ΠΑΡΑΔΕΙΣΗΣ, "Ο προσκοπισμός στις αλησμόνητες πατρίδες 1919-1922", Β΄ ΕΚΔΟΣΗ, ΜΙΚΡΟΣ ΡΩΜΙΟΣ 2000, απ’ όπου και οι σπάνιες φωτογραφίες του άρθρου.

ΓΙΑΝΝΗΣ Π.ΚΑΨΗΣ , "ΧΑΜΕΝΕΣ ΠΑΤΡΙΔΕΣ", ΝΕΑ ΣΥΝΟΡΑ, Α.Α. ΛΙΒΑΝΗ, Γ΄ ΕΚΔΟΣΗ 1989

Χρήστος Σταθόπουλος, Δρ, Κοινωνιολογίας, ΄"Ο Ελληνικός Προσκοπισμός στη Μικρά Ασία 1919 -2019. Εκατό χρόνια από τη θυσία των προσκόπων του Αϊδινίου".

Μιχάλης Στούκας
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ

Ελληνοαμερικανοί βουλευτές αντιδρούν στο ενδεχόμενο επανένταξης της Τουρκίας στο πρόγραμμα των μαχητικών F-35


Τέσσερις Ελληνοαμερικανοί βουλευτές του Κογκρέσου εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους για τις πληροφορίες περί προτεινόμενης στρατιωτικής πώλησης κινητήρων για μαχητικά αεροσκάφη στην Τουρκία. Ακόμα, προειδοποιούν πως η στάση της Άγκυρας απειλεί τη σταθερότητα στην Ανατολική Μεσόγειο καθώς και βασικούς συμμάχους των Ηνωμένων Πολιτειών.

Οι βουλευτές Γκας Μπιλιράκης, Μάικ Χαριδόπουλος, Νικόλ Μαλλιωτάκη και Τζίμι Πατρώνης, αναφέρουν σε κοινή δήλωσή τους ότι έχουν ενεργές επαφές με την αμερικανική κυβέρνηση και την ηγεσία της Βουλής των Αντιπροσώπων, προκειμένου να λάβουν πρόσθετες πληροφορίες για τη φερόμενη πώληση και να εκφράσουν την έντονη αντίθεσή τους σε κάθε ενδεχόμενο επανένταξης της Τουρκίας στο πρόγραμμα των F-35 χωρίς πλήρη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του νόμου CAATSA (Νόμος για την Αντιμετώπιση των Αντιπάλων της Αμερικής Μέσω Κυρώσεων).

Οι κινητήρες και οι αντιδράσεις στο Κογκρέσο

Της παρέμβασής τους είχε προηγηθεί η επίσημη κοινοποίηση που έλαβε το Κογκρέσο από την κυβέρνηση Τραμπ για την πρόθεσή της να εγκρίνει πώληση κινητήρων αξίας άνω των 700 εκατ. δολαρίων στην Τουρκία. Κινητήρες, σύμφωνα με το Reuters, που προορίζονται για το τουρκικό μαχητικό KAAN. 

Η υπόθεση έχει προκαλέσει σοβαρές αντιδράσεις στο Κογκρέσο, τόσο για την ουσία της πώλησης όσο και για τη διαδικασία ελέγχου των μεγάλων αμυντικών εξαγωγών.

Το ζήτημα συνδέεται με την απομάκρυνση της Τουρκίας από το πρόγραμμα των μαχητικών αεροσκαφών F-35 μετά την απόκτηση του ρωσικού συστήματος S-400. Η Ουάσιγκτον είχε υποστηρίξει ότι η Τουρκία δεν μπορεί να διαθέτει ταυτόχρονα το ρωσικό σύστημα αεράμυνας και το αμερικανικό μαχητικό πέμπτης γενιάς, ενώ οι κυρώσεις CAATSA και οι σχετικοί περιορισμοί παραμένουν κεντρικό σημείο της συζήτησης για την αμυντική σχέση ΗΠΑ και Τουρκίας.

Οι τέσσερις βουλευτές αναφέρουν ότι, ως Ελληνοαμερικανοί – μέλη του Κογκρέσου, παρακολουθούν με βαθιά ανησυχία τις σχετικές πληροφορίες και υποστηρίζουν ότι η Τουρκία εξακολουθεί να αποτελεί αποσταθεροποιητική δύναμη στην περιοχή. Στη δήλωσή τους επικαλούνται τις εκτεταμένες και αμφισβητούμενες θαλάσσιες διεκδικήσεις της Άγκυρας, τη συνεχιζόμενη παράνομη κατοχή της Κύπρου, καθώς και την προώθηση ρητορικής που δαιμονοποιεί το Ισραήλ.

Προειδοποιήσεις για την επικίνδυνη ρητορική και τις ενέργειες της Τουρκίας

Επίσης, επισημαίνουν ότι η Ανατολική Μεσόγειος έχει σημαντικές δυνατότητες να εξελιχθεί σε φάρο εμπορικών ευκαιριών, ενεργειακής συνεργασίας και περιφερειακής ασφάλειας. 

Υπογραμμίζουν ότι έχουν στηρίξει ενεργά αυτή την προσπάθεια μέσω νομοθετικών πρωτοβουλιών και παρεμβάσεων. Ωστόσο, προειδοποιούν ότι η ρητορική και οι ενέργειες της Τουρκίας απειλούν ολοένα και περισσότερο βασικούς συμμάχους των Ηνωμένων Πολιτειών, θέτοντας σε κίνδυνο τις προσπάθειες αυτές και την περιφερειακή σταθερότητα.

Ιδιαίτερη αναφορά κάνουν στην παροχή καταφυγίου στη Χαμάς από την Τουρκία και στο γεγονός ότι, όπως αναφέρουν, η Άγκυρα παραμένει το μοναδικό μέλος του ΝΑΤΟ που αρνείται να επιβάλει κυρώσεις κατά της Ρωσίας. Οι τέσσερις βουλευτές χαρακτηρίζουν τα ζητήματα αυτά «βαθιά ανησυχητικά».

Η παρέμβαση αναδεικνύει τις αντιδράσεις που προκαλεί στο Κογκρέσο το ενδεχόμενο περαιτέρω αμυντικής προσέγγισης με την Τουρκία, όσο παραμένουν ανοιχτά τα ζητήματα των S-400, των κυρώσεων CAATSA και της πιθανής επιστροφής της Άγκυρας στο πρόγραμμα των F-35.

Η Γκόλντι Χον ποστάρει από την Σκιάθο και γράφει «Παράδεισος η Ελλάδα»


Στον αγαπημένο τους καλοκαιρινό προορισμό βρίσκονται εδώ και δέκα μέρες Γκόλντι Χον και Κερτ Ράσελ, που δεν είναι άλλος από τις Σποράδες και τη Σκιάθο.

Κατά την άφιξή τους στο νησί στο οποίο έφτασαν με ιδιωτικό αεροσκάφος, ήταν χαρακτηριστικές οι εικόνες με τις δεκάδες βαλίτσες, κάτι που μεταφράστηκε πως το διάσημο ζευγάρι θα παραμείνει για αρκετές ημέρες στην Ελλάδα.  

Και όπως δείχνουν οι επιλεκτικές φωτογραφίες που αναρτούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δεν είναι μόνο οι δυο τους στη Σκιάθο αλλά και άλλα μέλη της οικογένειάς τους.

Γκόλντι Χον: «Εγώ και τα αγόρια μου»

Η ηθοποιός δημοσίευσε στον προσωπικό της λογαριασμό στο Instagram ένα στιγμιότυπο σε εστιατόριο δίπλα στα εγγόνια της, σημειώνοντας στη λεζάντα: «Εγώ και τα αγόρια μου. Παράδεισος η Ελλάδα».


Μια μεγάλη και δεμένη οικογένεια

Η Γκόλντι Χον και ο Κερτ Ράσελ αποτελούν ένα από τα πιο αγαπημένα και μακροβιότερα ζευγάρια του Χόλιγουντ, όντας μαζί από το 1983 χωρίς να έχουν παντρευτεί ποτέ. Μαζί έχουν δημιουργήσει μια μεγάλη, δεμένη, μικτή οικογένεια με συνολικά τέσσερα παιδιά.

Πρόκειται για τον Όλιβερ Χάντσον και την Κέιτ Χάντσον που απέκτησε η ηθοποιός από τον γάμο της με τον μουσικό Μπιλ Χάντσον, τον Μπόστον Ράσελ γιο του Κερτ Ράσελ από τον προηγούμενο γάμο του με την ηθοποιό Σίζον Χάμπλεϊ και τον Γουάιατ Ράσελ που είναι το μοναδικό κοινό βιολογικό παιδί του ζευγαριού. Από τα παιδιά τους έχουν αποκτήσει συνολικά οκτώ εγγόνια.

Κόντρα Σδούκου - Τσουκαλά για τον εκλογικό νόμο στις αυτοδιοικητικές εκλογές


Την αντίδραση της Νέας Δημοκρατίας προκαλούν οι δηλώσεις του εκπροσώπου τύπου του ΠΑΣΟΚ Κώστα Τσουκαλά σύμφωνα με τις οποίες η κυβέρνηση ότι «προσπαθεί να ελέγξει πλήρως την Τοπική Αυτοδιοίκηση» μέσα από τον  νέο κώδικα τοπικής αυτοδιοίκησης και εν προκειμένω από τον εκλογικό νόμο για την τοπική αυτοδιοίκηση.

«Το γαρ πολύ της δημοσκοπικής θλίψεως γεννά παραφροσύνη. Ο κ. Τσουκαλάς κάνει πως δεν άκουσε ότι αναφέρθηκα σε σύστημα συμπληρωματικής ψηφοφορίας. Ένα σύστημα που εξασφαλίζει ότι η τελική απόφαση για το ποιος ή ποια θα είναι δήμαρχος γίνεται με την μέγιστη δυνατή συμμετοχή των πολιτών» τόνισε σε δήλωσή της η εκπρόσωπος τύπου της Νέας Δημοκρατίας Αλεξάνδρα Σδούκου.

«Ο κ. Τσουκαλάς και το ΠΑΣΟΚ δεν νοιάζονται για τη συμμετοχή των πολιτών, μόνο για το ποια παζάρια μπορεί να τους εξασφαλίσουν κάποιο δήμαρχο παραπάνω. Σε ό,τι αφορά την ταλαιπωρία, ας μην ρωτά μόνο τους κατοίκους των μεγάλων πόλεων, αλλά και τους ανθρώπους της περιφέρειας που θέλουν να ψηφίσουν στον τόπο καταγωγής τους» σημείωσε επίσης στην γραπτή ανακοίνωσή της η εκπρόσωπος της ΝΔ.

Νωρίτερα, ο εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ είχε υποστηρίξει  σε ανακοίνωσή του ότι «σύμφωνα με την Εκπρόσωπο Τύπου της Νέας Δημοκρατίας, κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου, η δημοκρατική διαδικασία της εκλογής δήμαρχου και περιφερειάρχη είναι... ταλαιπωρία και η κατάργηση της δεύτερης Κυριακής είναι η λύση».

«Καταλάβαμε. Η κυβέρνηση λέει ξεκάθαρα πως η Δημοκρατία είναι... ταλαιπωρία για τη Νέα Δημοκρατία και προσπαθεί να την αποφύγει. Η κυβέρνηση προσπαθεί να ελέγξει πλήρως την Τοπική Αυτοδιοίκηση και από φορέα αυτονομίας, ανάπτυξης και δημιουργίας να την μετατρέψει στο μακρύ χέρι του μονοκομματικού κράτους που επιθυμεί να δημιουργήσει η Νέα Δημοκρατία.

Η Δημοκρατία δεν λειτουργεί με τις μαθηματικές πατέντες του Υπουργείου Εσωτερικών. Το ΠΑΣΟΚ με τη στήριξη του λαού ως κυβέρνηση, δεν θα επιτρέψει να εφαρμοστεί αυτός ο κατάπτυστος εκλογικός νόμος για την Αυτοδιοίκηση. Δέσμευση μας η κατάργηση του» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Τσουκαλάς.

📺ΠΑΝΤΩΣ ΜΕ ΤΟΝ ΨΕΥΤΗ ΣΙΓΟΥΡΑ ΟΧΙ😆🤡«Με τη διαφθορά ή με την εντιμότητα;» το εκλογικό δίλημμα Τσίπρα - Μήνυμα για έκτακτη εισφορά στις τράπεζες


Τα διλήμματα της επόμενης εκλογικής αναμέτρησης από πλευράς της Ελληνικής Αριστερής Συμπαράταξης παρουσίασε ο Πρόεδρος του κόμματος, Αλέξης Τσίπρας παρουσιάζοντας στην πρώτη συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου της ΕΛ.Α.Σ τους προγραμματικούς άξονες του νέου πολιτικού εγχειρήματος.

Προτάσσοντας μια «νέα ηθική στην πολιτική», ο κ. Τσίπρας παρουσίασε 5 άμεσες παρεμβάσεις, προανήγγειλε ένα Εθνικό Ταμειο Σύγκλισης και έστειλε αυστηρό μήνυμα στις τράπεζες, ως προς τον αναβαλλόμενο φόρο, προειδοποιώντας διαφορετικά για την επιβολή έκτακτης εισφοράς.

Το αξιακό τρίπτυχο

Αντιπαραβάλλοντας ένα νέο σύστημα αναδιανομής απέναντι στη διαφθορά ως «σύστημα» και παράγοντα «κοινωνικής αδικίας», ο Αλέξης Τσίπρας περιέγραψε ως ιδεολογική προμετωπίδα της ΕΛ.Α.Σ το τρίπτυχο «Ηθική Επανάσταση- Νέος Πατριωτισμός- Νέα Μεταπολίτευση» και «ήρθε η ώρα να βάλουμε πάνω από το Εγώ το μεγάλο Εμείς. Να θυμηθούμε ότι Δημοκρατία σημαίνει το κοινό καλό πάνω από το προσωπικό συμφέρον», πρόσθεσε.

Στον αντίποδα, «η Ελλάδα χρειάζεται μια νέα σχέση ανάμεσα στον πολίτη και το κράτος» υποστήριξε, λέγοντας πως «σήμερα περισσότεροι από εννέα στους δέκα πολίτες πιστεύουν ότι η διαφθορά κυριαρχεί στη χώρα. Κι αυτό δεν είναι απλώς ένα στατιστικό στοιχείο. Είναι μια κραυγή αγωνίας».

«Για εμάς, η διαφθορά δεν είναι μόνο παρανομία. Δεν είναι μόνο σκάνδαλα. Δεν είναι μόνο μίζες. Η διαφθορά είναι ένα σύστημα. Ένα σύστημα που μεταφέρει πλούτο, ευκαιρίες και εξουσία από τους πολλούς στους λίγους» ανέφερε ο πρώην Πρωθυπουργός, εξηγώντας ότι «δεν ιδρύσαμε ένα ακόμη πολιτικό κόμμα. Δεν βρεθήκαμε εδώ για να προσθέσουμε μία ακόμη φωνή στον θόρυβο της πολιτικής.
Βρεθήκαμε εδώ γιατί πιστεύουμε ότι η Ελλάδα έχει ανάγκη από μια νέα αρχή».

«Σύμβολό μας είναι η πατρίδα μας. ΕΛΑΣ είναι το όνομά μας» δήλωσε ο κ. Τσίπρας, ενώ αναφερόμενος στην παρούσα πολιτική κατάσταση, «η Δημοκρατία δεν δοκιμάζεται από τα τανκς. Δοκιμάζεται όταν οι πολίτες αισθάνονται ότι οι θεσμοί δεν λειτουργούν όπως πρέπει», πρόσθεσε. Για τους λόγους αυτούς, «ήρθε η ώρα να αλλάξουμε την ίδια την πολιτική.Δεν αρκεί η πολιτική αλλαγή. Χρειάζεται αλλαγή πολιτικής» απάντησε εμμέσως και προς τις υπόλοιπες προοδευτικές δυνάμεις, σχολιάζοντας την ανταπόκριση των πολιτικών απέναντι στο νέο του πολιτικό βήμα.

Όπως είπε ο Αλέξης Τσίπρας, «πριν τις 26 του Μάη πολλοί πίστευαν ότι τίποτα δεν μπορεί να αλλάξει.Ότι η καταθλιπτική πολιτική πραγματικότητα παγιώθηκε.Ότι η ελπίδα έχει χαθεί. Μέσα σε μόλις έναν μήνα, όμως, αποδείχθηκε ότι έκαναν λάθος. Το κόμμα μας ιδρύθηκε πριν από λίγες εβδομάδες.Και μέσα σε ελάχιστο χρόνο άλλαξε τα πολιτικά δεδομένα».»Δεν κατοχυρώθηκε μόνο ως αξιωματική αντιπολίτευση στη συνείδηση των πολιτών.Άλλαξε τη συζήτηση σε ολόκληρη τη χώρα.Αναδιάταξε τους πολιτικούς συσχετισμούς. Έκανε ξανά ρεαλιστική την προοπτική της πολιτικής αλλαγής», συνέχισε.

Ο ίδιος τοποθέτησε ως το «μεγαλύτερο επίτευγμα αυτού του πρώτου μήνα» το ότι επέστρεψε η αισιοδοξία, ενώ με ρεαλιστική διάθεση «δεν έχουμε αυταπάτες.

Ξέρουμε ότι είμαστε στην αρχή. Ένα κόμμα όμως, δεν χτίζεται μόνο με ενθουσιασμό. Χτίζεται με οργάνωση. Με σχέδιο.Με συμμετοχή», ξεκαθάρισε.

Χωρίς κρατική επιχορήγηση το κόμμα

Ως προς την ΕΛ.Α.Σ και τη λειτουργία της, «θελουμε ένα κόμμα που να μπορεί να παράγει πολιτική.Να ακούει την κοινωνία. Να επεξεργάζεται λύσεις» ισχυρίστηκε και προανήγγειλε πως «δεν θέλουμε να αντιγράψουμε τα κομματικά μοντέλα του παρελθόντος.Γι' αυτό οικοδομούμε ένα σύγχρονο, υβριδικό κόμμα. Που θα συνδυάζει τη ζωντανή παρουσία με τη δύναμη της ψηφιακής συμμετοχής». Συγκεκριμένα, «τα μέλη μας δεν θα έχουν συμβουλευτικό ρόλο. Θα έχουν αποφασιστικό ρόλο. Θα συμμετέχουν στη διαμόρφωση των πολιτικών μας. Θα συμμετέχουν σε ψηφιακές διαβουλεύσεις. Σε ηλεκτρονικά δημοψηφίσματα για τις κρίσιμες αποφάσεις. Σε έναν ανοιχτό και συνεχή διάλογο με την ηγεσία», κατά τον Αλέξη Τσίπρα.

Στο πλαίσιο αυτό, «πήραμε μια δύσκολή απόφαση αλλά είμαστε περήφανοι για αυτό. Να μην πάμε από τον εύκολο δρόμο. Χωρίς κρατική επιχορήγηση .Χωρίς περιουσιακά στοιχεία. Χωρίς τη στήριξη ισχυρών συμφερόντων» τόνισε ο πρώην Πρωθυπουργός και ανακοίνωσε ότι «το επόμενο διάστημα ξεκινάμε μεγάλη καμπάνια οικονομικής εξόρμησης.Δεν θέλουμε πολλά από λίγους. Θέλουμε λίγα από πολλούς».

5 άμεσες παρεμβάσεις

Μιλώντας για δεύτερη συνεχόμενη φορά το τελευταίο διάστημα για την ανάγκη «παραγωγής πλούτου» στη χώρα και την ανάγκη η Ελλάδα να αποκτήσει τη «δική της παραγωγική δυναμική», ο κ. Τσίπρας πρότεινε «πέντε άμεσες παρεμβάσεις ανακούφισης των πολιτών».

Οι 5 παρεμβάσεις:

1. Δωρεάν Δημόσιες Μεταφορές για Όλους

Γιατί οι μετακίνηση στην πόλη είναι δικαίωμα και όχι προνόμοιο.

2. 30% Φθηνότερο Ρεύμα για Νοικοκυριά και Επιχειρήσεις

Γιατί το κόστος της ενέργειας ρουφά το εισόδημα κάθε νοικοκυριού

3. Το Σπίτι Ξανά Δικαίωμα (με Δημόσιο φορέα στέγης και κοινωνικής διαχείρισης στεγαστικών δανείων)

Γιατί η Στέγη είναι δικαίωμα για όλους

4. Τέλος στις Πανελλαδικές – Νέο Σύστημα Εισαγωγής

Γιατί δεν αξίζει στα νέα παιδιά αυτό το ψυχοφθόρο και απαρχαιωμένο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια

5. Αξιοπρεπείς Αμοιβές σε Παιδεία και Υγεία

Γιατί είναι ντροπή για τη χώρα και τη κοινωνία μας, ο δάσκαλος που μαθαίνει γράμματα στα παιδιά μας και ο γιατρός που μας χειρουργεί να παίρνουν μισθούς αναξιοπρέπειας

Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τον Αλέξη Τσίπρα «οφείλουμε να είμαστε ειλικρινείς, τα πέντε μέτρα δεν αρκούν. Και επειδή δεν υπάρχει μαγικό ραβδί, Η Ελλάδα δεν μπορεί να στηρίξει μόνιμα υψηλότερα εισοδήματα αν δεν παράγει περισσότερο πλούτο. Δεν μπορεί να μοιράσει αυτά που δεν δημιουργεί», όπως ανέφερε, ασκώντας δριμεία κριτική στην κυβέρνηση Μητσοτάκη για τη διαχείριση του Ταμείου Ανάκαμψης.

Εθνικό Ταμείο Σύγκλισης

Στην κατεύθυνση αυτή, «μελετήσαμε, σχεδιάσαμε και προτείνουμε τη δημιουργία ενός Εθνικού Ταμείου Σύγκλισης.Ενός νέου εθνικού εργαλείου ανάπτυξης. Με σταθερό στόχο τη σύγκλιση της Ελλάδας με τις πιο προηγμένες ευρωπαϊκές οικονομίες» εξήγγειλε ο κ. Τσίπρας, λέγοντας πως «θελουμε μια εθνική στρατηγική που θα υπερβαίνει τους εκλογικούς κύκλους». «Γιατί η ανάπτυξη δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά είναι το μέσο για μια πιο δίκαιη κοινωνία.Για αυτό εμείς δεν μιλάμε απλά για ανάπτυξη.

Μιλάμε για Δίκαιη ανάπτυξη. Αυτή είναι η μεγάλη διαφορά μας. Δεν μας ενδιαφέρει μόνο πόσο μεγαλώνει η οικονομία.Μας ενδιαφέρει ποιος ωφελείται από αυτήν. Γιατί μια κοινωνία δεν κρίνεται μόνο από τον πλούτο που παράγει», όπως είπε.

«Δεν μπορεί η μισθωτή εργασία και η μεσαία τάξη να πληρώνει συνεχώς περισσότερα. Δεν μπορεί ο εργαζόμενος να φορολογείται στην πηγή, ενώ άλλοι βρίσκουν πάντα τρόπο να διαφεύγουν. Δεν μπορεί ο μικρός επαγγελματίας να αισθάνεται ότι σηκώνει μόνος του το βάρος της χώρας» υποστήριξε ο πρώην Πρωθυπουργός, ξεκαθαρίζοντας πως «η Ελλάδα χρειάζεται μια νέα φορολογική δικαιοσύνη. Όχι περισσότερους φόρους. Πιο δίκαιους φόρους».

«Δεν μπορεί το 99% να χρηματοδοτεί διαρκώς τα προνόμια του 1%. Το 1% των πιο πλούσιων Ελλήνων που κατέχει το 30% του πλούτου στη χώρα μας. Το 1% των πιο κερδοφόρων επιχειρήσεων που έχουν πάνω από το 80% της επιχειρηματικής κερδοφορίας στη χώρα μας», όπως είπε. Άκουσα σήμερα ένα επιφανές στέλεχος της ΝΔ να λέει τι λένε αυτοί που βγήκαν στα κανάλια και πως οι βουλευτές διπλασίασαν τα έσοδα τους από τα μερίσματα.

Έκτακτη εισφορά στις Τράπεζες

Παράλληλα, ο κ. Τσίπρας έστειλε καθαρό μήνυμα στις τράπεζες, περιγράφοντας πως υπάρχει μια «μεγάλη εκκρεμότητα απέναντι στην ελληνική κοινωνία και επιτρέψτε δυο λόγια μόνο. Είναι οι τράπεζες». «Και σήμερα που είναι η ώρα και το τραπεζικό σύστημα να ανταποδώσει αυτή τη στήριξη» τόνισε ο πρώην Πρωθυπουργός, περιγράφοντας πως «οι τράπεζες λειτουργούν μόνο ως μηχανισμοί δημιουργίας κερδών για τους μετόχους τους. Όταν ο μέσο όρος κερδοφορίας των τραπεζών στην ΕΕ είναι κοντά στο 1% του ονομαστικού ΑΕΠ, στην Ελλάδα είναι κοντά στο 2%. Εξαιτίας της τεράστιας διαφοράς επιτοκίων χορηγήσεων και καταθέσεων. Και εξαιτίας των καταχρηστικών πρακτικών και των υπέρογκων χρεώσεων».

Την ίδια στιγμή, «το χειρότερο όμως όλων είναι ότι οι τράπεζες δεν πληρώνουν φόρους, όπως κάθε άλλη επιχείρηση. Λόγω του αναβαλλόμενου φόρου. Δεν πληρώνουν ευρώ αλλά μοιράσανε φέτος 2, 8 δις κέρδη στους μετόχους. Αυτή η πλάκα πρέπει να σταματήσει.Ή θα ολοκληρώσουν τον αναβαλλόμενο φόρο αντι για το 2035 που σχεδιάζουν το 2028. Ή θα έχουν έκτακτη εισφορά στα κέρδη τους τέτοια που θα τους κάνει να το ξανασκεφτούν. Πάντως εις υγείαν των κορόιδων δεν μπορεί να συνεχίσουν να ζούνε», όπως είναι.

Το εκλογικό δίλημμα

Ως προς τις επόμενες εθνικές κάλπες, «για πρώτη φορά μετά από πενήντα χρόνια, το πραγματικό διακύβευμα των επόμενων εκλογών δεν είναι μόνο ποιος θα κυβερνήσει. Το πραγματικό διακύβευμα είναι σε ποια Ελλάδα θέλουμε να ζήσουμε» σημείωσε ο κ. Τσίπρας και συνέχισε λέγοντας πως «το πραγματικό ερώτημα δεν είναι ποιος θα διαχειριστεί καλύτερα τη σημερινή κατάσταση. Το πραγματικό ερώτημα είναι αν η Ελλάδα θα συνεχίσει να ζει όπως σήμερα ή αν θα ανοίξει έναν νέο δρόμο».

«Με τη διαφθορά ή με την εντιμότητα; Με τη στασιμότητα ή με αλλαγή πολιτικής; Αυτό είναι το μεγάλο ερώτημα. Αυτό είναι το μεγάλο δίλημμα.
Και σε αυτό το δίλημμα θα δώσει την απάντησή του ο ελληνικός λαός», κατέληξε.

Χατζηγιαννάκης: Να φτιάξουμε μαζί την ομάδα της ΕΛ.Α.Σ σε κάθε γωνιά της Ελλάδας

Τους οργανωτικούς στόχους της Ελληνικής Αριστερής Συμπαράταξης για το επόμενο χρονικό διάστημα έθεσε στην ομιλία του ο Γραμματέας του κόμματος, Μίλτος Χατζηγιαννάκης στην 1η Συνεδρίαση Εθνικού Συμβουλίου.

Όπως είπε ο κ. Χατζηγιαννάκης, «ξεκινάμε λοιπόν τη δημιουργία των δομών της παράταξής μας. Με περισσότερη δουλειά. Με λιγότερα λάθη», προσθέτοντας πως «από τη ερχόμενη Δευτέρα, και η πλατφόρμα μας, το ψηφιακό εργαλείο της ΕΛΑΣ, θα ανοίξει και εκείνο τα πανιά του και θα συμπεριλάβει νέες λειτουργίες».

Παρουσιάζοντας την ψηφιακή πλατφόρμα του κόμματος, αλλά και την νέα αρχιτεκτονική του, ο Γραμματεας της ΕΛ.Α.Σ ανέφερε πως στην κορυφή θα υπάρχουν τρία όργανα.

«Το Εθνικό Συμβούλιο. Το ανώτατο όργανο του κόμματος. Όλες και όλοι εσείς οι 400 που βρισκόμαστε σήμερα εδώ», η Πολιτική Επιτροπή, δηλαδή το όργανο όπου συναντιούνται όλες οι λειτουργίες του κόμματος. Την αποτελούν οι τομεάρχες, τα μέλη του οργανωτικού, τα μέλη του Κεντρικού Συντονιστικού, ο Γραμματέας και ο Πρόεδρος, αλλά και το Κεντρικό Συντονιστικό. Το επιχειρησιακό κέντρο, που κρατά μέρα-με-τη-μέρα τη δουλειά σε κίνηση, όπως εξήγησε ο κ. Χατζηγιαννάκης.

Στην ΕΛ.Α.Σ και ο Πέτρος Κόκκαλης

Παρών στη συνεδρίαση και ο Πέτρος Κόκκαλης ο οποίος εντάσσεται στο νέο κόμμα, λίγο καιρό μετά την αποχώρησή του από το σχήμα «Κόσμος». 

«Ιδρυτικό Συνέδριο»

Περισσότεροι από 400 συμμετέχοντες, ανάμεσα στους οποίους οι Τομεάρχες της ΕΛ.Α.Σ, όσοι συνυπέγραψαν την ιδρυτική της διακήρυξη, αλλά και στελέχη του νέου κόμματος δίνουν το παρών, σε μια διαδικασία που θα διαρκέσει αρκετές ώρες, αφού ενέχει την σημασία άτυπου «ιδρυτικού συνεδρίου» του κόμματος.

Για το λόγο αυτό, το Προεδρείο του Εθνικού Συμβουλίου αναμένεται να αφήσει τους συμμετέχοντες να τοποθετηθούν, εφόσον το επιθυμούν, μέχρι αργά σήμερα, αφού (όπως διαφάνηκε και από τη χθεσινή συνεδρίαση της «σκιώδους κυβέρνησης» Τσίπρα) τίθεται και θέμα διαπροσωπικής γνωριμίας για όσους μετέχουν στο νέο πολιτικό εγχείρημα. Σημειωτέον ότι με την σημερινή συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου του κόμματος αναμένεται και η συγκρότηση Πολιτικής Επιτροπής, δίνοντας -ένα μήνα μετά την ίδρυση της- στην ΕΛ.Α.Σ οργανωτική σάρκα και οστά.

Σε μια τέτοια προοπτική, τα πρόσωπα που θα μετέχουν στα νέα κομματικά όργανα της ΕΛ.Α.Σ θα είναι στην πλειοψηφία τους νέα για το εγχώριο πολιτικό σκηνικό, με διάθεση για κοινωνική προσφορά και χωρίς προαπαιτούμενο την κομματική τους ταυτότητα.

Ιδεολογική σκεύη, όμως, και μαζί κλειστοί συμβολισμοί στην οργανωτική ανασυγκρότηση της Συμπαράταξης υπάρχουν, αφού ο Αλέξης Τσίπρας εμφανίστηκε χθες - καθόλου τυχαία- διπλα στους Τομεάρχες Δικαιοσύνης, Παιδείας και Οικονομικών, Μαρία Λεπενιώτη, Ιωάννα Λαλιώτου και Φραγκίσκο Κουτεντάκη αντίστοιχα, υπογραμμίζοντας με τη… γειτνίαση τους στο τραπέζι της συνεδρίασης τις πολιτικές προτεραιότητες.

«Μαθήματα πολιτικής»

Κι αν ο Αλέξης Τσίπρας διακήρυξε και χθες την ανάγκη για «αλλαγή πολιτικης», υποστηρίζοντας πως ο «ιστορικός κύκλος του κ. Μητσοτάκη κλείνει», εντούτοις για να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο βασισμένο στα στελέχη της ΕΛ.Α.Σ, αυτό θα πρέπει να οικοδομηθεί με «λόγο καθαρό, ειλικρινή και συγκεκριμένο», όπως ανέφερε ο πρώην Πρωθυπουργός. Μεταφέροντας τεχνογνωσία στα μέλη του άτυπου «υπουργικού συμβουλίου» του, ο κ. Τσίπρας τους παρότρυνε «να εξηγείτε, όχι να εντυπωσιάζετε. Να πείθετε, όχι να επιβάλλεστε. Μιλήστε απλά, όχι απλουστευτικά. Τεκμηριωμένα, όχι τεχνοκρατικά. Με αυτοπεποίθηση, όχι αλαζονεία», όπως είπε.

«Έχουμε με δυο λόγια απέναντί μας ένα βολεμένο κατεστημένο, που ενδιαφέρεται πρωτίστως όχι για την σταθερότητα της χώρας, αλλά για τη σταθερότητα της καλοπέρασής του και της νομής των δημόσιων ταμείων και αγαθών». Για το λόγο αυτό, «οφείλουμε να μην πατάμε τις πεπονόφλουδες που μας στήνουν», σημείωσε ο κ. Τσίπρας.

Ως προς τις αξίες που προέταξε ο πρώην Πρωθυπουργός, αυτές είναι «η εντιμότητα, η αφοσίωση στην πατρίδα, η σεμνότητα, η συλλογικότητα, ο αμοιβαίος σεβασμός, η επίμονη δουλειά και μελέτη. Θα τα καταφέρουμε να σταθούμε συνεπείς απέναντι στις αρχές μας, αλλά κυρίως χρήσιμοι για το λαό μας».