05 Νοεμβρίου 2024

Σάρωσε ο Τζιτζικώστας: Εγκρίθηκε η υποψηφιότητά του ως επιτρόπου Μεταφορών και Τουρισμού -Πήρε 39 από τις 44 ψήφους-Τον ψήφισε μέχρι κι οι Ούγγροι του Ορμπάν-Οι δεσμεύσεις του ενώπιον του Ευρωκοινοβουλίου


Εγκρίθηκε και μάλιστα με συντριπτική πλειοψηφία η υποψηφιότητα του Απόστολου Τζιτζικώστα ως επιτρόπου Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, μετά την ακρόασή του στο Ευρωκοινοβούλιο.

Μετά την ολοκλήρωση της ακροαματικής διαδικασίας του κ. Τζιτζικώστα στην επιτροπή μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η οποία κράτησε πάνω από τρεις ώρες, συνεδρίασαν οι συντονιστές των πολιτικών ομάδων για να αξιολογήσουν την υποψηφιότητά του.

Σύμφωνα με πληροφορίες, την υποψηφιότητα του κ. Τζιτζικώστα καταψήφισε η νέα ακροδεξιά πολιτική ομάδα της Ευρωβουλής, η «Ευρώπη των Κυρίαρχων Εθνών», στην οποία μεταξύ άλλων ανήκει το γερμανικό κόμμα AfD, ενώ «αποχή» ψήφισε η ευρωπαϊκή Αριστερά.

Η πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού και ευρωβουλευτής της ΝΔ Ελίζα Βόζενμπεργκ σχολίασε μέσω Χ ότι «η διαδικασία ήταν διαφανής και δημοκρατική».

Σάρωσε ο Τζιτζικώστας

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Τζιτζικώστας συγκέντρωσε 39 από τις 44 ψήφους, ανάμεσά τους και τους Patriots του Όρμπαν.

Στην ψηφοφορία υπήρξαν τρεις αποχές από την αριστερά.

Να σημειωθεί ότι ο κ. Τζιτζικώστας χρειαζόταν 30 ψήφους, αλλά συγκέντρωσε 39 από όλες τις πολιτικές ομάδες, πλην της Ακροδεξιάς που ψήφισε «όχι» και της Αριστεράς που απείχε.

Ναι: ΕΛΚ (12), S&D (9), PfE (5), ECR (5), RE (5), Πράσινοι (3)

Όχι: ESN (2)

Μειοψηφούντες: Αριστερά (3)

Το θετικό κλίμα για τον Έλληνα επίτροπο είχε καταγράψει το Politico, αναφέροντας ότι «ευρωβουλευτές και βοηθοί από το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα καθώς και από τους Πράσινους και τους Ευρωπαίους Συντηρητικούς και Μεταρρυθμιστές έχουν ήδη σηματοδοτήσει ότι δεν υπάρχει λόγος να μην υποστηρίξουν τον Τζιτζικώστα» και πως η επιτροπή ήταν ικανοποιημένη με την απόδοσή του στην τρίωρη ακρόαση.

«Εύστοχος και γεμάτος αυτοπεποίθηση ο Τζιτζικώστας»

«Ο Τζιτζικώστας εμφανίστηκε εύστοχος και γεμάτος αυτοπεποίθηση καθ' όλη τη διάρκεια της ακρόασης, και φρόντισε να διαβεβαιώσει τους ευρωβουλευτές των μεταφορών ότι, αν μη τι άλλο, το καταστροφικό σιδηροδρομικό δυστύχημα της Ελλάδας πέρυσι ενίσχυσε την αποφασιστικότητά του να εφαρμόσει τη νομοθεσία της ΕΕ», σημείωνε το Politico.

Βόζενμπεργκ: «Η διαδικασία ήταν διαφανής και δημοκρατική»

Η επικεφαλής της ευρωομάδας της ΝΔ, κ. Βόζεμπεργκ, έγραψε στο «X» ότι «η ακρόαση επιβεβαίωσης του ορισθέντος Επιτρόπου για τις βιώσιμες μεταφορές και τον τουρισμό, κ. Τζιτζικώστα, ολοκληρώθηκε και επίσημα. Ως Πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών (@EP_Transport), είμαι στην ευχάριστη θέση να πω ότι η διαδικασία ήταν διαφανής και δημοκρατική, με όλα τα μέλη να τηρούν τις διαδικασίες. Ενώ τελείωσε η ακρόαση, το έργο μας συνεχίζεται, καθώς τώρα κατευθυνόμαστε προς τη φάση αξιολόγησης από τους συντονιστές της επιτροπής. Έτσι λειτουργεί η δημοκρατία στην πράξη».

Τζιτζικώστας: Οι δεσμεύσεις του ενώπιον του Ευρωκοινοβουλίου για μεταφορές και τουρισμό


Το όραμά του, τις προτάσεις και τις δεσμεύσεις του στη βάση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για τις βιώσιμες μεταφορές και τον τουρισμό στην ΕΕ, παρουσίασε στην εισαγωγική τοποθέτησή του στην έναρξη της διαδικασίας ακρόασής του από την αρμόδια Επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ο υποψήφιος Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας.

Όπως τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας στην εισαγωγική τοποθέτησή του στα μέλη της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, οι μεταφορές και ο τουρισμός διαμορφώνουν την καθημερινή ζωή εκατομμυρίων πολιτών και επηρεάζουν τη συνδεσιμότητα, την οικονομία και το περιβάλλον ολόκληρης της ηπείρου.

«Ως περιφερειάρχης, πρώην βουλευτής και αφοσιωμένος Ευρωπαίος, εκτιμώ ιδιαίτερα εσάς, τους εκλεγμένους εκπροσώπους των πολιτών της Ευρώπης. Κατά τη διάρκεια της Προεδρίας μου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Περιφερειών, είχα την τύχη να συνεργαστώ στενά με ευρωβουλευτές φέρνοντας τις θέσεις των περιφερειών και των δήμων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Είναι πραγματικά τιμή μου η εμπιστοσύνη στο πρόσωπό μου για το χαρτοφυλάκιο των βιώσιμων μεταφορών και του τουρισμού. Στους δύο αυτούς τομείς μπορούμε να αναπτύξουμε σημαντικές συνέργειες ώστε να ξεπεράσουμε τις παρόμοιες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν. Προερχόμενος από την Ελλάδα, γνωρίζω καλά αυτές τις προκλήσεις. Γνωρίζω όμως επίσης πόσο συμβάλλουν και οι δύο τομείς στην ανταγωνιστικότητα και την περιφερειακή ανάπτυξη. Πάνω απ' όλα γνωρίζω πόσο ζωτικής σημασίας είναι για το ευρωπαϊκό οικοδόμημα, καθώς αντιπροσωπεύουν την ίδια την ουσία των κοινών μας αξιών και προτεραιοτήτων», υπογράμμισε ο κ. Τζιτζικώστας.

«Όπως είπε η Πρόεδρος Φον ντερ Λάιεν, η Ευρώπη χρειάζεται ένα νέο σχέδιο για βιώσιμη ανταγωνιστικότητα. Οι μεταφορές και ο τουρισμός είναι δύο βασικοί πυλώνες», επισήμανε ο κ. Τζιτζικώστας.

Τεκμηριώνοντας τη σημασία τους ο κ. Τζιτζικώστας αναφέρθηκε στον τομέα των μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας:

1,4 εκατομμύρια εταιρείες σημαντικές για την οικονομία μας ανησυχούν.
Το 99,7% εξ αυτών είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Ζητούν λιγότερη γραφειοκρατία και στόχος μου είναι να τη μειώσουμε.
Έχουμε επίσης πρωταθλητές στη βιομηχανία, που πρέπει να διατηρήσουν ή να ανακτήσουν τον παγκόσμιο ηγετικό τους ρόλο.

Σε ό,τι αφορά την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, ο Απ. Τζιτζικώστας τόνισε ότι έχει τεράστια στρατηγική σημασία, αλλά αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις. Έχει εμπορικό πλεόνασμα 100 δισ. ευρώ και 14 εκατομμύρια θέσεις εργασίας. « Στόχος μου είναι η ανάπτυξη ενός Σχεδίου Δράσης της ΕΕ για την Αυτοκινητοβιομηχανία, που θα αντιμετωπίζει τις ανάγκες της, ενώ ταυτόχρονα θα ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της», ανέφερε ο Απ. Τζιτζικώστας.

Σε ό,τι αφορά τη ναυτιλία, ο ορισθείς Έλληνας Επίτροπος δεσμεύτηκε ότι στις αρχές της θητείας του θα παρουσιάσει μια Ολοκληρωμένη Στρατηγική για τα Ευρωπαϊκά Λιμάνια. «Σε ένα ασταθές διεθνές περιβάλλον, τα λιμάνια μας είναι οι πύλες προς το διεθνές εμπόριο και επομένως την ευημερία. Πρέπει λοιπόν, να κρατήσουμε την Ευρώπη συνδεδεμένη με τον υπόλοιπο κόσμο, αλλά και οικονομικά ανεξάρτητη και ασφαλή», όπως είπε.

Ο Απ. Τζιτζικώστας αναφέρθηκε και στους κλιματικούς στόχους, αναλύοντας το σχέδιό του για να γίνει πιο βιώσιμος ο τομέας των μεταφορών: « Οι μεταφορές είναι ο μόνος τομέας του οποίου οι εκπομπές αερίων συνεχίζουν να αυξάνονται σε σύγκριση με το 1990. Για να επιτύχουμε κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, πρέπει να εφαρμόσουμε τους φιλόδοξους κανόνες που έχουν ήδη εγκριθεί. Οι οδικές μεταφορές συμβάλλουν περισσότερο στη ρύπανση, επομένως πρέπει να ενθαρρύνουμε τη χρήση πιο καθαρών αυτοκινήτων και βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, αναπτύσσοντας παράλληλα μια στρατηγική για την επιτάχυνση της μείωσης των εκπομπών από τους εταιρικούς στόλους. Ταυτόχρονα, πρέπει να αυξήσουμε τις προσπάθειές μας για τη στροφή των εμπορευματικών μεταφορών σε πιο βιώσιμα μέσα, όπως οι σιδηρόδρομοι και οι πλωτές οδοί. Η επίτευξη μηδενικών εκπομπών θα είναι πιο δύσκολη για την αεροπορία και τη ναυτιλία. Εδώ πρέπει να υποστηρίξουμε την παραγωγή βιώσιμων καυσίμων που να είναι οικονομικά προσιτά. Στην κατεύθυνση αυτή θα υποβάλω το 2025 ένα Επενδυτικό Σχέδιο Βιώσιμων Μεταφορών. Κι επειδή η κλιματική αλλαγή δεν σταματά στα σύνορά μας, θα συνεργαστώ με τον ICAO και τον ΙΜΟ για να επιδιώξουμε μια εξίσου φιλόδοξη παγκόσμια ατζέντα».

Όσον αφορά στην ενίσχυση της καινοτομίας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας μεταφορών, ο κ. Τζιτζικώστας επισήμανε ότι «για να είμαστε πραγματικά ανταγωνιστικοί, οφείλουμε να εκμεταλλευτούμε τις ευκαιρίες που προσφέρει η ψηφιοποίηση, τα δεδομένα σε πραγματικό χρόνοκαι η τεχνητή νοημοσύνη και τελικά να προωθήσουμε την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, η καινοτομία και οι νέες τεχνολογίες είναι βασικές.

Αναφερόμενος στις οδικές και μεταφορικές υποδομές, ο κ. Τζιτζικώστας υπογράμμισε ότι οι εκθέσεις Ντράγκι και Λέτα επισημαίνουν ότι οι μεταφορές είναι καταλύτης για την οικονομία και την καθημερινότητα, δηλώνοντας ότι πρωταρχικός στόχος του, ως Επίτροπος, θα είναι η ολοκλήρωση του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών μήκους 243.000 χλμ., εντός των συμφωνημένων προθεσμιών.

Ο σιδηρόδρομος έχει κεντρικό ρόλο στις υποδομές μεταφορών και είναι ένα από τα πιο πράσινα μέσα μεταφοράς. Συγκεκριμένα ο κ Τζιτζικώστας τόνισε: «Η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου και η σύνδεση των πόλεων με σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας για να μειωθούν οι χρόνοι ταξιδιού, αποτελεί κορυφαία μου προτεραιότητα. Το επόμενο έτος θα υποβάλω ένα σχέδιο για τη σύνδεση των πρωτευουσών και των μεγάλων πόλεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης με σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας, και πρόθεσή μου επίσης είναι η βελτίωση της σιδηροδρομικής συνδεσιμότητας συνολικά, ώστε να μην μείνει καμία περιοχή πίσω», ανέφερε. Τόνισε, επίσης, ότι η ολοκλήρωση του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών ενισχύει επίσης τη συνδεσιμότητα για τα περιφερειακά Κράτη-Μέλη και θα βοηθήσει μελλοντικά στην ενσωμάτωση της Ουκρανίας, της Μολδαβίας και των Δυτικών Βαλκανίων στην Ενιαία Αγορά. «Η ενίσχυση των υποδομών για την ανάπτυξη της κινητικότητας στρατιωτικών οχημάτων είναι μεγαλύτερη από ποτέ», πρόσθεσε στη συνέχεια.

Έμφαση έδωσε ακόμη στο ενιαίο ψηφιακό σύστημα έκδοσης σιδηροδρομικών εισιτηρίων που θα λειτουργήσει το 2025. Αυτό σημαίνει ότι «θα μπορείτε να κλείνετε εισιτήριο από τη μία χώρα στην άλλη ή σε τρίτη χώρα με τρένο, με ένα κλικ στο κινητό σας τηλέφωνο, όπως ακριβώς συμβαίνει σήμερα με τα αεροπορικά εισιτήρια. Είναι απίστευτο ότι το 2024 δεν το έχουμε αυτό», είπε.

Παράλληλα με την πρόταση για τους σιδηροδρόμους, πρόσθεσε ο κ. Τζιτζικώστας, θα έρθει και η πρόταση να συμπεριληφθούν και τα εισιτήρια για άλλα μέσα μεταφοράς.

Αναφερόμενος στην ενιαία αγορά, ο Απ. Τζιτζικώστας τόνισε την ανάγκη να καταργηθούν οι ρυθμιστικοί φραγμοί που υφίστανται σήμερα στο πλαίσιο των μεταφορών στην κατά τα άλλα ενιαία Ευρώπη: «Έχουμε κατακερματισμό στην εναέρια κυκλοφορία και στο έδαφος μας. Σε πολλές διαδρομές, τα τρένα πρέπει ακόμα να συμμορφώνονται με έξι διαφορετικά συστήματα σηματοδότησης. Ένα αυτοκίνητο που νοικιάζεται σε μία χώρα μπορεί να παραδοθεί σε μία άλλη, μόνο έναντι υπερβολικής χρέωσης. Ήρθε η ώρα να κάνουμε την ενιαία μας αγορά πραγματικά ενιαία. Για τον σιδηρόδρομο, τον πρώτο χρόνο θα παρουσιάσω, το σχέδιο μου για Ενιαία Ψηφιακή Κράτηση και Έκδοση Εισιτηρίων. Και βέβαια, ταυτόχρονα ο στόχος μου είναι να προστατέψω και να ενισχύσω τα δικαιώματα των επιβατών».

Για τον Τουρισμό, το δεύτερο κύριο τομέα του χαρτοφυλακίου, ο κ. Τζιτζικώστας σημείωσε ότι η Ευρώπη είναι παγκοσμίως ο πρώτος τουριστικός προορισμός και ότι ο τουρισμός αποτελεί κορυφαία οικονομική δραστηριότητα με ευρεία επίδραση στην οικονομική ανάπτυξη, την απασχόληση αλλά και την κοινωνική συνοχή.

«Έχουμε περισσότερες από τρία εκατομμύρια ενεργές μικρομεσαίες επιχειρήσεις στον τουρισμό, πολλές από τις οποίες είναι οικογενειακές επιχειρήσεις σε τομείς όπως η διαμονή, η εστίαση, οι μεταφορές επιβατών και οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες. Στόχος μας είναι ο τουρισμός να ενισχυθεί και να γίνει πιο βιώσιμος γιατί έτσι θα διασφαλίσουμε ότι οι τουρίστες θα συνεχίσουν να έρχονται στην Ευρώπη και συνολικά ο τομέας θα συνεχίσει να αναπτύσσεται. Στην κατεύθυνση αυτή ο ρόλος των περιφερειών και των δήμων είναι ιδιαίτερα κρίσιμος και στόχος είναι να εξελιχθούν σε αποτελεσματικούς οργανισμούς διαχείρισης προορισμών για να εξασφαλίσουμε πιο ισορροπημένες ροές επισκεπτών. Έπειτα από διαβούλευση με όλους τους αρμόδιους φορείς, θα παρουσιάσω μια Στρατηγική για τον Βιώσιμο Τουρισμό που θα επικεντρώνεται στην υποστήριξη των επιχειρήσεων και έμφαση στην προστασία του περιβάλλοντος και τοπικών κοινωνιών», ανέφερε ο κ. Τζιτζικώστας.

Αναφερόμενος στη σοβαρή έλλειψη προσωπικού, η οποία αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη του τομέα των μεταφορών, ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε: «Ως Επίτροπος, στις πρώτες εκατό μέρες, θα διοργανώσω έναν Διάλογο με τους Νέους, για να κατανοήσουμε καλύτερα τις προσδοκίες τους και να μάθουμε τι μπορούμε να κάνουμε για να γίνουν οι θέσεις εργασίας που σχετίζονται με τις μεταφορές μια πιο ελκυστική επαγγελματική επιλογή» δήλωσε και πρόσθεσε: «Δεν υπάρχει χώρος για εκμετάλλευση και κακοποίηση εργαζομένων στην ΕΕ. Θα διασφαλίσω ότι η ευρωπαϊκή νομοθεσία τηρείται δεόντως και εφαρμόζεται το ίδιο σε όλα τα Κράτη-Μέλη».

Ο κ. Τζιτζικώστας έκανε ιδιαίτερη αναφορά και στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, τονίζοντας: «Η ασφάλεια πρέπει να είναι πάνω και πρώτα από όλα. Στην Ελλάδα ζήσαμε μια ανείπωτη τραγωδία. 57 συνάνθρωποί μας έχασαν τη ζωή τους. Πολλοί άλλοι αντιμετωπίζουν τραυματισμούς που άλλαξαν τη ζωή τους. Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη τον Φεβρουάριο του 2023, δεν έπρεπε να συμβεί. Ένα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη. Η ασφάλεια θα είναι η κορυφαία προτεραιότητά μου. Και θα είμαι αυστηρός με όλα τα Κράτη Μέλη, ξεκινώντας από τη χώρα μου, την Ελλάδα. Έχουμε κοινούς κανόνες και εργαλεία για την πρόληψη τέτοιων δυστυχημάτων, αλλά δεν τηρούνται ή δεν εφαρμόζονται πάντα. Αυτό είναι απαράδεκτο. Θα εργαστώ για να το αλλάξω αυτό. Όχι μόνο στους σιδηροδρόμους, αλλά και στους δρόμους μας, όπου 20.400 άνθρωποι εξακολουθούν να χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο. Ενώ περισσότεροι από 100.000 συνάνθρωποι μας τραυματίζονται σοβαρά».

Ο κ. Τζιτζικώστας ολοκλήρωσε την εισαγωγική τοποθέτησή απευθυνόμενος στα μέλη της επιτροπής Μεταφορών, λέγονας ότι θέλει να καθιερώσει «έναν νέο τρόπο συνεργασίας, επενδύοντας στη σχέση μας, που πρέπει να στηρίζεται στην αμοιβαία εμπιστοσύνη». Υποσχέθηκε ένα μόνο πράγμα: να κάνει ό,τι μπορεί για να ανταποκριθεί στις προσδοκίες των πολιτών της Ευρώπης.